جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

توصیه های امنیت در سفر اربعین 95

توصیه های امنیت در سفر اربعین 95

حضرت امام صادق (ع) کســی کـه از منزلــش بیرون آید وقصدش زیـارت قبر حضـرت حسین ابن علی (ع) باشد. خداوند منّان به هر قدمـی که برمـی دارد یک گناه از او محو می فرمـاید.

پیام رهبـری
پدیده‌ی بی‌نظیـر، حرکت عظیـــم و پرمعنای راه‌پیمایی اربعین حسینـی حسنه‌ای ماندگـاراست، ترکیب « عشـق و ایمـان » و« عقـل و عاطفـه » از و یژگی‌های منحصر به‌ فرد مکتب اهل ‌بیت علیهم ‌السلام است و حرکت عاشقـانه و مؤمنانه‌ی مردم از کشــورهای مختلف جهان در ایـن پدیده‌ی بی سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهـی است. زائران اربعین را به رعـایت ضوابط و مقررات توصیه و تأکید می کنم، دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست.

میرزا جوادآقا ملکی تبریزی
ایشان که بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده بود، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: « به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر( اربعین ) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد. ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه 85

 

 

توصیه های مهم پیاده روی اربعین
1- پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز کرده و زمان نزدیک شدن به غروب آفتاب به طور کامل توقف کنید و به استراحت بپردازید. در طول سفر به مدت طولانی پیاده روی نکنید سعی نمایید که حتماً زمان استراحتتان را طوری برنامه ریزی کنید که در هنگام اذان مغرب و بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء جایی را برای استراحت و خواب در میان صدها موکب داشته باشید.

2- پاسپورت و شارژر تلفن همراهتان را حتماً به همراه داشته باشید.

3- پیشنهاد میگردد : در برنامه ریزی های خود حتماً محل استراحتتان را در اولین شب حدود ستون 500 و دومین شب را نزدیک به ستون 1000 سپری کنید. کل مسیر شامل 1452 ستون می باشد. لازم به ذکر است موکب در ستون هایی با رقم رند تر شلوغ تر از سایر ستون ها هستند.

4- در طول سفر حتماً لوازم انفرادی اعم از مسواک، خمیردندان، حوله، چفیه، مقداری خشکبار ( پسته، بادام، انجیر و برگ زدآلو ) قرص سرما خوردگی، پماد مناسب برای تاول و همچنین عرق سوز شدن بدن و باندهای کشی مخصوص پا و عضلات به همراه داشته باشید.

5- حتماً از کوله پشتی به جای کیف دستی و ... استفاده نمایید تا راحت تر باشید.

5. دقت کنید از کفشهایی با کف طبـی و بدون بند استفـاده نمایید. تا هنگام استراحت در چادرهـا برای پا کردن و... زمان زیادی صرف نشود.

 6- همواره در طول مسیر خطراتی چون گم کردن همراهان و دوستان امکان دارد و از آنجا که تلفـن همراه در برخی نقاط امکان آنتن دهی ندارد. حتماً از شماره ی ستون ها استفاده کنید و ستونی را برای پیدا کردن دوستانتان از قبل برنامه ریزی کنید که درصورت گم شدن همگی پای آن ستون جمع شده و به هم ملحق شوید.

7-  از آنجـا که همواره در طول مسیر مواردی چون اسکـان و مواد غذایـی و نوشیدنی به طور رایگان در اختیار زائران قرار گرفته سعی شود از حمل زیاد پول اجتناب کرده و فقط مقداری پول عراقی به همراه داشته باشید.

8- در طول مسیر دسترسی به آب و مایع دستشویی دشوار است. پس حتماً دستکش یکبار مصرف و صابون خمیری همواره همراه داشته باشید.

9- ستون های شماره 72 ، 335 ، 602 ، 1103 و حرم حضرت عباس برای افراد گمشده مشخص شده، ضمن اینکه هر3 کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان است.

10- بیش از 95 درصد زنان و مردان، بدون هیچ مشکلی، در روز سوم مسیر را به پایان می رسانند. اما نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید، بلکه هر جا تصور کـردید که دیگر توانایی ادامه دادن راه را ندارید می توانید از خودروهای فراوانی که در مسیر هستند استفاده کنید.

