ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

فعاليت ۴۲۰ دستگاه اتوبوس ويژه حجاج ايراني در مكه

فعاليت ۴۲۰ دستگاه اتوبوس ويژه حجاج ايراني در مكه
در حج ۹۲ براي انتقال زائران ايراني حدود ۴۲۰ دستگاه اتوبوس مكشوف و مكيف در چرخه عمليات ترددي قرار مي‌گيرند و در مسيرهاي تعيين شده توسط پليس مرور مكه و مشاعر به حركت در مي‌آيند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حج سال ۹۲ چهارمين سال اجراي طرح نقل ترددي در مورد حجاج ايراني است، طي اين سالها قطعاً مزاياي بهره برداري از طرح مزبور براي همگان خصوصاً مجريان عمليات حج كاملاً آشكار شده، همانطور كه كاستي‌ها و آسيب‌هاي آن در صحنه عمل مشخص گرديده و هر سال تكميل شده است.

وزارت حج عربستان چگونگي پياده سازي طرح مورد نظر توسط سازمان حج و زيارت را مثبت و قابل قبول ارزيابي كرده تا جايي كه حتي مؤسسه مطوفين حجاج ايران از ساختار و فرايند و بهبود روشهاي اجراي طرح توسط طرف ايراني اقتباس و راه‌هاي همكاري طرفين را هموارتر كرده است.

مديران كاروانهاي حج در اين چند ساله هماهنگي شايسته‌اي در راستاي تحقق اهداف و برنامه‌هاي اعلام شده نشان داده و نقاط ضعف آن را بخوبي شناسايي و در اختيار برنامه ريزان قرار داده اند كه جاي تقدير و سپاس دارد.

از سويي رويكرد سازمان حج در سه سال اخير كه از اجراي مدل مدير مجموعه اي مي‌گذرد مبني بر واگذاري هر چه بيشتر وظايف بر عهده مديران مجموعه (مديران ثابت هتل) مي‌باشد ضمن اينكه از امسال برخورداري از خدمات و جذب همكاري «زائر – خدمه» يا بقولي ساماندهي داوطلبان مشتاق خدمت خودجوش از درون كاروان هم در چارچوب مشخص عملياتي خواهد شد.

يقيناً مؤلفه‌هاي اخير بر بسياري از شئون حج بويژه در نحوه اجراي طرح ترددي نيز اثر خواهد گذاشت، بنابراين نقش مديران مجموعه در چرخه عمليات ترددي در حج سال ۹۲ پررنگ‌تر خواهد بود، بطوريكه اساساً اتوبوس‌هاي مورد نياز سال گذشته كه برابر نوبت بندي به هر كاروان تعلق مي‌گرفت و توسط خدمه ترددي از ظهر روز هشتم ذيحجه به مقابل ساختمان مي‌رسيد و زائران را طبق نوبت سوار مي‌كرد و طي سه ردّ به عرفات مي‌رساند، امسال ديگر بر اساس محاسبات ستاد حج اتوبوس تقريباً بهمان تناسب سال قبل اما اين بار در اختيار مدير ساختمان قرار مي‌گيرد زيرا قاعدتاً مدير كاروان ظرفيت لازم را از نظر تعداد خدمه ندارد و مديران كاروان تحت پوشش مستقر در آن هتل با تدبير مدير مجموعه وارد عمل مي‌شوند و كاروانها را از مكه به مقصد عرفات حركت مي‌دهند كه ممكن است با اين روش اختلاط سوار شدن زائران چند كاروان داخل يك اتوبوس اتفاق بيفتد.

در اين صورت همكاري و اطلاع رساني مديران كاروان جهت ايجاد آرامش بين حجاج بسيار كارساز و مؤثر خواهد بود. بدين ترتيب خدمه ترددي در مسير حركت به سمت هتل اطلاعات لازم را به مدير مجموعه مي‌رساند و او نيز گزارش تخليه ساختمان را به ستاد مي‌دهد و اتوبوس‌هاي جايگزين در موارد خرابي را هدايت مي‌كند.

