پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ثبت نام جديد حج و عمره فعلاً امكان پذير نيست

ثبت نام جديد حج و عمره فعلاً امكان پذير نيست
رييس سازمان حج و زيارت گفت: در خصوص زمان ثبت نام جديد حج و عمره گفت: ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار اعزام به عمره و يك و نيم ميليون نفر در صف انتظار اعزام به حج هستند و با توجه به سهميه اي كه در سالهاي اخير به زائران ايراني ...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي گفت: اولين گروه از عوامل ستادي ۱۰ شهريورماه به عربستان اعزام مي‌شوند و نخستين گروه از زائران ايراني حج تمتع ساعت ۲۰:۳۰ روز جمعه ۱۴ شهريور ماه عازم مدينه منوره خواهند شد.

وي در خصوص سهميه زائران ايراني در حج امسال بيان كرد: امسال نيز همچون سال گذشته سهميه ايران در حج ۶۴ هزار نفر است و بر اساس اعلام دولت عربستان بدليل طرح توسعه مسجدالحرام سهميه حج سال آينده نيز به همين ميزان خواهد بود و اميدواريم بر اساس قولي كه دولت عربستان داده است از دو سال آينده كاهش سهميه جبران شود و به مرز حداقل دو برابر سهميه فعلي برسيم.

رييس سازمان حج و زيارت در خصوص سهميه زائران كشورهاي اسلامي در حج اعلام كرد: بر اساس مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي سهميه كشورها در حج يك هزارم جمعيت آن كشورها است كه در سالهاي اخير بدليل اجراي طرح توسعه مسجدالحرام شاهد كاهش ۲۰ درصدي تعداد حجاج همه كشورهاي مسلمان در حج بوده ايم.

**يك روز اقامت بيشتر در مدينه براي برخي كاروان‌هاي حج

اوحدي در خصوص افزايش مدت اقامت برخي كاروان‌ها در مدينه منوره توضيح داد: ما بر اساس برنامه پروازي كه از سوي عربستان به ما اعلام مي‌گردد، اجاره هتل‌ها و جدول اسكان زائران را تنظيم مي‌كنيم كه امسال براي برخي از كاروان‌ها يك روز اقامت بيشتر در مدينه منوره در نظر گرفته شده است.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص امكان كاهش مدت زمان سفر حج تمتع گفت: با توجه به ظرفيت فرودگاه‌هاي مدينه منوره و جده و كثرت پروازهاي ورودي و خروجي اين فرودگاه‌ها در ايام حج، برنامه پروازي از سوي هواپيمايي عربستان به همه كشورها داده مي‌شود كه بر اساس آن برنامه پروازي، امكان كاهش زمان سفر زائران وجود ندارد و حتي مدت زمان سفر حج زائران برخي كشورها مانند اندونزي به ۴۰ تا ۴۵ روز مي‌رسد.

** ۳۰۰ دلار ارز همراه / زائران بيش از ۵ هزار دلار همراه نداشته باشند

وي در خصوص ارز همراه زائران بيان كرد: بر اساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته با بانك مركزي كشورمان، همانند سال گذشته ۳۰۰ دلار ارز همراه به زائران تعلق مي‌گيرد و بر اساس مقررات و قوانين كشور عربستان سقف ارز همراه زائران نبايد از ۵ هزار دلار تجاوز نمايد.

** پرهيز از بازارگردي در ايام حج

رييس سازمان حج و زيارت زائران را به پرهيز از بازار گردي‌ها در ايام سفر معنوي حج توصيه كرد و گفت: آيت الله مكارم شيرازي به زائران توصيه مي‌كنند كه در سفر حج به دنبال چيزهايي باشند كه فقط در آنجا هست و در جاهاي ديگر پيدا نمي‌شود كه آن هم توفيق حضور در سرزمين وحي و فضاي معنوي حج و همچنين زيارت پيامبر گرانقدر اسلام (ص) و ائمه مظلوم بقيع (ع) است.

وي در خصوص تدابير انديشيده در خصوص بهداشت و سلامت زائران بيان كرد: در عمره گذشته با تلاش مركز پزشكي حج و زيارت و همكاري زائران عزيز، خوشبختانه يك مورد از ابتلاي به ويروس كرونا در ميان عمره گزاران ايراني مشاهده نشد.

**در خصوص ابولا نگراني وجود ندارد

اوحدي در خصوص ويروس ابولا توضيح داد: تب ابولا بيماري خطرناكي است كه در غرب افريقا شيوع پيدا كرده كه دولت عربستان در اين رابطه ورود زائران اين كشورها را به حج ممنوع اعلام كرده است، علي رغم اينكه نگراني در اين خصوص متوجه زائران نيست، تمهيدات خوبي از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، هلال احمر و مركز پزشكي حج و زيارت در خصوص اقدامات پيشگيرانه صورت گرفته و بروشورهاي اطلاع رساني در حوزه سلامت توسط مركز پزشكي حج و زيارت تدوين و ميان زائران كاروان‌هاي حج توزيع شده است.

** اعزام ۶۰پزشك زن به حج / راه اندازي ۷ درمانگاه تخصصي زنان در حج

وي از ديگر اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و سلامت زائران، به اجراي طرح انطباق در حج سالجاري براي اولين بار نام برد و گفت: براي رفاه حال بانوان زائر، تعداد پزشكان زن در حج امسال به ۴ برابر افزايش يافته و همچنين ۷ درمانگاه تخصصي زنان در مدينه و مكه راه اندازي شده است.

رييس سازمان حج و زيارت در خصوص ميزان سود سپرده‌هاي حج زائران توضيح داد: بر اساس منويات مقام معظم رهبري و دغدغه نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت مبني بر رعايت حقوق زائرانف جلسات متعددي با مسئولين بانك مركزي كشورمان داشته ايم و قرار است در جلسات كارشناسي كه بعد از ايام حج خواهيم داشت، به رقمي كه حق زائران در آن رعايت شود، توافق نظر پيدا كنيم.

** ثبت نام جديد حج و عمره فعلاً امكان پذير نيست

وي در خصوص زمان ثبت نام جديد حج و عمره گفت: ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار اعزام به عمره و يك و نيم ميليون نفر در صف انتظار اعزام به حج هستند و با توجه به سهميه اي كه در سالهاي اخير به زائران ايراني تعلق گرفته، امكان ثبت نام جديد براي عمره مفرده شايد تا چهار پنج سال آينده فراهم شود و ثبت نام براي حج تمتع به زمان دورتري موكول مي‌شود.

**امكان نقل و انتقال اسناد حج و عمره اولويت دار

اوحدي درباره نقل و انتقال اسناد سپرده گذاري حج و عمره توضيح داد: براي اولين بار در عمره گذشته انتقال فيش‌هاي عمره اولويت دار آزاد شد و براي فيش‌هاي حج كه نوبت آن اعلام شده، مانعي وجود ندارد كه در اين خصوص متقاضيان مي‌توانند به ادارات حج و زيارت استان‌ها و دفاتر خدمات زيارتي سراسر كشور مراجعه كنند.

رييس سازمان حج و زيارت در خصوص انتقال پروازهاي حج به فرودگاه امام خميني (ره) بيان كرد: بحث در اين باره از سال گذشته بصورت جدي آغاز شد و بدليل آنكه زيرساخت‌هاي لازم در اين خصوص در فرودگاه امام (ره) مهيا نشد، پروازهاي حج سال گذشته همچنان از فرودگاه بين المللي مهرآباد انجام گرفت.

وي در اين باره افزود: امسال جلسات متعددي با سازمان هواپيمايي كشور و با حضور معاون وزير محترم راه و شهرسازي و رييس سازمان هواپيمايي كشوريف مدير عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور، مدير عامل فرودگاه حضرت امام (ره) تشكيل شده و بازديد‌هاي ميداني متعدد از فرودگاه صورت گرفته است و دو روز گذشته مديران محترم كاروان‌هاي حج تهران از فرودگاه بازديد كرده اند.

رييس سازمان حج و زيارت گفت: شركت فرودگاه‌هاي كشور تعهد جدي داده است كه تمهيداتي را اجرايي كند تا زائران مسير كاملاً رواني داشته باشند و همچنين روز يكشنبه به همراه وزير محترم راه و شهرسازي بازديد از فرودگاه امام خميني (ره) خواهيم داشت.

** آغاز صدور رواديد حج زائران ايراني

وي در خصوص صدور رواديد زائران حج بيان كرد: بدليل برخي مشكلات نرم افزاري در سيستم ويزا، صدور ويزا با تأخير مواجه شد كه با رفع اين مشكل صدور رواديد زائران ايراني حج تمتع از روز گذشته آغاز شده، ويزاي عوامل ستادي پرواز روز دهم و ويزاي اولين گروه از زائران حج كه روز ۱۴ شهريورماه عازم سرزمين وحي هستند، صادر شده است و پيش بيني مي‌شود صدور ويزاي ۶۴ هزار زائر ايراني حج در طول پنج روز در كنسولگري‌هاي عربستان در تهران و مشهد پايان پذيرد.

** حذف ۲۵ هتل بي كيفيت از چرخه خدمات رساني به حجاج ايراني

وي در خصوص وضعيت هتل‌هاي زائران در مدينه و مكه در ايام حج تصريح كرد: خدمات در كشور ديگري ارائه مي‌شود و تغيير شرايط از اختيار ما خارج است. بسياري از هتل هايي كه سال گذشته در مدينه در ايام حج، در اجاره سازمان حج بود، امسال بدليل اجراي طرح توسعه حرم شريف نبوي (ص) در حلقه تخريب‌ها قرار گرفته است و شايد در دو سه سال آينده هم با مشكل كيفيت هتل‌ها در مدينه مواجه باشيم.

رييس سازمان حج و زيارت در اينخصوص ادامه داد: البته كميته مسكن سازمان حج و زيارت تلاش مي‌كند بهترين هتل‌ها را براي زائران ايراني در نظر بگيرد و امسال خوشبختانه موفق شديم ۲۵ هتلي كه بهر علتي در سال گذشته كاستي خدمات داشتند را از گردونه خدمات خارج كنيم و با اطمينان اعلام مي‌كنيم كه كيفيت خدمات اسكان در حج امسال ۳۰ درصد ارتقاء يافته است.

** امكان تبديل اسناد حج به سه سند عمره مفرده

وي در خصوص تبديل فيش‌هاي حج تمتع به فيش‌هاي عمره گفت: با توجه به كثرت زائران در صف انتظار اعزام به حج، بر اساس مصوبه شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري امكان تبديل اسناد حج تمتع به ۳ فيش عمره مفرده فراهم است.

** پيش ثبت نام جديد عتبات از ۸ شهريورماه

اوحدي در خصوص سياست‌هاي سازمان حج و زيارت در حوزه سفرهاي عتبات بيان كرد: علي رغم اقدامات مجموعه بعثي-تكفيري داعش در عراق، خوشبختانه تاكنون حتي يك مورد مشكل امنيتي و حادثه در اين رابطه براي زائران ايراني گزارش نشده است و بدليل استقبال مردم براي سفر به عتبات، پيش ثبت نام بعدي اعزام به عتبات از هشتم شهريورماه آغاز مي‌شود و متقاضيان از چهارم مهرماه به عتبات اعزام مي‌شوند.

وي با بيان اينكه تأمين سلامت و امنيت زائران از اولويت‌هاي اين سازمان است، گفت: زائران در سفر هفته روزه به عتبات ۴ روز در نجف و ۳ روز در كربلا يا بالعكس اقامت دارند و زيارت كاظمين از سفر زائران حذف شده است كه البته به محض آنكه دستگاه‌هاي نظارتي و شوراي محترم امنيت ملي اعلام كنند كه فضاي امنيتي كاظمين مناسب است، زيارت كاظمين در برنامه سفر عتبات گنجانده مي‌شود.

** بيشتر هزينه سفر عتبات به پرواز تعلق مي‌گيرد

وي در خصوص هزينه سفرهاي سه و هر روزه عتبات توضيح داد: بخش عمده هزينه سفر زائران به عتبات، به حمل و نقل هوايي مربوط مي‌شود كه هزينه آن حدود ۵۰۰ هزار تومان است و دراين ميان تفاوتي بين سفر ۷ روزه و ۳ و ۴ روزه وجود ندارد البته بابت هزينه‌هاي ديگر سفر در سفرهاي ۳ روزه ۴۵ درصد و در سفرهاي ۴ روزه ۳۵ درصد كاهش هزينه داشته ايم.

رييس سازمان حج و زيارت در خصوص دريافت هزينه‌هاي پروازي عتبات گفت: شركت‌هاي هوايي بصورت طبيعي هزينه را بصورت ارزي دريافت مي‌كنندف البته شركت‌هاي داخلي از جمله ماهان هزينه را بصورت ريالي دريافت مي‌كنند.

رييس سازمان حج و زيارت در پايان در خصوص پروازهاي حج گفت: بر اساس قرارداد كميسيون مشترك ايران و عربستان ۵۰ درصد پروازهاي حج به شركت هواپيمايي سعودي و ۲۵ درصد به شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي و ۲۵ درصد به شركت هواپيمايي ماهان اختصاص يافته است.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.