 

 

نکات مهم امنیتی برای زائران اربعین حسینی
در سفرهای گروهی صبر، گذشت، ایثار، خوش رویی، همبستگی، اتحاد و هماهنگی با مسئولین، رمز موفقیت بیشتر است

ـ قبل از سفر حتماً برای افراد گروه یک سری کپی رنگی از مانیفست تهیه کنید.

ـ حمل، نگهداري و مصرف مواد مخـدر و داروهاي کدئيـن دار و روان گـردان درکشور عراق ممنوع است و دولت عراق در چنین مواردی با خاطيان به شدت برخورد ميکند

ـ هنگام خروج از ایران و ورود به عراق حتماً مهر خروج در گذرنامه شما چک شود.

ـ در صورت درخواست مأموران بـرای انگشت نگاری و عکس یا طـرح سوال، خونسردی خود را حفظ کرده و همکاری نمایید

ـ حفظ نظم و رعایت نوبت در مرحله خروج و ورود از مرزها از هر جهت مورد انتظار است. امید است خستگی راه و یا شرایط نامساعد هوا و ضعف امکانات مرزی موجبات آزردگی زائران گرامی را فراهم نکند و با سعه صدر و صبر، تشریفات مرزی انجام پذیرد.

ـ به محض ورود به عراق ساعتهای خود را به وقت محلی تنظیم کنید.

ـ در طول مسافرت مراقب باشید شیء یا وسایلی را در ساک شما قرار ندهند و از دریافت هر گونه امانت جهت انتقال به ایران خود داری کنید.

ـ همراه داشتن تلفن همراه و دوربین بلامانع است . اما بردن آنها به حرم ها و اماکن زیارتی ممنوع است و عکس برداری و فیلم برداری از پایانه های مرزی، ستونهای نظامی در جاده ها، اماکن نظامی، سیطره ها ( ایست بازرسی) و نظایر آن مطلقاً ممنوع است

ـ در کنار مقرها و مراکز نظامی توقف نکنید. ـ از گذرنـامه خود در طول مسافـرت حفاظت کنید، چون مفقـود شدن آن مشکلات زیادی را برای شما و مسئولان ایرانی به همراه دارد

ـ حتماً شماره تلفن عراقی دوستان خود را از ابتدای مسیر داشته باشید

ـ درصورت بروز انفجار سریعاً محل را ترک کنید، چون معمولاً یک انفجار برای جمع کردن مردم و انفجار دیگر برای وارد کردن حداکثر خسارت انجام می‏‌شود و در صورت وقوع حادثه از عکسبرداری و فیلم برداری خوداری کنید.

ـ در حین راهپیمایی به صورت تجمعی حرکت نکنید، بلکه به گروه‌های پنج تا شش نفره تقسیم شوید و همچنین بصورت انفرادی و تنها نیز حرکت نکنید.

ـ با دیگر زائران وارد بحث وجدل سیاسی نشوید. ـ در طول مسافرت و در داخل حرم‌های مطهر به تذکرات مأمورین انتظامی و خادمان حرم‌ها توجه کنید.

ـ اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

ـ در صورت بروز هرگونه حادثه یا حرکت مشکوک، موضوع را به مسئولان انتظامـی اطلاع دهید.
ـ در طول مسافرت از گذرنامه، وجوه نقد، اشیـاء قیمتی و وسایل همراه خود محافظت کنید.
ـ هر نوع خوراکی و نوشیدنی را فقط از مراکز و مواکب ثابت و دارای اسم و عنوان مشخص دریافت کنید.
ـ در صورت مفقود شدن یا سرقت اشیاء قیمتی، وجوه نقد و وسایل همراه خود در موکب‌هایی که استراحت می‏‌کنید، موضوع را به مسئول موکب و به اولین موکب ایرانیان اطلاع دهید.
ـ با توجه به نا امن بودن مسیر شهرهای کاظمین و سامراء از رفتن به این شهرها خودداری کنید.
ـ در صورتی که شخصیتها یا مقامات مشهور همراه شما یا در مسیر هستند از معرفی آنها به دیگران خوداری کنید.
ـ به هیچ عنوان تلفن همراه خود را در اختیار دیگران به ویژه افراد ناشناس قرار ندهید. گوشی خود را برای شارژ در رستوران ها و موکب ها رها نکنید و برای تعویض سیم کارت از دوستان مورد اطمینان و عوامل ایرانی کمک بگیرید.
ـ از تردد به بازار، حرم و اماکن عمومي ديگر بصورت انفرادي خودداري و از سوار شدن به خودروهاي متفرقه پرهيز نمايند.
ـ از خرید هرگونه وسایل غیر مجاز و نظامی مانند شوکر، باتوم، دستبند پلیس، جلیقه‌های مخصوص حمل سلاح و خشاب و غلاف اسلحه و همچنین از خرید انواع حیوانات مانند پرندگان زینتی و امثالهم خودداری گردد.

