ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

اوحدی: زائران اربعین برای عزیمت به مرزها عجله نکنند

اوحدی: زائران اربعین برای عزیمت به مرزها عجله نکنند
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کلیه عوارض شهرداری و خروجی برای زائران اربعین حذف شده و همچنین زائران تنها با مهر ورود به عراق از مرزها عبور می کنند، تأکید کرد: تا عادی شدن وضعیت مرزها، مشتاقان زیارت اربعین برای عزیمت به مرز ...

‘سعید اوحدی’ در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام زائران ایرانی ایام اربعین گفت: تا پایان شب گذشته بیش از 400 هزار نفر از مشتاقان زیارت اربعین از مرزهای کشور عبور کرده اند و با توجه به اینکه سال گذشته 470 هزار نفر از زائران ایرانی در مراسم اربعین حضور داشته اند، امسال یک هفته مانده به روز اربعین از آمار سال گذشته عبور کرده ایم.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته تراکم جمعیت در مرزهای مهران و شلمچه را شاهد بوده‌ایم، افزود: پیش بینی ما در ستاد دائمی اربعین این است که بیش از 800 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین امسال در کربلای معلی حضور پیدا کنند.

**زائران اربعین تنها با مهر ورود به عراق از مرز عبور می کنند

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مسئولین محترم جمهوری اسلامی مذاکراتی با طرف عراقی داشته اند و با مساعدت های طرف عراقی که جای تشکر دارد ، از روز پنجشنبه ویزای یک دلاری هم که موجب ایستایی زائران در مرزها بود، برداشته شده و زائران اربعین تنها با مهر ورود به کشور عراق از مرزها عبور می کنند.

**حذف عوارض خروج از کشور و شهرداری در سه مرز

وی در این باره اضافه کرد: از روز گذشته خوشبختانه دریافت کلیه عوارض خروجی و شهرداری در مرزهای کشور که خود موجب ایستایی زائران در مرزها می شد نیز حذف شده است که این اقدام مسئولین نیز جای تشکر دارد.

مهندس اوحدی به مشکل تراکم جمعیت زائران در آنسوی مرز در روزهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: از روز گذشته 150 تا 200 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران از نقاط مرزی کشور تا نجف در داخل خاک عراق اضافه شده است.

** زائران اربعین برای عزیمت به مرزها عجله نکنند

رئیس سازمان حج و زیارت به مشتاقان زیارت اربعین توصیه کرد: با توجه به تراکم جمعیت زائران در مرزها طی یکی دو روز آینده، زائران برای عزیمت به مرزها عجله نکنند تا شرایط مرزها به حالت مطلوب بازگردد، زیرا با توجه به تمهیدات اندیشیده شده امکان اعزام برای تمام مشتاقان زیارت اربعین در مرزها فراهم شده است و طرف عراقی نیز در جهت افزایش تجهیزات و نیروی انسانی در آنسوی مرزها تلاش خواهد کرد.

وی بیان کرد: ظرفیت اعزام سه مرز زمینی مهران، شلمچه، چزابه روزانه 27 هزار نفر است اما در این روزها روزانه جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر یعنی 5 برابر ظرفیت معمول از مرزها بسوی عراق اعزام می شوند.

** امکان اسکان موقت 30 هزار زائر اربعین در هریک از مرزهای کشور

مهندس اوحدی اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی ستاد دائمی اربعین و قرارگاه های اربعین در استان های ایلام و خوزستان، امکان اسکان موقت 30 هزار نفر در هریک از مرزهای کشور فراهم شده است.

** تهیه 40 هزار غذای گرم در هر وعده برای زائران اربعین در مرزها

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تأمین غذا برای زائران اربعین گفت: در هریک از مرزها 40 هزار غذای گرم برای زائران آماده می شود و امکانات اردوگاه های شهید باکری، یادمان چزابه، اردوگاه ثامن الحجج و پادگان حمیدیه صددرصد در اختیار زائران اربعین قرار گرفته و اسکان جمعیتی در حدود 20 تا 25 هزار نفر در شهید باکری اسکان داده می شوند و از روز گذشته آشپزخانه این اردوگاه نیز برای خدمات رسانی به زائران فعال شده است.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مرکز پزشکی حج و زیارت اقدامات خوبی در خصوص زائران اربعین انجام داده و چادرهای مسافرتی و گروهی و امکانات دارو و درمان برای زائران ارسال شده است.

** مشارکت شهرداری تهران در خدمات رسانی به زائران اربعین در مرزها

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در خدمات رسانی به زائران اربعین در داخل کشور گفت: شهرداری منطقه 5 نظافت مرز مهران و شهرداری منطقه 4 نظافت مرز چزابه و شهرداری منطقه 6 نظافت مرز شلمچه را عهده دار شده است.

