ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

توصيه هاي مهم سركنسول ايران در كربلا به زائران اربعين

توصيه هاي مهم سركنسول ايران در كربلا به زائران اربعين
شكرالله طاهري سركنسول ايران در كربلا توصيه هاي مهم و كاربردي را به زائران اربعين ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي شكرالله طاهري سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلاي معلي با اشاره به افزايش زائران ايراني در اربعين امسال خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد امسال زائران ايراني بين 700 تا 800 هزار نفر باشد لذا بايد تلاش كنيم كه از همه امكانات و پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم.

وي يكي از مشكلات اربعين امسال را موضوع اسكان دانست و گفت: بخشي از فضاهايي همچون مساجد، حسينيه ها و مدارس كه سال گذشته در اختيار زائران ما بود امسال در اختيار حدود 120 هزار جنگ زده قرار گرفته است كه در تلاشيم اين مشكل را با هماهنگي و همكاري مسئولان عراقي از جمله رئيس شوراي شهر، استاندار، شهردار و همچنين مسئولين عتبات حسيني و عباسي تا اندازه‌اي رفع كنيم.

طاهري امنيت را در شهر كربلا و نجف و مسير پياده روي خوب ارزيابي كرد و گفت: خوشبختانه مسئولين امنيتي كشور عراق، به ويژه استان كربلا و نجف هماهنگي‌هاي بسيار خوبي را به وجود آوردند و با به كارگيري تعداد قابل توجهي نيروي امنيتي از يك ماه قبل مناطقي كه احساس خطر مي‌شد را شناسايي كرده و پوشش داده اند.

وي افزود: هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص از طريق سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد با وزارت كشور و نيروهاي مسلح و همچنين وزارت خارجه عراق انجام شده و اميدواريم كه مسئله امنيتي خاصي را همچون سال گذشته نداشته باشيم و زائران ما به سلامت بياييند و به سلامت برگردند.

سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا تعداد نيروهايي كه در كربلا براي حفظ امنيت مراسم اربعين مستقر مي شوند را بيش از 50 هزار نيرو اعلام كرد و گفت: با توجه به حضور ميليوني مردم در ايام اربعين و همچنين پياده روي زائران، همه راههاي ورودي به كربلا چه از طرف استان بابل، چه از طرف استان بغداد و چه از طرف استان نجف از سوي نيروهاي امنيتي و نظامي پوشش مناسب داده شده است.

شكر الله طاهري يكي از اهداف تكفيري‌ها را نا امن كردن كربلا در قبل از ايام اربعين دانست و گفت: تكفيري‌ها تمام تلاش خود را براي برچيده شدن اربعين و راهپيمايي مردم خواهند كرد زيرا اين راهپيمايي بزرگترين تجمع جهان اسلام است اما به فضل خدا و با توجه به آمادگي بالاي نيروهاي امنيتي و اتخاذ تدابير لازم، قبل از اينكه اينها يك عملياتي را انجام بدهند توطئه آنها در نطفه خفه خواهد شد.

وي به زائران ايراني توصيه كرد به هيچ عنوان بدون ويزا و مهر ورودي وارد كشور عراق نشوند و تصريح كرد: ورود بدون ويزا خلاف مقررات و قانون عراق است و در اين زمينه قوانين سختي در انتظار فرد خاطي خواهد بود.

وي همچنين از زائراني كه با مفقود شدن گذرنامه با مشكلاتي براي ورود و خروجشان مواجه مي شوند خواست حتما به سركنسول‌گري جمهوري اسلامي ايران در واقع در انتهاي خيابان باب قبله روبه روي كتابخانه مركزي كربلا مراجعه كنند و تصريح كرد: كاركنان كنسولگري كربلا از يك هفته قبل تا يك هفته بعد از اربعين به طور 24 ساعته در خدمت هموطنان عزيز هستند و آنها را راهنمايي مي‌كنند.


طاهري همچنين از حضور نمايندگان سركنسولگري در مراكز مفقودين و گمشدگان در خيمه گاه، تل زينبيه، بين الحرمين و حرم مطهر حسيني و عباسي خبر داد و گفت: با هماهنگي صورت گرفته با عتبه حسيني و عباسي قرار شده است در هر كدام از اين مراكز نيروهاي فارسي زبان براي خدمات رساني به زائران ايراني حضور داشته باشند.

وي به زائران ايراني و خصوصا زائران سالمند توصيه كرد تا حتما در يك كاغذ كوچك نام و نام خانوادگي، آدرس اسكان در كربلا، شماره تلفن ايران و شماره تماس مسئول كاروان را يادداشت و به همراه خود داشته باشند.

وي افزود: در سال گذشته بيش از هزار نفر گمشده در كربلا داشتيم كه برخي از اين زائران هيچ گونه اطلاعاتي همراهشان نبود اما با تلاش شبانه روزي كاركنان سركنسولگري و همكاري نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، نمايندگي حج و زيارت و ستاد عمليات شمسا، مشكل همه اين زائران برطرف گرديد.

طاهري افزود: همچنين زائران ايراني حتي المقدور يك كارت شناسايي مثل كارت ملي، گواهينامه يا كارت ديگري به همراه داشته باشند تا در صورت مفقود شدن گذرنامه، همكاران ما در كنسولگري مشكلي براي احراز هويت و صدور برگه عبور نداشته باشند.

سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا از زائران خواست تا به هيچ وجه هيچ بسته و يا حتي قرآن و مفاتيح را به جز از مجاري رسمي و موكب‌هاي رسمي دريافت نكنند و گفت: زائران سعي كنند از كاروان‌شان دور نشوند و با افراد بيگانه نيز وارد گفت و گو نشوند.

وي همچنين به زائران توصيه كرد فقط از مسيرهاي مشخص شده كه از سوي مسئولان عراقي تعيين گرديده، پياده روي كنند و تصريح كرد: راههاي فرعي و بيراهه فاقد امنيت لازم است و ممكن است خطراتي براي زائران به وجود بيايد و مناسب است با همراه داشتن نقشه پياده روي كه نسخه ديجيتال آن در سايت سازمان حج و زيارت وجود دارد، از مسير اصلي پياده روي كنند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :