پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

حضور ۷۰۰ هزار تا يك ميليون ايراني در پياده روي اربعين

حضور ۷۰۰ هزار تا يك ميليون ايراني در پياده روي اربعين
رييس سازمان حج و زيارت، ضمن تشريح فعاليت هاي صورت گرفته اين سازمان، آخرين برنامه ها جهت خدمات رساني به زائران را در اربعين حسيني تشريح كرد و خواستار توجه هر چه بيشتر زائران به پيام‌ها و اطلاعيه‌هاي اين سازمان شد.

امسال، سال توجه ويژه به عتبات

سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي گفت: در شوراي هماهنگي بعثه مقام معظم رهبري، امسال به عنوان سال «مديريت جهادي در مسير بالندگي عتبات» نامگذاري شده است و اميدواريم در سازمان حج و زيارت به صورت متمركز در موضوع عتبات وقت بگذاريم.

وي با بيان اينكه يكي از اهداف مهم اين سفر تمركز روي عتبات بود تصريح كرد: نگاه‌مان اين بود كه بلافاصله وقتي از حج برگشتيم سفري داشته باشيم و خدمت آن‌ها كه ستادهاي عتبات مقدسه را مديريت مي‌كنند و عزيزانمان در بعثه مقام معظم رهبري برسيم و همين سياست را بتوانيم براي همكاران نيز تاكيد بكنيم و همكاران نيز بدانند كه اين سياست جدي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بايد پياده سازي شود.

تحول جهادي در خدمات به زائران عتبات

اوحدي در پاسخ به اين سوال كه به طور دقيق قرار است چه اتفاقي در اجراي شعار امسال محقق شود گفت: ساختار خدمات، انتخاب نيرو، انتخاب مديرهاي كاروان‌ها و بسياري خدمات ديگر نيازمند يك تحول و مديريت جهادي است.

وي افزود: متاسفانه در حوزه سازمان حج و زيارت و شركت شمسا گاهي اوقات با يك نگاه جايگاه دوم فعاليت به عتبات نگاه مي‌كنيم، گاهي اوقات مشاهده مي‌شود كه ما وقتي تقسيم بندي مي‌كنيم كه به عنوان مثال چه افرادي را براي آشپزخانه‌هاي كربلا و نجف بفرستيم چه گروهي را براي آشپزخانه‌هاي مدينه منوره و مكه مكرمه بفرستيم مي‌بينيم كه در تصميم گيري‌هايمان هم آن نگاه، دقيقا اثر دارد كه اين نگاه بايد از بين برود.

حضور ۷۰۰ هزار تا يك ميليون ايراني در پياده روي اربعين

اوحدي هدف ديگر از سفر خود را، موضوع بسيار مهم اربعين دانست و گفت: باتوجه به آسيب شناسي‌ كه از موسم اربعين سال گذشته داشتيم و با توجه به اهميت اين همايش بزرگي كه امروز به عنوان بزرگ‌ترين همايش جهان مي‌توانيم از آن نام ببريم، خواستيم با هماهنگي‌هاي لازم بسياري از مشكلات را برطرف كرده و به شكل صحيح تري در خدمت زائران عزيزمان باشيم.

وي افزود: موضوع اربعين موضوع بسيار بزرگي است و سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از ايران مشرف شدند، و امسال پيش بيني مي‌شود ۷۰۰ هزار تا يك ميليون زائر از ايران مشرف شوند. همچنين شرايط منطقه نيز شرايط بسيار حساسي است و اين مانور مي‌تواند پيام بسيار بزرگي را براي مجموعه‌هاي متجاوز داشته باشد.

تشريح اقدامات در داخل كشور براي سفر اربعين

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به تشكيل ستاد «دائمي اربعين» در سازمان حج و زيارت عنوان كرد: با حضور عزيزان بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت و ۲۶ دستگاه ديگر همچون وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور، وزارت امور خارجه، گمرك، استانداري خوزستان، ايلام، بسيج، سپاه و... در مجموع نماينده ۲۶ دستگاه عضو اين ستاد هستند و تصميم‌هاي بسيار خوبي گرفته شده كه اميدواريم بتوانيم تصميمات را پياده سازي بكنيم.

