جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

هيچ نگراني درباره پزشكي و درماني حج امسال وجود ندارد

هيچ نگراني درباره پزشكي و درماني حج امسال وجود ندارد
رييس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر، در گردهمايي كه با حضور پزشكان و پرستاران اعزامي به حج امسال در سازمان حج و زيارت برگزار شد، گفت: هيچ نگراني درباره مسئله پزشكي و درماني حج امسال وجود ندارد. فرمول ديگري باقي نمانده است و ما هم...

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، همايش يك روزه عوامل ستادي و اجرايي مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر صبح با حضور نميانده ولي فقيه در امور حج و زيارت، رئيس سازمان حج و زيارت و رئيس مركز پزشكي حج برگزار شد.


پزشكان حج با تمام جود به زائران خدمت مي‌كنند

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، با اشاره به آيات قرآن كريم نجات يك بيمار از مرگ را به منزله نجات همه بشريت دانست و افزود: در تجربه چندين ساله خود در حج و عتبات پزشكان متخصص را ديده ام كه با عشق به سرزمين وحي و با تمام وجود به زائران خدمت مي‌كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به مقدمات آماده سازي طرح تعالي حج اشاره كرد و گفت: سند حج آماده شده است و از حدود دو سال قبل كارشناسان حوزه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري در حال بررسي و تدوين طرح تعالي حج هستند تا بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري، طرحي جامع براي تعالي حج و ارائه الگوي حج از ديد نظام جمهوري اسلامي را آماده كنند.

اعزام ۵۰۰ نفر كادر پزشكي و درمان به حج تمتع

دكتر سيدعلي رياض، رييس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر، در اين گردهمايي كه با حضور پزشكان و پرستاران اعزامي به حج امسال در سازمان حج و زيارت برگزار شد، گفت: امسال كادر بهداشت و درمان حج تمتع را ۵۰۰ نفر تشكيل مي‌دهد و دو بيمارستان مجهز نيز در مكه و مدينه در اختيار است.

وي افزود: ۱۲۰ تُن دارو پيش از ماه رمضان به عربستان ارسال شد كه تمام اقدامات پزشكي مربوط به حج تمتع بدون دريافت اعتباري از سازمان حج و زيارت اتفاق افتاد. هرچند قول‌هاي مساعدي در اين زمينه قبلا داده بودند، اما عملي نشد. البته براي من خيلي هم مهم نيست كه قرارداد داشته باشيم يا مسئله پول مطرح باشد.

او سپس به آموزش‌هاي انجام شده به كادر بهداشت و درمان اشاره كرد و افزود: درباره ويروس «كرونا» و ديگر بيماري‌هاي رايج توصيه‌ها، تذكر‌ها و آموزش‌هاي لازم داده شده است.

ترسي از ويروس «كرونا» نداريم

ترسي از ويروس «كرونا» نداريم، هشدارها را داده‌ايم و اگر زائران توصيه‌ها را جدي بگيرند هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت همچنين اظهار كرد: نشريات و بروشورهاي اطلاع‌رساني درباره بيماري‌ها و مسائل بهداشتي منتشر مي‌شود و از طريق پيامك نيز با زائران در ارتباط خواهيم بود. در كنار اين اقدامات برنامه‌هاي مربوط به صداوسيما نيز آماده شده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ نفر دورهٔ علمي MPH پزشكي حج را در دانشگاه تهران مي‌گذرانند. اين براي اولين‌بار در مسير پزشكي حج كشور اتفاق مي‌افتد و سال آينده نخستين فارغ‌التحصيلان اين تخصص را خواهيم داشت. مقدمات PHD هم گرفته شده است.

هيچ نگراني درباره مسئله پزشكي و درماني حج امسال وجود ندارد

رياض گفت: هيچ نگراني درباره مسئله پزشكي و درماني حج امسال وجود ندارد. فرمول ديگري باقي نمانده است و ما همه اين كارها را بدون دريافت هزينه و حتي قرارداد و فقط براساس تكليف‌مان انجام داده‌ايم.

او در ادامه سخنانش به موضوع تزلزل جايگاه مركز پزشكي حج و زيارت اشاره كرد و افزود: بارها بحث شده است كه مركز پزشكي زير نظر وزارت بهداشت، بخش خصوصي، سازمان حج و زيارت و يا هلال‌احمر است. تمنا مي‌كنم براي يك‌بار هم كه شده است اين بحث‌ها را تمام كنيد. در اين تزلزل بعضا كم‌لطفي و به تصور من بي‌احترامي ديده مي‌شود.

وي ادامه داد: پزشكان ما در اين سفر معنوي نه با نرخ و نه با قرارداد خدمت مي‌كنند؛ انشاالله به يك روش تثبيت‌شده برسيم كه اگر قرار باشد براي كشورهاي اسلامي الگو باشيم بدانيم با كدام يك از اينها هستيم.

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در پايان سخنانش از آمادگي اين مركز براي احداث بيمارستان‌هايي در كربلا و نجف خبر داد و افزود: قول‌هايي براي گرفتن اعتبار مورد نياز به منظور آغاز اين پروژه گرفته شده است كه كار به زودي شروع مي‌شود.


اعزام پزشك زن به حج واجب براي نخستين بار

در ادامه اين مراسم سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت نيز از اعزام پزشكان زن به حج واجب امسال به عنوان نخستين تجربه خبر داد.

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به فعاليت‌هاي مركز پزشكي حج كه مورد توجه كشورهاي اسلامي است، گفت: نگاه در سازمان حج و زيارت هميشه رو به جلو و همراه با نوآوري بوده است. حال در اين بين امكان دارد اجراي هر پيشنهاد و نوآوري در مرحله اوليه با مشكل همراه باشد براي همين مي‌طلبد درباره طرح‌هايي مثل تجميع پزشكان مشورت كرد تا به يك نقطه نظر مشترك رسيد.

سعيد اوحدي ‌ در حاشيه همايش پزشكان حج تمتع 92 در جمع خبرنگاران گفت: هيچگونه مشكلي از بابت صدور ويزا براي حجاج ايراني اعزامي وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: ۹۲ هتل براي استقرار زائران ايراني و ۸۶ مجموعه پزشكي در حج تمتع امسال، در نظرگرفته شده است و علاوه برآن،‌بيمارستان هاي تخصصي ايراني داراي مجوز از عربستان سعودي در شهرهاي مكه و مدينه آماده هستند.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد:امسال به دليل اجراي طرح توسعه حرمين در مكه مكرمه و مدينه منوره، سهميه زائران كشورها در حج تمتع، ۲۰ درصد كاهش يافته است كه البته در تلاش هستيم سهميه حج تمتع را در سال هاي آينده افزايش دهيم.

اين همايش تا بعدازظهر امروز با برپايي پانل‌هاي تخصصي در زمينهٔ «كرونا» و بيماري‌هاي رايج زائران در عربستان از جمله، ديابت و فشارخون و همچنين توجيه پزشكان متخصص، پرستاران، پاراكلينيك و امداد، برگزار مي‌شود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.