جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تشريح آخرين وضعيت طرح توسعه مسجدالحرام

تشريح آخرين وضعيت طرح توسعه مسجدالحرام
در طرح توسعه مسجدالحرام كه به امضاي ملك عبدالله رسيده است، قرار بود طرح توسعه دور تا دور مطاف يك ساله تمام شود اما تكميل آن تا دو سال اينده زمان مي‌برد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين عسگري، كارشناس معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج به تشريح آخرين وضعيت طرح توسعه مسجدالحرام پرداخت و گفت: در اين طرح فضاي مطاف از ۲۹ هزار متر به بيش از ۱۵۰ هزار متر مربع افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه در طرح توسعه و بازسازي مسجدالحرام كه به امضاي ملك عبدالله رسيده است، مسجدالحرام و اماكن تابعه آن توسعه پيدا مي‌كند، افزود: براساس اين طرح، ابتدا عرض صفا و مروه را از ۲۰ متر به ۴۱ متر رساندند و از دو طبقه به ۴ طبقه افزايش دادند.

توسعه فضاي سعي صفا و مروه به 86 هزار متر

كارشناس معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري تصريح كرد: فضاي سعي صفا و مروه كه پيش از اين 29 هزار متر مربع بود، نزديك به ۸۶ هزار متر مربع توسعه يافت و به نوعي مشكل زائران در مسعي حل شد.

وي با اين توضيح، فضاي سعي صفا و مروه را مناسب ارزيابي كرد و افزود: اگر فضاي همكف مسجدالحرام كه به زيرزمين تعبير مي‌شود براي حج آماده شود هم مي‌توان در طبقه پايين و هم در فضاي عرض و همكف صحن بيرون سعي و صفا را به جا آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري با اشاره به ضرورت افزايش فضاي مطاف نيز توضيح داد: براي اينكه فضاي مطاف از ۲۹ هزار متر مربع به بيش از ۱۵۰ هزار متر مربع افزايش يابد، جمع شدن رواق‌ها و پله‌ها در دستور كار قرار گرفته و مشغول جمع‌آوري آن هستند.

وي خاطرنشان كرد: براي اينكه فضاي مسجدالحرام تقريبا از قسمت شرق و شمال شرقي به ديوار مسعي ختم شود، قسمت شمال شرق را هم توسعه دادند كه نزديك به 320 هزار متر مربع فضا در ۴ طبقه آماده شده است و زائران مي‌توانند از آن استفاده كنند.

توسعه فضاي مطاف طي دو سال آينده

وي با بيان اينكه قرار بود طرح توسعه دور تا دور مطاف يك ساله تمام شود اما متاسفانه نتوانستند و در حال حاضر هم اعلام كردند اين طرح تا دو سال آينده زمان مي‌برد، گفت: براي اينكه بتوانند در حج و ماه مبارك رمضان ترافيك جمعيت را پاسخگو باشند يك ميدان مطاف مصنوعي ايجاد كردند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري افزود: مطاف مصنوعي دور تا دور كعبه پشت مقام كشيده شده است؛ البته قرار بود در دو طبقه ساخته شود و افراد مسن و معلول كه از ويلچر استفاده مي‌كنند، طوافشان را انجام دهند كه اگر طبقه اول آن آماده مي‌شد ما هيچ مشكلي براي طواف نداشتيم.

وي يادآور شد: مساحت قبلي مسجدالحرام حدود 366 هزار و 168 متر بود، در توسعه كنوني كه در حال اجرا است، ساختمان‌هاي شمال شرق و شمال مسجد ساخته شده و در حدود ۳۲۰ هزار متر به طرح اضافه مي‌شود و فضاي مسجدالحرام به ۷۰۰ هزار متر مربع فضا مي‌رسد.

ضرورت حفظ و توسعه اماكن مقدسه

حجت‌الاسلام عسگري ابراز اميدواري كرد كه مسوولان عربستاني براي حل مشكلات زائران همت كرده و ميدان مطاف را با سرعت بيشتر توسعه دهند و نيز نگراني علما را درباره برخي اماكن مقدسه اطراف مسجدالحرام برطرف كنند.

وي يادآور شد: برخي از اماكن مقدسه كه اطراف مسجد الحرام است مانند مسجد بيعه تخريب شد يا مولد النبي كه زمزمه‌هاي تخريب آن به گوش مي‌رسد كه از مسؤولان عربستان سعودي مي‌خواهيم به عقايد مسلمانان احترام بگذارند تا اين اماكن هم محفوظ و يا آثارش باقي بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري در ادامه با اشاره به توسعه اطراف مسجدالحرام گفت: در قسمت شعب ابي‌طالب، تمام خانه‌هاي داخل شعب تخريب شد و ساختمان‌هاي شعب بني عامر هم كاملا تخريب شد، كوه‌ها تقريبا صاف شده كه زمان صدر اسلام را تداعي مي‌كند.

