ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تأمین می شود

تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تأمین می شود
تغذیه حجاج نقش اساسی در سلامت و آرامش جسمی و روحی آنان دارد و زمینه را برای بهره گیری بهتر از معنویت سفر و انجام فرائض زائران فراهم می نماید .این گزارش مختصر به تبیین روند تدارک و تأمین مایحتاج زائران می پردازد.
تغذیه حجاج نقش اساسی در سلامت و آرامش جسمی و روحی آنان دارد و زمینه را برای بهره گیری بهتر از معنویت سفر و انجام فرائض زائران فراهم می نماید .این گزارش مختصر به تبیین روند تدارک و تأمین مایحتاج زائران می پردازد.

تأمین تدارکات غذایی مورد نیاز زائران و حجاج ایرانی از مأموریت های اداره کل برنامه ریزی تدارک و امور رفاهی زائران می باشد. برای این منظور مطالعات ، سیاستگزاری ، برنامه ریزی ، هماهنگی های اجرایی ، در ایران و عربستان انجام می پذیرد. این برنامه ها طبق زمان بندی و در قالب مذاکره ، عقد قرارداد ، و نظارت و ارزیابی اجرای مفاد قراردادها محقق می شود. در این ساختار کمیسیون خرید اقلام تدارکاتی با مدیریت اداره کل مزبور به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان و با حضور مدیران کل حقوقی ، مالی ، حراست و نماینده بعثه مقام معظم رهبری شکل گرفته است و از کارشناسان ذیربط حداکثر بهره برداری می شود.

تغذیه حجاج شامل تعیین برنامه غذایی ، استخراج سرانه اقلام ، تعیین روش تأمین و توزیع کالا و مدیریت و تجهیز آشپزخانه های متمرکز و رضایت سنجی از خدمات می باشد.

در حج سالجاری در راستای منویات مقام معظم رهبری و تأکید نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت مبنی بر استفاده هر چه بیشتر از کالاهای ایرانی به منظور تقویت تولید داخلی 56 قلم کالا مانند سبزیجات و لبنیات و خشکبار و ... از کشورمان تهیه و ارسال گردید که نسبت به سال قبل 150 درصد رشد داشته است .

امسال برای اولین بار میوه ایرانی مناسب و مطابق ذائقه هموطنان به دست زائران رسید که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در نظر است برخی صیفی جات و همچنین گوشت و مرغ نیز در آینده از ایران تأمین گردد.

هم اکنون دو آشپزخانه زین و الدخیل در مدینه منوره و دو آشپزخانه ابو جدایل و وداد در مکه مکرمه غذای 64 هزار حاجی را طبخ و توزیع می نماید . ساختار کاری و توان نیروی انسانی پرسنل آشپزخانه ها و بهداشت تغذیه از موضوعات مورد توجه سازمان می باشد. در این ارتباط انبار تدارکات در مدینه با سه نفر نیرو و در مکه با 4 نفر نیروی انسانی اداره می شود. برخی اقلام نیز از عربستان تهیه می شود که بخشی از آنها ماهها قبل از موسم حج از طریق شرکت های معتبر سعودی و در قالب قراردادهای کارشناسی تأمین می گردد و برای توزیع مناسب اقلام شامل اقلام خشک و سردخانه ای و تاریخ دار جدول زمانی همراه دستورالعمل نگهداری و تحویل اجناس وجود داردکه این روند بر اساس نرم افزار و سفارش سیستمی انجام می پذیرد. بعضی میوه ها نیز بر همین اساس در عربستان توسط نیروی ایرانی خریداری و در اختیار هتل ها قرار می گیرد. بعضی اقلام مورد نیاز کاروانها و آشپزخانه های مرکزی نیز تحویل انبار تدارکات می گردد.

از محسنات خرید متمرکز میوه که از سال گذشته به صورت کامل در مکه و مدینه انجام گرفت ، تحویل میوه متنوع و مناسب و صرفه جویی در هزینه ها و خرید از منبع اصلی ، فراغت نیروهای هتل و کاروان و پرهیز از ایجاد بازار کاذب و امکان کنترل کمیت و کیفیت اقلام و یکنواخت سازی هر نوع میوه ازجمله آنهاست.

سازمان حج و زیارت طبق سیاستهای نظام درصدد است که استفاده از اقلام تدارکاتی ایرانی را برای استفاده زائرین عراق و عربستان افزایش دهد

مدیر سایت امتیاز به خبر :