**اسکان موقت زائران اربعین در نقاط مرزی

وی در خصوص چاره اندیشی برای تراکم زائران در مرز خوزستان گفت: در مرزهای شلمچه و چزابه زمانی که احساس می کنیم تراکم جمعیت در پشت مرزها رو به بحران است، با استفاده از 50 تا 70 دستگاه اتوبوس تعبیه شده، زائران را بطور موقت به اردوگاه شهید باکری در 20 کیلومتری مرز در خرمشهر و یادمان شهدای چزابه و اردوگاه ثامن الحجج(ع) انتقال می دهیم و پس از عادی شدن شرایط مجدد آنها را به مرز بازمی‌گردانیم.

** افزایش گیت های گذرنامه در سه مرز

رئیس سازمان حج ضمن تقدیر از اقدامات خوب اداره گذرنامه نیروی انتظامی بیان کرد: گیت های گذرنامه در مرزها افزایش یافته است، حدود 20 گیت در شلمچه و چزابه اضافه شده است که تعداد این گیت ها نسبت به سال گذشته افزایش 5 تا 6 برابری داشته که این اقدام از معطلی زائران در مرزها کاسته است.

وی در خصوص عبور زائران از مرزها به سوی عراق توضیح داد: مشکل جدی و گلوگاه ما طی روزهای گذشته در سمت مرز عراق بوده است. چهارماه پیش نامه رسمی از سوی وزارت محترم امور خارجه کشورمان به طرف عراقی ارسال شد، جلسات متعددی با سفارت و کنسولگری عراق داشتیم که طی این جلسات به طرف عراقی علام کردیم، حدود یک میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین عازم عراق خواهند شد.

 

** حذف ویزای یک دلاری عراق / زائران با مهر ورود به عراق از مرز عبور می کنند

مهندس اوحدی در این باره ادامه داد: روز پنجشنبه مذاکرات ما نتیجه مثبت داشت و طرف عراقی اعلام کرد: از روز جمعه(دیروز) ظرفیت امکاناتش را به دو برابر افزایش خواهد داد، ضمن اینکه از روز گذشته دریافت یک دلار بابت ویزا را هم حذف کرده اند و زائران ایرانی اربعین تنها با مهر ورود به کشور عراق از مرزها عبور می کنند.

وی اعلام کرد: روان شدن مسیر به این معنا نیست که زائران برای رفتن به مرزها عجله کنند و استدعای ما از مشتاقان زیارت اربعین این است یکی دو روزی را تا رسیدن شرایط مرزها به وضعیت مطلوب و عادی برای عزیمت به مرزهای کشور منتظر بمانند.

** نهضت اهدای آب / ارسال 47 تریلی آب به مرزهای کشور

رئیس سازمان حج و زیارت به نهضت اهدای آب برای زائران اربعین اشاره کرد و گفت: تاکنون 47 تریلی آب معدنی برای زائران اربعین از سوی خیرین اهدا و  به مرزهای کشور ارسال شده است.

مهندس اوحدی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در خصوص اسکان زائران اربعین در کربلای معلی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال جمعیتی بیش از 18 میلیون نفر در ایام اربعین در کربلا حضور داشته باشند که البته بر اساس  فتوای مراجع عظام شیعه، عرض سلام به حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در این ایام زیارت اربعین محسوب می شود و زائران می توانند پس از آن از کربلا خارج شوند.

** زائران اربعین پتوی مسافرتی و لباس گرم همراه داشته باشند

وی در این باره ادامه داد: معمولاً زائران ایرانی بدلیل علاقه و ارادتی که به امام حسین(ع) دارند، یکی دو روز بعد از اربعین را در کربلا می مانند و از طرفی اسکان 700 هزار نفر در کربلا در آن ایام در توان هیچ ارگانی نیست، از این رو علی رغم تمهیدات اندیشیده شده به زائران عزیز توصیه می شود حتماً دو عدد پتوی مسافرتی و لباس گرم بهرماه خود داشته باشند.

وی در این باره افزود: البته علی رغم همه محدودیت ها در خصوص اسکان زائران، ستاد بازسازی عتبات و قرارگاه کربلا تمهیدات خوبی را در خصوص اسکان زائران در حسینیه ها، مساجد و فضاهایی که امکان مسقف کردن آن وجود دارد، برای اسکان زائران اربعین استفاده شود.  

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان از بسته شدن موقت مرز شلمچه خبر داد و گفت: پس از فراهم آمدن تجهیزات و امکانات لازم از سوی طرف عراقی که قول آن داده شده است، در آینده نزدیک امکان بازگشایی مجدد مرز شلمچه برای عبور زائران ایام اربعین وجود دارد لذا زائران عزیز در این مدت از عزیمت به مرز شلمچه خودداری نمایند.  

مدیر سایت امتیاز به خبر :