آئین نامه امتحانات مجازی(غیرحضوری) دوره آموزشی کارگزاران زیارتی
مقدمه
نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرا در جریان فعالیتهای آموزشی با انجام ارزشیابی منجر به تکمیل زنجیره فرآیند آموزش گردیده و ارزشیابی منتج به :
- اشکالات و نواقص موجود در طرح آموزشی را از دیدگاه هدفها، روشها ، مواد و وسایل آموزشی و عناصر دیگر در اختیار متولیان آموزش قرار می دهد .
-
- میزان پیشرفت تحصیلی فراگیران)کارگزاران (و آمادگی آنان را برای بکارگماری و ارتقا مشخص می کند .
-
- کارایی تدریس و کفایت ابزارهایی که در اندازه گیری پیشرفت تحصیلی فراگیران به کار رفته است، نشان میدهد.
-
- از نظر فراگیر، چنانچه ارزشیابی به نحو مطلوب انجام گیرد، مستقیماً در بهبود چگونگی یادگیری آنان تأثیر میگذارد، زیرا ارزشیابی برای جلب دقت و تلاش ایشان برای یادیگری و همچنین آگاهی از پیشرفت تحصیلی آنان انگیزه بسیار مؤثری است.
-
- فراگیران به وسیله ارزیابی به جنبه های مثبت و منفی خود در یادگیری پی خواهد برد و با راهنمایی مدرس برای توسعه جنبه های مثبت و رفع نارسایی های آموزشی خود کوشش خواهند کرد. ارزشیابی مستمر سبب خواهد شد که مطالب آموزشی دائماً مرور شود و از یاد نرود.
-
- نهایتاً، نتیجه ارزشیابی کارگزاران را به خودشناسی که یکی از هدفهای مهم آموز ش و عامل مهمی برای تصمیم گیری های آگاهانه است، رهنمون می سازد.
-
- تحقق موارد فوق در صورتی امکان پذیر است که طرز تلقی متولیان آموزش از ارزشیابی به عنوان وسیله تهدید با برچسب زدن شاگردان تغییر کرده باشد و ارزشیابی را وسیله ای برای بهبود یادگیری فراگیران مورد استفاده قرار دهد علاوه بر همه اینها، ارزشیابی خود یک فعالیت آموزشی است که موجب یادگیری می شود و شاگردان بسیاری از مفاهیم را در ضمن ارزشیابی فرا می گیرند .
-
الف: آزمونهای آموزشی کارگزاران حج و زیارت
از آنجائیکه اجرای صحیح و دقیق یک برنامه آموزشی با ارزشیابی های تکوینی و تراکمی به صورتی کامل و مبتنی بر یافتههای علمی به ثمر می نشیند، رعایت موارد زیر الزامی است:
- آزمون های مجازی فقط از طریق سامانه جامع آموزش به نشانی edu.haj.ir برگزار خواهد شد.
-
- ارزشیابی از دروس ارائه شده برای هر درس براساس میزان حضور و فعالیت های کلاسی هر فراگیر، انجام تکالیف درسی و نتایج آزمونهای میان دوره و پایان دوره تعیین می گردد.
-
- برگزاری آزمون پایان دوره برای کلیه دروس الزامی است .
- معیار ارزشیابی نمره درسی بین صفر تا 100 درصد خواهد بود .
- حداقل نمره قبولی در هر درس 60 درصد می باشد.
- حضور هر فراگیر در آزمونهای پایان دوره منوط به شرکت نامبرده در کلاسهای درس است.
- در دوره های آموزشی آنلاین در صورتیکه فراگیر بیش از 20 % از زمان برگزاری دوره آموزشی مجازی را غیبت نماید منجر به حذف از آن دوره آموزشی می گردد.
- در دوره های آموزشی آفلاین در صورتیکه توالی دوره و زمان مشاهده صورت نپذیرد منجر به حذف از دوره آموزشی میگردد .
- غیبت غیر موجه در جلسات آزمونی پایان دوره باعث ثبت نمره پایانی صفر خواهد شد. در صورتیکه غیبت موجه باشد، به استناد مدارک ارائه شده و تایید کمیته آموزش استان فقط برای یک نوبت و حداکثر در طول یک هفته بعد از اتمام آزمون از ایشان آزمون مجدد بعمل خواهد آمد.
-
- تا 25 % درس از نمره آزمون بنا به تایید گروه آموزش و پژوهشی مربوطه می تواند از امتحانات و پروژه های کارهای کلاسی باشد.
-
- در دوره های نظری - عملی، نمره آزمون از 50 % بوده و 50 % دیگر می بایست به تکالیف و یا امتحان عملی در کلاس درس تعلق گیرد .
- آزمون عربی شامل 60 % مصاحبه و 40 % آزمون بوده و شرط شرکت در آزمون مجازی کسب حد نصاب 70% از نمره مصاحبه می باشد.
-
- آزمون مجازی پایان دوره می تواند بصورت متمرکز و همزمان توسط گروه آموزش کارگزاران و زائران دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران برگزار گردد .
-
- آزمون در سامانه یادگیری الکترونیکی برگزار و پاسخنامه توسط سامانه تصحیح و نمرات اعلام می گردد .
-
نمرات پس از اختتام کلاس قابل تغییر نمی باشد.
- تخلف در جلسات آزمون میان دوره و پایان دوره موجب درج نمره صفر و ضبط یک نسخه از صورتجلسه مربوطه در پرونده ذینفع خواهد شد، که تبعات بعدی آن توسط دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران پیگیری می گردد .
-
- درطراحی سئوالات آزمون پایان دوره کلیه اصول مربوط به طرح سوال و ارزشیابی مد نظربوده و رعایت گردد .
-
ب: طراحی سئوالات
- حداقل می بایست 20 سئوال برای هر آزمون مد نظر قرار گرفته شود.
- حداقل)دو و نیم( برابر سئوالات پرسشنامه آزمون، سئوال طرح و بعد از تایید گروه آموزش در سامانه آموزش بارگزاری گردد.
- سئوالات آزمون می تواند از نوع یک پاسخ صحیح، چند پاسخ صحیح، جای خالی، تشریحی و یا ترکیبی از همه آنان باشد.
- مدت زمان آزمون به ازای هر سئوال 75 ثانیه می باشد که نحوه محاسبه آن عبارت است:
(تعداد سئوالات ) ضربدر (75 ثانیه) = مدت کل زمان آزمون به دقیقه
ج: نحوه برگزاری آزمون
- در سامانه آموزش بخش یادگیری الکترونیکی آزمون ایجاد و برگزار می گردد .
- آن دوره هایی که شامل آزمون های مصاحبه و عملی و همچنین پروژهای کلاسی می باشند، مدرسین موظفند پیش از برگزاری آزمون پایان دوره نمرات مربوطه در سامانه ثبت نمایند.
- تکمیل فرم ارزشیابی دوره آموزشی و عملکرد مدرس توسط فراگیران پیش از آزمون الزامی می باشد.
- سئوالات بصورت چرخشی و تصادفی توسط سامانه به فراگیران نمایش داده می شود .
- پاسخنامه بصورت سئوال به سئوال نمایش داده می شود .
- مدت زمان ورود فراگیران به جلسه آزمون مجازی حداکثر 15 دقیقه می باشد.
- دستگاه فراگیران می بایست مجهز به وب کم باشد، سامانه در هنگام برگزاری آزمون بصورت خودکار هر یک دقیقه، از فراگیران عکس می گیرد و راهبران استان موظفند تصاویر با عکس های پرسنلی آنان تطبیق دهند. و در پایان هر آزمون تصاویر ضبط و در آرشیو سامانه نگهداری می گردد و عندالزوم جهت نظارت بصورت انتخاب تصادفی توسط هوش مصنوعی سامانه و کارشناسان گروه آموزش مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت مغایرت مطابق بند 13 قسمت الف اقدام خواهد شد.
7-1- از فراگیران درخواست گردد در هنگام آزمون از ظاهری مناسب با رعایت شئونات اسلامی برخوردار باشند.
7-2- تصاویر از وضوح کامل برخودار بوده و از هرگونه اقدامی که منجر به مخدوش شدن تصاویر می گردد اجتناب نمایند.
7-3- تاکید گردد، در طول مدت زمان آزمون تصاویر افراد دیگر بویژه محارم آنان در کادر دوربین قرار نگیرد .
نمرات در پایان برگزاری آزمون توسط سامانه به فراگیران نمایش داده می شود .
فراگیران از طریق سامانه جامع آموزش حداکثر یک هفته بعد از اعلام نتایج حق اعتراض به نمرات دارند .
آندسته از دوره های آموزشی که دارای آزمون مصاحبه می باشند، می بایست مصاحبه در بستر سامانه جامع آموزش از طریق آدوب کانکت Adobe connect بصورت تصویری برگزار و ضبط گردد .
دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران
گروه آموزش کارگزاران و زائران