جمعه 14 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

سرپرست حجاج ايراني: كشورهاي مسلمان به دنبال الگوگيري از حج ايران هستند

سرپرست حجاج ايراني: كشورهاي مسلمان به دنبال الگوگيري از حج ايران هستند
سرپرست حجاج ايراني، مديريت در حج را مديريتي جهادي، مشاركتي و بسيج‌گونه خواند و تاكيد كرد: با توجه به شرايط منطقه و جهان اسلام و به منظور بهره گيري از ظرفيت اين سفر نوراني، شعار حج امسال را «حج، معنويت، خودباوري و اتحاد ...
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست زائران ايراني، امروز در ديدار كارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامي ضمن تبريك ولادت حضرت امام رضا (ع)، مديريت در حج را مديريتي جهادي، مشاركتي و بسيج‌گونه خواند و تاكيد كرد: با توجه به شرايط منطقه و جهان اسلام و به منظور بهره گيري از ظرفيت اين سفر نوراني، شعار حج امسال را «حج، معنويت، خودباوري و اتحاد اسلامي» انتخاب كرده ايم تا محور برنامه‌هاي حج در همه زمينه‌ها قرار گيرد.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر ارائه خدمات مطلوب به حجاج و تبديل جمهوري اسلامي ايران به الگوي ساير كشورها در برگزاري حج، آشنايي حجاج ايراني با فلسفه حج، ارائه آموزش‌هاي لازم به كارگزاران حج و برگزاري نشست‌هاي تخصصي و همايش‌هاي آموزشي- توجيهي را از جمله فعاليت‌ها و برنامه‌هاي بعثه مقام معظم رهبري اعلام كرد.


متن كامل اين گزارش بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

در آغاز، ميلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج عليه الاف التحيه و الثناء و هفته حج را، از طرف خود و به نيابت از جمع حاضر، خدمت حضرتعالي تبريك و تهنيت عرض مي‌نمايم، و از اينكه اجازه فرموديد تا در چنين روز ميمون و مباركي، جمعي از كارگزاران حوزه حج، عمره و عتبات به حضورتان شرفياب شوند صميمانه تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم و بدينوسيله گزارش مختصري از تلاش‌ها و فعاليتهاي مجموعه همكاران، از حج گذشته تا كنون را به استحضار مي‌رسانم:

۱-مديريت در حج، مديريتي جهادي، مشاركتي و بسيج گونه است، بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت، بيوت مراجع معظم تقليد، روحانيون، مديران و عوامل محترم كاروانها، وزارتخانه‌هاي امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامي و اطلاعات، بانك مركزي، هلال احمر و مركز پزشكي حج و زيارت، نيروي انتظامي، سپاه پاسداران، وزارت راه و ترابري، هواپيمايي كشوري، سازمان فرودگاهها، نيروي انتظامي و پليس گذرنامه، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و ماهان، صدا و سيما و برخي ديگر از ارگانها و نهادها كه به دليل پرهيز از طولاني شدن سخن، از ذكر نام آنها خودداري مي‌كنم، همه و همه در برگزاري اين فريضه الهي سياسي نقش دارند، كه اينجانب به عنوان كوچكترين خادم حجاج در محضر رهبر عزيز و فرزانه انقلاب از همه اين عزيزان خدمتگذار تقدير و تشكر مي‌كنم.

۲- اينجانب و همكارانم در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت تلاش كرده‌ايم، تا با همدلي و همراهي و به دور از هرگونه تنش و ايجاد حاشيه‌هاي بي ثمر و جنجال‌هاي مأيوس كننده، تنها به خدمت به مردم بيانديشيم و با تمام وجود خدمتگذار بهترين خلق خدا يعني ميهمانان خداوند و زائران پيامبر و اهل بيت آنحضرت باشيم، در ميان اين مجموعه، بارها با انسانهاي عاشق و مخلصي برخورد كرده ام كه عليرغم داشتن درآمدهاي خوب و قابل توجه شغلي، بخاطر عشقِ خدمت به ضيوف الرحمان، روزها و ماهها كار خود را رها نموده و در مكه و مدينه و عتبات در شرايط سخت و دشوار پروانه وار گرد شمع وجود حاجيان مي‌چرخند و از هيچ كوششي فروگذار نمي‌كنند و تنها نغمه‌هاي عاشقانه حاجيان و زائران در صحراي عرفات و صوت دلنشين قرآن و دعاي آنان در حرمين و كنار قبور