 

 

نکات تکمیلی و کاربردی
ـ قبل از سفر سعی کنید آداب سفر و آداب زیارت هر یک از حرمین را در کتاب هایی مثل مفاتیح الجنان بخوانید تا از قبل، با آداب زیارت هر معصوم آشنایی داشته باشید و بدانید که چگونه باید زیارتشان کنید

ـ وسایل مورد نیاز را بین گروهتان تقسیم کنید. تا هم بار اضافی همراهتان نباشد و هم اینکه اعضای تمام وسایل مورد نیاز را در گروه داشته باشید.

ـ قبل از سفر یکبار کفش مناسبی را که برای این کار آماده کرده اید امتحان کنید واگر در بین مسیر متوجه شدید که کفشتان مناسب نیست ، حتما از دمپایی های دستفروش های بین راه استفاده کنید

ـ افردای که داروی خاصی مصرف می کنند حتماً به مقدار کافی همراه داشته باشند

ـ برای جلوگیری از انقباض عضلات راه رفتن را به آهستگی آغاز کنید و به هنگام توقف نیز آرام آرام سرعت خود را کم کنید

ـ به محض آنکه حـس کردید پایتان می سوزد و احتمالا در حال تاول زدن است آن را با پنبه بپوشانید

ـ از غذاهای بین راه به راحتی استفاده نمایید. تجربه نشان داده است که غذاها و خوراکی های بین راه هیچ میکروبی ندارد

ـ در بین راه بعضی خوراکی ها را حتماً استفاده کنید، مخصوصاً خرما هایی که آغشته به شیره کنجد و همچنین استفاده از میوه ها در بین راه به شما پیشنهاد می شود. اگر میل به خوردن نداشتـید بردارید و با خود نگهدارید تا به موقع میل کنید

ـ در حین پیاده روی بسیار آب بیاشامید، به یاد لبان تشنه شهدای کربلا. ـ امکان استحمام در مسیر بسیار اندک است، اصلا نباید به حمام فکر کنید.

ـ وضعیت بهداشت موکب ها و سرویس های بین راه زیاد مناسب نیست و اکثرا با آفتا به هستند

ـ شاید سختی های سفر بسیار زیاد باشد ولی اعتراض شما تنها سبب سلب توفیقات بیشتر است

ـ تاکید می شود از استعمال سیگار و ایجاد آتش داخل چادرها خودداری کنید.

ـ یادتان باشد در پیاده روی، زود رسیدن مهم نیست، باهم رسیدن مهم است. به همین دلیل در این سفر ازخودگذشتگی را خیلی باید تمرین کنید.مراقب باشید گروه از هم جدا نشود. با هم بروید و با هم استراحت کنید. گاهی ممکن است گروه چند ساعت برای یک نفر معطل شود؛ امام حسیـن (ع) همدلی را بیش از زودتر رسیدن می پسندد

ـ از صلوات بر محمد و آل محمد غافل نشوید که برکات بسیاری دارد. ـ حواستان باشد! هر قدم شما گناهی را پاک می کند

ـ از ابتدای پیاده روی تا انتهای آن یک تربت را به همراه داشته باشید و با آن انس بگیرید. قدر اشک هایی را که برای اهل بیت (ع) ریخته می شود، بدانید

ـ در روز آخر پیـاده روی به جایی می رسید که باید به سمت راست بپیچید؛ همانجا “تپه سلام” است که بسیاری از بزرگان از همانجا به رسم ادب، پا را برهنه کرده و بقیه مسیر را برهنه قدم بر می داشتند؛ وقتی رسیدید با همان حال گرد و خاکی و خسته به زیارت بروید که حال دیگری دارد

ـ اگر در کربلا اشک نریختید نگران نباشید، خاصیت کربلا همین است

ـ حسینیه ها از نظافت بالایی برخوردار نیستند لذا خودتان در رعایت نظافت و بهداشت کوشا باشید

ـ در آخر؛ وقتی قصد زیارت کردید؛خود آقا آمده به استقبالتان. مواظب اعمال و رفتارتان باشید.

 

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.