جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

زمان ثبت‌نام حج 94 و عمره 93-94 اعلام شد

زمان ثبت‌نام حج 94 و عمره 93-94 اعلام شد
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان قطعی ثبت‌نام کاروان‌های حج و عمره گفت: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع از 19 دی ماه (17 ربیع‌الاول) و ثبت نام کاروان‌های عمره از 18 آبان ماه (15 محرم) آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان قطعی ثبت‌نام کاروان‌های حج و عمره گفت: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع از 19 دی ماه (17 ربیع‌الاول) و ثبت نام کاروان‌های عمره از 18 آبان ماه (15 محرم) آغاز می‌شود.

به گفته سعید اوحدی شروع عملیات عمره از 10 آذر (هشتم صفر) خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که صبح امروز - دوشنبه 28 مهرماه - در این سازمان همزمان با به پایان رسیدن عملیات حج تمتع برگزار شد، درباره ثبت‌نام‌های عتبات عالیات اظهار کرد: اعزام زمینی به عتبات عالیات عراق از چهارم مهرماه از دو مرز چزابه و مهران آغاز شده است. روزانه 30 کاروان زمینی از این دو مرز به عتبات عالیات مشرف می‌شوند، همچنین هفته‌ای 30 پرواز از 12 فرودگاه به این مقصد برقرار است.

آغاز اعزام عتبات از 10 آذر
وی ادامه داد: فراخوان بعدی عتبات برای پیش ثبت‌نام در کاروان‌ها آغاز شده که 24 آبان‌ماه اسامی قرعه‌کشی شده اعلام و اعزام‌ها همزمان با عمره از 10 آذرماه آغاز می‌شود.

گور دسته‌ جمعی پیدا شده در عراق
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماجرای گور دسته جمعی زائران در عراق که به ایرانی‌ها نسبت داده شده، توضیح داد: طی سه سال گذشته که پیاده‌روی اربعین آغاز شده است، هیچ موردی از گمشدگان در آمار و اطلاعات موجود نیست، چه در آمارهای سازمان حج و چه در آمارهای نیروی انتظامی.

وی اضافه کرد: قطعا اگر این اتفاق رخ داده بود خانواده‌های آن‌ها به مراجع رسمی مراجعه و اعلام گزارش می‌کردند. اکنون باید منتظر اعلام آخرین وضعیت از سوی شورای امنیت ملی و دیگر مقامات عالی کشور در این‌باره باشیم.

او در عین حال گفت: مسیری که این گور دسته جمعی در آن پیدا شده و به زائران ایرانی نسبت داده شده، به زائران ایرانی ارتباطی ندارد؛ چرا که مسیر حرکت زائران در آن بخش از عراق نیست.

ممنوعیت حج تکراری به ایران ابلاغ نشده
سعید اوحدی همچنین درباره اجرای قانون جدید عربستان در مورد ممنوعیت حج تکراری تا پنج سال اظهار کرد: دولت و وزارت حج عربستان از حج امسال برنامه نرم‌افزاری را ارائه کردند که همه اطلاعات زائران را کنترل می‌کند. عربستان برای جلوگیری از سفر مکرر زائران به حج این قانون را اعمال کرد. امسال نیز این قانون برای حجاج داخلی این کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت ایران قبل از اجرای این قانون عربستان تمهیدات مشابهی را لحاظ کرده بود. ما اعلام کردیم زائرانی که قبلا به حج مشرف شده‌اند سازمان حج حاضر است در ازای یک فیش حج واجب آن‌ها سه فیش عمره تقدیم کند تا زمینه برای تسریع در اعزام زائران منتظر فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت سپس از زائرانی که چندین‌بار به حج تمتع مشرف شده‌اند تقاضا کرد این شرایط را فراهم کنند.

او درباره لازم‌الاجرا بودن قانون جدید عربستان برای ایران و سایر کشورها نیز توضیح داد: عربستان هنوز این قانون را رسما اعلام نکرده و به ما به عنوان دستورالعمل ابلاغ نشده است.

افزایش سهمیه حج شاید تا سال 95
وی در ادامه درباره افزایش سهمیه حج تمتع با توجه به پایان نیافتن طرح توسعه حرمین در عربستان گفت: فاز سه طرح توسعه مسجدالاحرام از اول محرم شروع می‌شود و تا پایان حج آینده کامل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود سهمیه‌ها تا حج سال 1395 به حالت قبل برگردد و عربستان هم قول داده کاهش سهمیه‌ها در این چند سال را پلکانی جبران کند.

هیچ نماینده مجلسی برای حج درخواست نداد
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره سهمیه‌ای که در حج امسال به نمایندگان مجلس و دیگر مقامات کشور اختصاص داده شده است، توضیح داد: خوشبختانه تاکنون یک مورد سهمیه با عنوان نمایندگان مجلس در حج نداشتیم. انصافا آن‌ها هم درخواست نکردند، اگر هم این درخواست را داشتند چنین امکانی نداشتیم. ما فقط دو کاروان جانبازان، یک کاروان شهدا و یک کاروان ایثارگران نخبه را داشتیم.

وی اضافه کرد: آقای ابوترابی (نماینده مجلس) امسال به عنوان نماینده بعثه مقام معظم رهبری اعزام شده بود که حتی همسر ایشان برای تشرف به حج فیش خریداری کردند.