ائمه معصومين – عليهم السلام - است كه جان تشنه اين خدمتگزاران را سيراب مي‌كند، براي آخرت خود توشه برمي گيرند و از ملامت‌ها نمي‌رنجند و فقط با خدا معامله مي‌كنند و بس. لذا با توجه به اين مهّم سعي مجموعه كارگزاران اين حوزه بر اين است تا در سفرهاي زيارتي حج، عمره و عتبات حتي المقدور از تمام ظرفيت‌ها استفاده كنند و با پرهيز از رفاه طلبي و رفاه زدگي، در امور ديني و فرهنگي، اجاره مسكن، تغذيه و تداركات، حمل و نقل و ديگر امور بگونه اي عمل كنند تا حج جمهوري اسلامي ايران در قله افتخار قرار گيرد و ديگر كشورهاي مسلمان به دنبال الگوگيري از جمهوري اسلامي ايران برآيند.

۳-با توجه به رهنمودها و پيام‌هاي امام راحل قدس سره و حضرتعالي در طول ساليان پس از انقلاب، نگاه ما به حج نگاهي همه جانبه است، امروز حاجي ايراني فقط به گرد كعبه نمي‌گردد بلكه به دهها موضوع مورد نياز خود در اين سفر از قبيل احكام عمومي، مناسك حج، فلسفه و اسرار آن، آداب سفر، آداب معاشرت، تاريخ اسلام، آشنايي با پيامبران و تاريخ انبياي گذشته، آشنايي با سنت و سيره نبوي و سيرة ائمه معصومين – عليهم السلام – آشنايي با فرق و مذاهب و كشورهاي اسلامي، فراگيري زبان عربي براي ايجاد ارتباط با مسلمانان دنيا، رنگ الهي به خود گرفتن، متحول شدن، خدايي شدن و عاري از گناه به وطن بازگشتن، به درد و رنج فلسطيني‌هاي مظلوم به ظلم هايي كه دشمنان در حق مردم عراق و لبنان و افغانستان و بحرين و پاكستان و برخي كشورهاي ديگر اسلامي روا مي‌دارند مي‌انديشد و اينها همه به ما ياد مي‌دهد كه حج را يك دانشگاه انسان سازي و زمينه ساز تحول روحي و اخلاقي و تحولات بين المللي بدانيم و براي آن برنامه ريزي نمائيم.

هر چند هنوز عليرغم تلاش‌هاي صورت گرفته نتوانسته ايم خود را به افق بلندي كه براي ما ترسيم فرموده ايد برسيم.

۴- باتوجه به شرايط حاكم بر منطقه و جهان اسلام، و بمنظور بهره گيري هر چه بيشتر از اين سفر نوراني، شعار حج امسال را حج، معنويت، خودباوري و اتحاد اسلامي انتخاب كرديم تا محور برنامه‌هاي حج قرار گيرد.

۵-با توجه به وظايف محّوله به اينجانب و در راستاي دفاع از حقوق زائران، امسال نيز با همكاري رياست محترم سازمان حج و زيارت از محل صرفه جوئي‌ها و نيز با همراهي بانك ملي ايران، حدود ۰۰۰/۶۰۰/ ۲ هزار تومان از هزينه حج كسر و از افزايش قيمت حج جلوگيري بعمل آمد.

۶-در حوزه پژوهش و توليد آثار، در سالجاري ۱۱۲ اثر جديد توليد گرديده كه نزديك به يكصد اثر آن از چاپ خارج و باقيمانده آن در دست چاپ است. تعداد ۴۲۷ عنوان از آثار چاپي گذشته نيز در تيراژ ۲۰۶/۰۶۹/ ۲ نسخه چاپ مجدد شده است. همچنين ۱۲ نشست علمي در پژوهشكده حج و زيارت با عناوين حج و حقوق بشر، حج و سبك زندگي، آسيب شناسي اخلاقي سفر حج و عمره، نقد مباني وهابيت و چند عنوان ديگر برگزار گرديد.

۷- بمنظور ارتقاء سطح كيفي‍ي نيروي انسانيِ مورد نيازْ در سفرهاي زيارتي، از اساتيد سطوح عالي حوزه‌هاي علميه دعوت به همكاري گرديد، كه بحمد ا… تا كنون نزديك به ۳۰۰ نفر جذب و آزموني نيز در سالجاري براي گزينش روحانيون عمره و عتبات برگزار شد كه ۳۴۲/ ۴ نفر با ميانگين سنّي ۳۵ سال در آن شركت نموده و مراحل تكميلي گزينش را طي مي‌كنند.