وي افزود: اين طرح ادامه دارد تا چهارراه نونه پل سليمانيه كه فعلا تخريب شده كه قسمتي از تونل سليمانيه هم جزو طرح توسعه مي‌شود؛ ساختمان‌هاي اطراف كوه‌هاي مسجدالحرام و شمال شرق مسجد به نظر مي رسد تا جروَل تخريب شود و چهارراه مدينه ـ جده ـ مكه ـ سليمانيه كامل جزو ساختمان‌هاي طرح توسعه قرار مي گيرد.

ساخت بزرگ‌ترين تلسكوپ جهان در مكه

عسگري در مكه ادامه داد: دو زيرگذر بزرگ در حال ساخت است كه از خيابان ام القرا به طرف شارع روضه كشيده شده و زيرگذر ديگري از منطقه سليمانيه به طرف منطقه معاوده مي‌آيد كه مي‌تواند ترافيك اطراف مسجدالحرام را كنترل كند.

وي خاطرنشان كرد: براي ساخت نزديك ۹۶ هتل بزرگ در اطراف مسجدالحرام برنامه‌ريزي شده است و دو برج بزرگ هم در اين بخش ساخته مي‌شود كه به گفته مسوول طرح توسعه، روبه‌روي برج ساعت، برج بزرگي ساخته مي‌شود كه بزرگ‌ترين تلسكوپ دنيا را براي رويت هلال بر فراز خود جاي مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري با بيان اينكه طرح توسعه بر روي حساب و كتاب در حال انجام است اما نماد ساختمان‌هاي آن چندان اسلامي نيست، گفت: اين امر مورد اعتراض بسياري از علماي مكه هم قرار گرفته است كه بر استفاده از نمادهاي اسلامي تأكيد داشته‌اند.

وي درباره طرح توسعه مشاعر نيز توضيح داد: براي عرفات ـ منا طرح‌هايي در دست اجرا است، ساختمان‌هاي چند طبقه نزديك جمرات ساخته شده و اميدوارند كه علمايشان اجازه ساخت ساختمان‌هاي ديگري را هم بدهند تا بيشتر زائران به جاي چادر در آنها اسكان يابند.

تكميل طرح قطار شهري عرفات ـ منا

وي با اشاره به تكميل طرح قطار شهري عرفات ـ منا براي رفت و آمد زائران، گفت: ريل قطار شهري كه تا داخل شهر مكه ادامه پيدا مي‌كند از عرفات به مشعر و از مشعر به منا كشيده شده و ايستگاه نهايي آن در منا، كنار جمرات قرار دارد و از آنجا نيز تا شارع معاوده ادامه يافته و به طرف مسجدالحرام كشيده شده است.

مسؤول ثبت‌نام و اعزام روحانيان بعثه مقام معظم رهبري گفت: ايستگاه قطار شهري به زودي در كنار مسجدالحرام زده مي‌شود تا زائران بتوانند به راحتي رفت و آمد كنند؛ زائران در آينده از كنار مسجدالحرام سوار اين قطار شهري شده منا پياده مي‌شوند و از منا نيز مي‌توانند به مشعر و از مشعر به عرفان بروند و برگردند.

وي با بيان اينكه طرح اتوبوس‌ها هم ترددي است، ابراز كرد: پيش از ترددي شدن اتوبوس‌ها، هر كارواني سه تا چهار اتوبوس داشت كه از اول ايام تشريق تحويل مي‌گرفت و تا پايان ايام تشريق داشت و مشكلاتي براي مديران كاروان به وجود مي‌آمد كه اين مشكلات در طرح ترددي رفع شده است.

وي توضيح داد: اتوبوس‌ها روز هشتم ذي الحجه زائران را به عرفات برده و پياده مي‌كنند و برمي‌گردند زائران ديگر را مي‌برند و شب دهم ذي الحجه نيز ساماندهي شده و از محل استقرار زائران از عرفان به مشعر مي‌آيند، زائران را پياده كرده، برمي‌گردند ديگر زائران را سوار مي‌كنند و صبح روز عيد هم به محل استقرار زائران در مشعر آمده آنها را سوار كرده و به منا مي‌برند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عسگري با بيان اينكه در طرح اتوبوس‌هاي ترددي زائران ايراني در ايستگاه‌ها مستقر شده و سوار اتوبوس‌ها مي‌شوند، خاطرنشان كرد: طرح ترددي سبب شده ترافيك‌هاي گذشته از بين برود و حج روان و بسيار خوبي داشته باشيم، حتي آنها كه بسيار مستأصل بودند، ديگر دچار مشكل نخواهند شد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط