پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

لغو رواديد كشور عراق به معناي لغو گذرنامه نيست

لغو رواديد كشور عراق به معناي لغو گذرنامه نيست
كنسول اول سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف اشرف با بيان اينكه لغو رواديد كشور عراق به معناي لغو گذرنامه نيست، به زائران توصيه كرد كه حتما گذرنامه خود را به مهر خروج از ايران و ورود به عراق و بالعكس ممهور كنند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از نجف اشرف، براساس اعلام وزارت كشور عراق، ويزاي اين كشور در ايام اربعين به يك دلار كاهش يافت تا زائران بيشتري بتوانند براي زيارت امام حسين(ع) در اين روز بزرگ خود را به كربلاي معلي برسانند، اما اين اقدام توجه هرچه بيشتر زائران را طلب مي كند.

با اعلام اين خبر مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه با ازدحام بسيار زيادي براي دريافت ويزاي يك دلاري روبه رو شده است و مسؤولان مربوطه به مردم توصيه مي كنند كه ويزاي خود را در استان تهيه كنند و اگر نمي‌توانند در مرز مهران حتماً ويزاي مانيفستي بگيرند تا از خدمات بيمه و درماني در عراق برخوردار شوند.

فرزاد ممدوحي كنسول اول سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف اشرف در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اينكه در مرز با دريافت يك دلار مردم را به عراق راه مي دهند، گفت: هر مهر ورودي و خروجي قانوني است اما اين مهر ورود به عراق است و از لحاظ اداري ويزا محسوب نمي شود.

وي حتي به زائراني كه داراي ويزا هستند توصيه كرد كه هنگام خروج از ايران گذرنامه خود را به مهر خروج و در هنگام ورود به عراق آن را به مهر ورود به عراق ممهور كنند و دقت داشته باشند كه در هنگام خروج نيز مهر خروج از عراق و ورود به ايران برروي گذرنامه حك شده باشد.

كنسول اول سركنسولگري ايران در نجف با بيان اينكه در موارد بسيار نادر و از روي سهل انگاري مهر ورود يا خروج بر روي گذرنامه زده نمي شود، تأكيد كرد: زائران دقت داشته باشند كه اگر جمعيتي وارد مبادي ورودي شدند، فكر نكنند كنترلي نمي شوند و ورود آزاد است كه لغو رواديد به معناي لغو گذرنامه نيست.

وي تصريح كرد: افراد بايد گذرنامه معتبر دولت جمهوري اسلامي ايران را ارائه دهند تا به به مهر خروج از ايران و ورود به عراق و برعكس هنگام خروج به مهر خروج از عراق و ورود به ايران ممهور شود و اين يك ورود قانوني است.

ممدوحي با بيان اينكه لغو رواديد عراق به معناي لغو گذرنامه و تمام اقدامات قانوني نيست كه فرد بدون هيچ گذرنامه اي وارد عراق شود، گفت: عمده مشكلات پيش آمده از اين سهل انگاري متوجه حوزه كنسولگري جمهوري اسلامي است كه مراحل پيچيده اي دارد.

وي افزود: كساني كه غيرقانوني وارد عراق شوند مشمول قانون مبارزه با تروريست خواهند شد، ابتداعا به عنوان يك متهم در چارچوب مبارزه با تروريست مطرح و به صورت قانوني محكوم مي شوند كه حل اين مشكل براي ما و عراق به لحاظ سياسي هزينه بر خواهد بود.

كنسول اول سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف بار ديگر با تأكيد بر اينكه لغو رواديد به معناي لغو ورود بدون هيچ سند و مدركي از ايران به عراق نيست، به زائران توصيه كرد كه در مبادي خروجي و ورودي با مراجعه به پليس مرزي، گذرنامه خود را به مهر خروج و ورود و بالعكس ممهور كنند.

ممدوحي اظهار داشت: اگر زائري توسط نيروهاي امنيتي يا پليس و دستگاه هاي ذيربط عراقي بازداشت شود وارد پروسه اي مي شود كه حداقل محكوميت آن دوسال زندان بوده و حل اين مشكل غيرممكن است.

يادآور مي شود: در ورودي شهر مهران سايتي با هماهنگي سازمان حج و زيارت و همكاري كنسولگري عراق ايجاد شده است كه هر زائري براي دريافت ويزاي رسمي به مبلغ 30 دلار مي تواند اقدام كند؛ اين مبلغ ويزا از تخفيف 25 درصدي براي تسهيل در تردد زائران برخوردار است.
مدیر سایت امتیاز به خبر :