جزئيات ثبتنام و بيمه زائران اربعين
با راهاندازي سامانه «سماح» جهت تسهيل خروج زائران اربعين، مقرر شد تا ثبت نام زائران در اين سامانه از 15 مرداد آغاز و صدور ويزا نيز از اول شهريور صورت گيرد.
با راهاندازي سامانه «سماح» جهت تسهيل خروج زائران اربعين، مقرر شد تا ثبت نام زائران در اين سامانه از 15 مرداد آغاز و صدور ويزا نيز از اول شهريور صورت گيرد.
مشكلات خروج 2 ميليون زائر اربعين حسيني طي 20 روز و ورود آنها به كشور در 3 روز سبب شد تا جهت تسهيل امور و آسان شدن تردد زائران از مرز، تداركي مانند راهاندازي سامانه سماح انديشيده شود.
حميد محمدي، معاون امور حج و زيارت سازمان حج به برنامه زمان بندي كميته ثبت نام و اعزام اربعين براي پذيرش زائران اشاره كرد و گفت: در اين برنامه زمان بندي زمان ثبت نام زائران در سماح نيمه مرداد و شروع صدور ويزا اول شهريور ماه مشخص شده است كه اين اقدام نيازمند توافق بر سر موضوع صدور ويزا است.
محسن نظافتي مديركل عتبات سازمان حج و زيارت نيز در خصوص توسعه سامانه سماح توضيح داد: امسال در سامانه سماح فقط بحث مديريت اطلاعات مطرح نيست بلكه 16 توانمندي جدي از جمله اطلاعات ناوگان عمومي، مواكب، منابع انساني و داوطلب، اشياء و افراد گمشده و پيدا شده، اخبار و اطلاعيهها، مدارك مفقودي، محلهاي اقامت و اسكان، آمبولانسها، تجهيزات خدمات رساني و مراكز درماني و ... در اين سامانه لحاظ شده است.
وي در سخنانش در خصوص روند صدور ويزاي زائران گفت: در اين خصوص بايد هزينه صدور ويزا، چگونگي صدور ويزاي انفرادي و گروهي، ايجاد دفاتر موقت كنسولگريها براي تسهيل و تسريع در روند صدور ويزا، ميزان اعتبار زماني ويزا و ... مشخص گردد.
مديركل عتبات سازمان حج و زيارت در سخنانش بيمه زائران اربعين نيز بيان كرد: با توجه به اينكه اطلاع رساني در خصوص پذيرش زائران اربعين از اول مرداد ماه آغاز ميشود، تا آن زمان بايد شرايط بيمه زائران نيز معلوم گردد.