افراد مشغول به تحصيل در رشته‌هاي كارشناسي‌وكارشناسي ارشد و دكتراي رشته ارتباطات با گرايش حج و زيارت نيز جمعاً ۱۱۹ نفر و رشته تخصصي تبليغ با گرايش حج و زيارت در حوزه علميه قم و مدرسه عالي نواب جمعاً ۹۲ نفر مي‌باشند كه در سالجاري ۴۵ نفر به اين تعداد افزوده خواهند شد.

۸-ارائه آموزش‌هاي مجازي براي ۳۷۳/ ۱ نفر از روحانيون، معين و معينه‌ها به صورت بسته‌هاي الكترونيكي در ۱۰ موضوع و ۳۳۲ جلسه، ارائه دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت براي ۶۳۰/ ۱ نفر از كارگزاران فرهنگي در ۲۵ عنوان درسي، برگزاري كارگاههاي آموزشي مهارت افزايي براي ۸۶۷ نفر از روحانيون و كارگزاران فرهنگي، ارائه آموزش‌هاي مجازي، فعال‌سازي تالار گفتگو با موضوع‌هاي متنوع با مشاركت حدود ۶۳۹/ ۲۱ نفر، راه اندازي سامانه پيامكي براي ارسال پيام‌هاي آموزشي و اطلاع رساني با ارسال ۰۰۰/۵۰۰/ ۱ پيامك و توليد و تدوين ۵۰۹ جلسه درس الكترونيكي به زبان‌هاي فارسي، انگليسي، عربي و آذري براي كارگزارانِ فرهنگي و زائرانْ در موضوعات مختلفِ‍‍‍‍‍ مورد نياز، بخشِ ديگري از فعاليتهايِ بعثه را از حج گذشته تا كنون تشكيل مي‌دهد.

۹- برگزاري ۸۹ نشست متمركز ويژه بانوان عمره و حج در تعدادي از شهرهاي كشور با حضور مبلغه‌هاي باتجربه و پزشكان متخصص بانوان.

۱۰-برگزاري جلسات متمركز آموزش زائران در ماه مبارك رمضان و ماه شوّال و نيز تشكيل اردوهاي يك روزه آموزشي توجيهي در برخي مراكز استانها.

۱۱-برگزاري جشنواره فرهنگي هنري ديدار، با هدف جمع آوري آثارِ هنري مرتبط با حوزه حج و زيارت و شناسايي افراد و ظرفيت‌هاي فرهنگي و هنري و دريافت بيش از ۲۵۰۰ اثر در ۶ موضوع نقاشي، ادبيات، ارتباطات تصويري، نماهنگ، خوشنويسي و عكاسي و اهداء جوائز به نفرات برتر.

۱۲- برگزاري همايش‌هاي آموزشي توجيهي براي حدود ۵۰۰۰ نفر از زائران داوطلب خدمت به زائران در عرصه‌هاي فرهنگي حج تحت عنوان ياوران حجاج.

۱۳- تأمين تعداد حدود ۱۴۰۰۰ نفر روحاني، ۷۰۰۰ نفر مداح براي عتبات و ۶۵۵۰ روحاني، معين و معينه براي كاروانهاي شيعه و اهل سنت.

۱۴-تهيّه نرمْ افزارِ چند رسانه‌اي دانشنامة لبيك به همّتِ مركزِ تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نور، و مشاركت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت پس از ۳ سال تلاش، با ويژگي‌هاي خاصْ و ممتاز و نيز تهيه ۳ نرم افزار آموزشي ديگر در موضوعات اعتقادي و اماكن.

۱۵- فعال سازي سايت بعثه و تهيه ۷۰۰ اثر از آثار اين حوزه بصورت نرم افزار تلفن همراه براي استفاده زائران.

۱۶- اجراي طرح مودّت با هدف آموزش و توجيه زائران فرهيخته كاروانها و برگزاري جلسات ويژه براي آنان.

۱۷- برگزاري همايش مسعاي قلم با هدف تجليل و قدرداني از مؤلفان كتب مرتبط با حج و زيارت و تشويق نويسندگان به توليد آثار بهتر و بيشتر، كه از ميان تعداد كتابهاي منتشر شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تعدادي حائز رتبه شده و جوائزي به مؤلفان محترم آنها اهداء گرديد.

در پايان استدعا دارد اينجانب و همكارانم را در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت دعا بفرماييد تا انشاء ا… امسال بتوانيم حجي آرام، مطلوب و ابراهيمي را برگزار و از بركات آن بهره مند گرديم.

سلامتي، طول عمر با عزّت و سرافرازي آن رهبر عزيز و فرزانه را از خداوند قادر متعال مسئلت دارم.
مدیر سایت امتیاز به خبر :