خدمه ترددي فقط به ساختمان محل كاروان خودش مراجعه مي‌نمايد. همينطور از وجود مديران مجموعه مكه و مدينه در ساماندهي و انتقال حجاج در غروب روز نهم از عرفات به منا و مزدلفه استفاده بهينه بعمل خواهد آمد و نيروهاي كاروان همراه زائران اضطراري و اختياري به منا و مزدلفه خواهند رفت.

ضمناً هر يك از ۴۰۰ اتوبوس در اين مرحله داراي راهنماي ترددي است كه طي ۴ تا ۵/۴ ردّ زائران را از عرفات به مزدلفه و مني انتقال خواهند داد. بهمين ترتيب در روز دوازدهم ذيحجه هم محوريت انتقال منا به مكه با مديران مجموعه است كه با همكاري مديران كاروانها اقدام مي‌نمايد.

البته به كاروانهاي مستقر در مناطق نزديك منا اتوبوس تعلق نمي‌گيرد. آنچه مسلم است اقدامات و مسئوليت‌هاي پيش گفته تنها در صورتي ميسر ميشود كه زائران هر هتل كه در بسياري موارد با هم استاني‌هاي خود در مكه مستقر هستند هنگام استقرار در عرفات و منا نيز بهمان صورت هتلي، در محوطه مكاتب هشت گانه از قبل تعيين شده جانمايي شوند.

در حال حاضر مشخص است كه هر كاروان در كدام هتل و در قالب كدام مكتب از مكاتب ميداني مؤسسه مطوفين جاي گرفته است.

تا سال گذشته محوطه‌هاي عرفات و منا بصورت استاني چيده مي‌شد و نمايندگان منا و عرفات پس از تحويل نقشههاي مربوط چادرهاي استان خود را بين كاروانها تقسيم مي‌كردند، اما امسال مديران مجموعه خيمه‌هاي مجموعه راازستاد مكه تحويل مي‌گيرند واقدام به توزيع بين كاروانهاي مستقر در هتل خود مي‌نمايند.

البته مديران در صحراي عرفات و سرزمين منا بصورت كارواني مي‌نشينند. در اين وضعيت تداركات كاروانها را مدير مجموعه به مشاعر مقدس منتقل مي‌كند، چند چادر بعنوان خدمات و تداركات كه محل اسكان خدمه و انبار تداركات مي‌باشد، به هرمجموعه طبق فرمول خاصي تعلق خواهد گرفت.

از طرفي شركتهاي عربي نقل بين شهري و درون‌شهري و همچنين مشاعر و ارتباط آنها با «نقابه السيارات» باعث شده كه جهت بهبود و تسهيل امور حجاج معاونت خاص حمل ونقل زميني در ستاد مكه مكرمه پيش بيني گردد كه يقيناً در ايجاد و تقويت و انسجام كار و دريافت خدمات مطلوب از طرف سعودي بسيار تعيين كننده و موثر خواهد بود.

لازم به ذكر است، آن دسته از كاروانهاي اهل سنت كه خواهان اجراي «ترويه» بوده يعني صبح روز هشتم ابتدا به منا منتقل شده و صبح روز نهم از منا وارد عرفات مي‌شوند نيز تحت امر مديريت مجموعه و در قالب نظام ترددي قرار دارند.

مجموعاً در حج ۹۲ براي انتقال زائران ايراني حدود ۴۲۰ دستگاه اتوبوس مكشوف و مكيف در چرخه عمليات ترددي قرار مي‌گيرند و در مسيرهاي تعيين شده توسط پليس مرور مكه و مشاعر به حركت در مي‌آيند.

البته صبح روز عيد قربان زائران وقوف اختياري نوعاً پياده و با رعايت جوانب ايمني به سمت منا مي‌روند در عين حال ۲۰ دستگاه اتوبوس مكشوف براي اين مرحله پيش بيني گرديده است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :