شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

توصيه وزارت بهداشت عربستان به حجاج جهان اسلام

توصيه وزارت بهداشت عربستان به حجاج جهان اسلام
وزارت بهداشت عربستان با صدور بيانيه اي از تمامي حجاج خواست تا پيش از عزيمت به سفر معنوي حج، واكسن‌هاي مننژيت و آنفلوانزا را حتما تزريق كنند و اقدام‌هاي بهداشتي براي جلوگيري از ابتلا به ويروس‌هاي ديگر را انجام دهند.
به گزارش گروه ترجمه پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از رسانه‌هاي عربستان، اين وزارتخانه در بيانيه خود از حجاج خواسته تا به بيانيه‌هاي ديگر اين وزارتخانه عمل كنند و اقدام‌هاي بهداشتي لازم را براي حفظ سلامتي خود و ديگران در ايام حج انجام دهند.

وزارت بهداشت عربستان با اشاره به شيوع ويروس‌هاي خطرناكي مانند ˈابولاˈ و ˈكروناˈ و همچنين تب زرد، مننژيت، فلج اطفال و آنفلوآنزاي فصلي، تاكيد كرده است: زائران بيت الله الحرام بايد پيگيري‌هاي لازم را درخصوص اين بيماري‌ها در كشورهاي خود انجام دهند.

وزارت بهداشت عربستان همچنين اعلام كرده است كه حجاج سعي كنند مواد غذايي جز انواع كنسروها از كشورهاي خود به عربستان نياورند.

ابولا، نوعي بيماري عفوني است كه نزديك به ۴۰ سال پيش در مناطقي از آفريقا شناسايي شده است.

نخستين موج از گسترش ويروس ابولا در سال ۱۹۷۶ ميلادي (۱۳۵۵ خورشيدي) در قسمت هايي از سودان و جمهوري دموكراتيك كنگو (زئير سابق) به راه افتاد و در مدت چند ماه، ده‌ها نفر را به كام مرگ فرستاد.


در مراحل نخستين فعال شدن ويروس ابولا در بدن، بيمار دچار حالت تهوع، ضعف شديد، تب، اسهال، درد عضلاني و برخي ضايعات پوستي مي‌شود و سپس خونريزي داخلي توان او را تحليل مي‌برد.

دانشمندان و محققان تاكنون به درمان مشخصي براي بيماري ابولا دست نيافته اند، اما بر پايه برخي پژوهش‌هاي تاييد نشده شماري از داروهاي آنفلوآنزا و دارويي چون ˈزي مپˈ (تركيبي از آنتي بيوتيك‌هاي گوناگون) براي درمان مورد استفاده پزشكان در كشورهاي آفريقايي قرار گرفته كه در پاره اي موارد نتيجه بخش بوده است.
در حال حاضر درماني براي ويروس كرونا وجود ندارد و واكسني نيز براي جلوگيري از مبتلا شدن به آن، توليد نشده است.

علايم اين بيماري هنوز ناشناخته است، اما از علايم اصلي اين بيماري تب، سرفه، تنگي نفس و مشكلات حاد تنفسي است. بيمار ممكن است سرفه‌هاي چند روزه ظاهرا بدون دليل نيز داشته باشد. در موارد حاد مشكلات گوارشي نظير اسهال، نارسايي حاد تنفسي، اختلالات انعقادي، پريكارديت و نارسايي كليه نيز گزارش شده است.

كارشناسان توصيه مي‌كنند كه براي جلوگيري از ابتلا به اين نوع ويروس بايد دست‌ها را چندين بار در طول روز با آب و صابون شست، به چشم ها، بيني و دهان دست نزد و از تماس نزديك با افراد مبتلا خودداري كرد و در صورت ابتلا، بيمار بايد در خانه بماند، از تماس نزديك با ساير افراد خودداري كرد و هنگام سرفه و عطسه جلوي دهان خود را بگيرد

مدیر سایت امتیاز به خبر :