او در ادامه سخنانش درباره هزینه سفر عمره امسال نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در عمره با توجه به شرایط مسکن و تخریب سریع هتل‌ها در مدینه و از سوی دیگر شتاب کند ساخت و ساز در این شهر هزینه عمره امسال افزایش داشته باشد که البته این هزینه به دلیل تکمیل نشدن قراردادها هنوز کامل مشخص نیست و در آینده اعلام می‌شود.

اوحدی درباره افزایش ظرفیت ایران در عمره امسال اظهار کرد:‌ سال گذشته نزدیک به 830 هزار زائر به عمره اعزام شدند که بالاترین عدد اعزامی در بین کشورهای اسلامی بود. با این حال اعزام بیشتر زائر به خدمات مناسب در عربستان منوط است.

ادامه برخوردهای غیرقابل قبول با زائران در بقیع
وی افزود: سال گذشته در مدینه و بویژه قبرستان بقیع شاهد برخوردهای غیرقابل قبولی بودیم که این موضوع به شدت به مراجع عالی عربستان اطلاع داده و گفته شد اگر شاهد تکرار این برخوردها باشیم ظرفیت زائران را کاهش می‌دهیم تا حقوق و شأن زائران ایرانی حفظ شود.

او ادامه داد: ما امکان افزایش زائران در عمره را تا یک و نیم میلیون نفر داریم، اما با توجه به شرایط کنونی عربستان و امکانات و محدودیت‌ها در شهری مثل مدینه این افزایش امکان‌پذیر نیست.

ابولا در حج مشاهده نشد
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آخرین وضعیت ویروس ابولا و کرونا در عربستان گفت: خوشبختانه هیچ موردی از ویروس ابولا در حج و عربستان مشاهده نشد. البته دولت این کشور ورود زائران را از آفریقا و بویژه کشورهای محل شیوع این ویروس ممنوع کرده بود. با این حال وزارت بهداشت ایران در زمان ورود زائران کارشناسانی را برای کنترل وضعیت جسمی زائران در فرودگاه مستقر کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این نشست ضمن تشریح عملیات حج تمتع امسال، توقعات و مطالبات زائران را منطقی دانست و گفت: حج امسال روان و منسجم بود، سه دعای کمیل در کمال آرامش برگزار شد، جلساتی که با وزیر حج داشتیم در رفتار سعودی‌ها با زائران ایرانی اثرگذار بود، مراسم براعت باشکوه برگزار شد و دعای عرفه امسال به دلیل استقبال زیاد مردم یک ساعت زودتر آغاز شد.

به گفته اوحدی، مکه از حضور زائران ایرانی تخلیه شده و تخلیه مدینه نیز از امروز شروع می‌شود و تا یکشنبه آینده ادامه دارد.

کاهش زمان تاخیر پروازها
وی اضافه کرد: معدل تأخیر پروازهای حج امسال 17 دقیقه بود که در استانداردهای هوایی معدل خوبی حساب می‌شود اگرچه دو پرواز تأخیر طولانی 24 ساعته داشتند که غیر از این اتفاق دیگری رخ نداد. علاوه بر این هیچ یک از بار زائران در فرودگاه جده برخلاف گذشته معطل نمانده است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: قرار بود بار زائران از فرودگاه امام خمینی (ره) با پست منتقل شود، اما به دلیل مشکلاتی که پیش‌بینی می‌شد سالن ویژه‌ای برای تشریفات فرودگاهی زائران حج اختصاص داده شد.

وی همچنین گفت: برخلاف سال‌های پیش امسال هیچ اتوبوسی مسیر حرکت خود را گم نکرد و اتوبوس گمشده‌ای نداشتیم.

او با بیان اینکه 97 درصد رضایت از بخش تغذیه و تدارکات حاصل شده است، افزود: امسال 61 نوع کالا به همراه 6 نوع میوه از ایران به عربستان منتقل شد که 50 درصد اقلامی حج را شامل می‌شود. انتقال این کالاها به دلیل پروسه سنگین گمرکی بسیار سخت بود اما این کار انجام شد که رضایت زائران را نیز به همراه داشت.

انتقال 110 تن دارو به عربستان
اوحدی در ادامه به فعالیت 130 مطب در 84 هتل و انتقال 110 تن دارو از طریق مرکز پزشکی حج به عربستان اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار 60 پزشک زن متخصص و فوق مختصص به حج اعزام شدند که 40 درصد از سهمیه پزشکان به زنان اختصاص داشت و 47 مطب شبانه‌روزی نیز مختص زنان بود.

وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها 91 درصد رضایت از خدمات پزشکی حاصل شده است، ادامه داد: امسال تعداد فوتی‌ها که تاکنون 14 نفر بوده‌اند نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشت. همچنین تعداد مراجعان به مراکز پزشکی 40 درصد کمتر شد. هیچ جنازه‌ای در عربستان باقی نمانده و تشریفات قانونی برای انتقال آن‌ها به ایران انجام شده است.

از کودک 9 ساله تا پیرمرد 111 ساله
او در عین حال گفت: یک بانوی ایرانی 41 ساله که براثر ایست قلبی پس از رمی جمره فوت کرد، طی اتفاقی نادر در قبرستان ابوطالب مکه در نزدیکی مزار حضرت خدیجه (س) دفن شد. معمولا دفن کردن مردگان در این قبرستان ممنوع است.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت متوسط سن زائران اعزامی به حج تمتع امسال 67 سال بوده است. کوچکترین زائر 9 سال و کهنسال‌ترین زائر 111 سال سن داشتند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.