اوحدي گفت: امسال سازمان حج و زيارت تصميم گرفت از هيچ زائر ايراني، وجهي را بابت بيمه و خدمات بهداشتي دريافت نكند. سال گذشته به خاطر پرداخت همين دو مورد شاهد ايستايي و تراكم در مرز‌ها بوديم. همچنين با هلال احمر تصميمات خوبي را گرفتيم و قرار است در مرزهاي شلمچه، چزابه و مهران امكانات اسكان موقت زائر را فراهم كنيم. همچنين با هماهنگي كه با قرارگاه مركزي راهيان نور انجام داديم ظرفيت چهل هزار اسكان را در خرمشهر، حدود پنج هزار اسكان موقت در چزابه و در مهران نيز ظرفيت خوبي را ايجاد كرديم كه بتوانيم تراكم را از مرز به داخل شهرهاي اصلي بياوريم.

وي افزود: در كنار اين خدمات، يك برنامه سامانه نرم افزاري هم از روي نرم افزار تمام دفا‌تر خدمات زيارتي قرار گرفته كه بر اساس اين سامانه، زائرين مي‌توانند يك پيش ثبت نامي را انجام بدهند و بر اساس ظرفيت خروج از مرز‌ها كه شوراي امنيت ملي به سازمان حج و زيارت اعلام كرده، سامانه به صورت هوشمند زمان سفر را به زائر اعلام مي‌كند.

اوحدي خاطرنشان كرد: تاكنون با هماهنگي سپاه سه قرارگاه چزابه، قرارگاه شلمچه و قرارگاه مهران را تشكيل داديم، كه واقعا جاي تقدير و تشكر دارد از فرماندهي محترم سپاه، برادر بسيار عزيزمان جناب آقاي سرلشگر جعفري كه مجموعه امكانات سپاه را هماهنگ كردند، همچنين در اين مسير سازمان بسيج مستضعفين نماينده‌اي را معرفي كرد كه وي طي حكمي به عنوان قائم مقام ستاد اربعين در قرارگاه مستقر شد و اقدامات بسياري خوبي در اين زمينه صورت پذيرفت.

برگزاري جلسات بسيار خوب در عراق

اوحدي با اشاره به هماهنگي‌هاي خوبي كه در ايران صورت گرفته بود، گفت: مي‌بايست يك هماهنگي‌هايي هم داخل عراق انجام مي‌گرفت زيرا سال گذشته بسياري از زائران ما دچار مشكل شدند، بنابراين در حوزه اسكان در كربلا امسال تصميم گرفتيم شش موكب را در مسير نجف به كربلا راه اندازي بكنيم. همچنين ما بتوانيم مجوزهاي ورود آمبولانس‌هايمان را به عراق بگيريم ۲۵ دستگاه آمبولانس در مسير نجف تا كربلا مستقر مي‌كنيم و اين خدمات به همه زائرين ايراني و غير ايراني ارائه مي‌گردد.

وي افزود: همچنين يك جلسه خيلي خوبي را با آقاي شراشب وزير جهانگردي عراق داشتيم كه بحث‌هاي مختلفي را همچون اين مسئله كه عوارض و هزينه‌هايي كه از زائران ايراني گرفته مي‌شود بايد برابر آن چيزي باشد كه ما از زائر عراقي در ايران مي‌گيريم مطرح گرديد. متاسفانه اخيراً در فرودگاه نجف يك چيزي حدود چهل دلار از زائر ما عوارض مختلف مي‌گيرند كه اين را با وزير جهانگردي در ايران مطرح كرديم و ايشان با روي باز استقبال كردند و قول مساعد دادند كه مجددا اين موضوع را در هيئت دولت مطرح و در واقع بحث را حل كنند.

