شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

چند توصيه بهداشتي براي سفر حج

چند توصيه بهداشتي براي سفر حج
يك متخصص داخلي گفت: زائران خانهٔ خدا، رعايت بهداشت در سفر حج را فرموش نكنند تا به سلامتي آن‌ها خدشه‌اي وارد نشود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا،‌ عليرضا خادم‌المله اظهار كرد: با فرا رسيدن موسم حج تمتع، صدها هزار مسلمان مشتاق از سراسر جهان براي انجام فريضهٔ معنوي و باشكوه حج، به سرزمين وحي مشرف مي‌شوند تا اعمال خود را انجام دهند. سن بالاي بيشتر زائران و تجمع زياد آن‌ها در مراكز زيارتي و عبادتي و مدت زمان طولاني (حداقل يك‌ماه) سفر، احتمال تشديد بيماري‌هاي زمينه‌اي قبلي و همچنين ايجاد بيماري‌هاي جديد، بخصوص عفونت‌هاي تنفسي را به مقدار زيادي افزايش مي‌دهد. بنابراين لازم است براي حفظ سلامتي و انجام مناسب و مقبول اعمال حج، به برخي نكات بهداشتي و پزشكي عمل كنند.

او توضيح داد: زائران قبل از سفر با نرمش، ورزش و پياده‌روي روزانه، آمادگي لازم براي حضور در عرفات، منا و طواف را كسب كنند. همچنين با انجام ورزش‌هاي تنفسي ريه (كشيدن نفس‌هاي عميق و نگهداشتن آن به دفعات) حجم ريه‌ها را افزايش دهند و در صورت داشتن اضافه وزن با برنامهٔ غذايي و فعاليت مناسب بدني، وزن خود را كم كنند. در ضمن اگر زائران از وجود بيماري‌هاي قلبي، ريوي، ديابت، فشار خون، چربي بالا، گوارشي، كليوي، خوني و… رنج مي‌برند، حتما قبل از سفر، به پزشك مراجعه و بررسي‌هاي لازم دوره‌اي را انجام دهند و آخرين آزمايش‌ها و مدارك پزشكي خود را همراه داشته باشند.

اين پزشك متخصص بيان كرد: زائران در صورت داشتن بيماري و مصرف دارو، بايد ليست داروها و نيز به مقدار مورد نياز براي روزهاي سفر را همراه داشته باشند. ضمنا برنامهٔ غذايي معمول خود را حفظ كنند و از خوردن غذا با حجم زياد و غذاهاي پرچرب، شور و آب ميوه‌هاي مصنوعي و نوشابه‌ها كه قند بسيار بالايي دارند، پرهيز كنند و بيشتر از دوغ استفاده كنند تا سلامتي آن‌ها تا حدودي تضمين شود.

خادم‌المله دربارهٔ ميزان مصرف تنقلات در ميان زائران، گفت: از همراه بردن مقادير زياد شيريني، آجيل و تنقلات همراه خود و زياده‌روي در مصرف آن‌ها اجتناب كنيد، چراكه به‌صورت معمول، در پذيرايي روزانه انواع ميوه‌ها توزيع مي‌شود. همچنين به‌علت تعرق زياد ناشي از گرماي بالا در عربستان و فعاليت روزانه، با مصرف به اندازهٔ مايعات و ميوه‌ها، از گرمازدگي و كم‌آبي بدن جلوگيري كنيد. از همين رو براي جلوگيري از مسموميت غذايي بايد از خوردن غذاهاي مانده، سردشده و غذاهاي محلي فروشگاه‌هاي مواد غذايي كه بهداشت مناسبي ندارند، پرهيز شود.

اين پزشك متخصص يادآوري كرد: براي جلوگيري از بدن‌درد، زائران هنگام ورود به اتاق‌هاي خود، بخصوص زماني كه دچار تعريق شده‌اند، از سرد كردن زياد اتاق و قرار گرفتن در مقابل باد كولرها اجتناب كنند و براي پيشگيري از عفونت‌هاي تنفسي كه بسيار شايع است و براي افراد مسن و كساني كه بيماري‌هاي ريوي، قندي، كليوي و ديابت دارند نيز بسيار خطرناك است، حتي‌الامكان از حضور در محيط‌هاي دربسته و شلوغ و دست دادن با يكديگر خودداري كنند و دست‌هاي خود را مرتب بشويند و از ماسك صورت مناسب استفاده كنند.

او افزود: اگر زائران بيماري قند دارند و از تعداد زيادي قرص قند يا انسولين استفاده مي‌كنند، دستگاه اندازه‌گيري قند خون را همراه داشته باشند و در مواقع ضعف و بي‌حالي، قند خون خود را كنترل كنند و در صورت قند كمتر از ۶۰ يا بيشتر از ۲۰۰ به پزشك كاروان مراجعه كن
مدیر سایت امتیاز به خبر :