اوحدي بحث سرمايه گذاري سازمان حج و زيارت از طريق دو شركتي كه در سازمان ثبت شده به عنوان دو شركت توسعه عمران اميد زائر و شركت توسعه زيرساخت‌هاي مهر و ماه را از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه بيان كرد و گفت: به طرف عراقي گفتيم كه به صورت جدي براي سرمايه گذاري آماده‌ايم و چهار پروژه را در شهرهاي كربلا و نجف تعريف كرديم كه اميدواريم بتوانيم به زودي عمليات اجراييشان را هم شروع بكنيم.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: همچنين با وزير راه عراق هم در خصوص اربعين بحث خيلي جدي‌اي را داشتيم. به دليل اينكه بحث‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي و مسيرهاي ورودي به داخل كشور عراق در اختيار ايشان است، بحث جادهٔ مرز مهران را مطرح كرديم كه اينجاده، جادهٔ آسفالته نيست. ما مسير بستان تا چزابه را به صورت شبانه روزي آسفالت مي‌كنيم و از طرف عراقي نيز درخواست كرديم كه مسير داخل عراق را هم آسفالت بكنند و زمينه مناسب براي امنيت زائر فراهم شود، مسير مرز چزابه در داخل عراق هم از مسير شيب به الاماره آسفالت نيست كه آن را هم قرار شد ايشان دستور آسفالت بدهند.

وي در ادامه از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه با وزير راه عراق را دريافت نامناسب عوارض از زائران ايراني در فرودگاه نجف اعلام كرد و گفت: به دليل اينكه پروازهاي از فرودگاه بغداد به فرودگاه نجف منتقل شده، زائران ايراني يك رقم بيست دلاري را بايد اضافه پرداخت كنند كه سازمان هواپيمايي كشور عراق به عنوان حق روياليتي دريافت مي‌كند، يعني مي‌گويند چون ظرفيت پرواز در نجف بالا رفته شما بايد به ازاي هر زائر بيست دلار عوارض بدهيد. ما به آن‌ها اعلام كرديم كه اين اصلا جايگاه منطقي‌اي ندارد به دليل اينكه بر اساس ضرورت اين پرواز‌ها منتقل شده و چه دليلي دارد كه بيست دلار بدهيم و وزير راه نيز تاكيد كرد اين مبلغ هيچ جايگاه منطقي‌اي ندارد و بايد حذف شود.

اوحدي يكي از راه‌هاي بسيار خوب براي ورود زائر به داخل عراق را از طريق حمل و نقل ريلي دانست و گفت: در اين زمينه نيز وزير راه عراق اذعان داشت كه با كشور ژاپن يك نشست‌هايي را داشته‌اند و با ژاپني‌ها مي‌خواهند بعضي قرارداد‌ها را بررسي كنند و تاكيد جدي داشتند كه بحث ريلي را هم از مرز مهران هم از مرز شلمچه فعال بكنند.

اوحدي افزود: از وزير راه عراق، درخواست مجوز تردد ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس كه شهرداري تهران اعلام كرده در موسم اربعين براي انتقال زائرين در اختيار حج و زيارت مي‌گذارد كرديم و لذا اگر واقعا اين مجوز‌ها صادر شود به نظر من امسال اتفاق بسيار بزرگي در جهت خدمات رساني به زائرين محقق مي‌گردد.

زائران به اطلاعيه‌هاي حج و زيارت توجه كنند

رييس سازمان حج و زيارت، وظيفه اين سازمان را ساماندهي سفر زائران ايراني در ايام اربعين دانست و گفت: اصلا دنبال اين نيستيم كه سازماندهي كنيم لذا هر كس كه ويزايش را گرفت ما سعي مي‌كنيم خدماتي را در مرز به لحاظ اسكان، خدمات پزشكي، بيمه و امنيت به همه زائرين ارائه دهيم اما توصيه‌مان اين است كه زائرين عزيز به بيانيه‌ها و اطلاعيه‌هاي سازمان حج و زيارت توجه كنند كه تراكم در مرز نداشته باشيم.

وي افزود: همچنين توصيه‌هاي امنيتي در قالب بروشور‌هايي چاپ مي‌شود و در حوزه فرهنگي واطلاع‌رساني نيز بيانيه‌ها و اطلاعيه‌هايي از طريق رسانه‌هاي مختلف منتشر مي‌گردد كه توصيه مي‌شود زائران حتما به اين توصيه‌ها توجه نمايند.

بازگشايي كاظمين در آينده‌اي نزديك

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه به صورت جدي دنبال بازگشايي كاظمين و سامرا هستيم گفت: اميدواريم با پيروزي‌هاي اخيري كه دولت عراق داشتند به زودي شاهد بازگشايي مسير كاظمين هم باشيم. قطعا از اين سفر كه برگرديم با شوراي عالي امنيت ملي اين موضوع را مجددا مطرح كرده و با هماهنگي آن‌ها اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك اين امر محقق گردد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.