جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همایش توجیهی - آموزشی حجاج امسال تبریز برگزار شد+تصویر

همایش توجیهی - آموزشی حجاج امسال تبریز برگزار شد+تصویر
همایش توجیهی آموزشی حجاج سال 93 تبریز با همکاری کارگزاران و مدیران حج و زیارت استان و با حضور حجاج امسال تبریز در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی صدرا برگزار شد.

همایش توجیهی آموزشی حجاج سال 93 تبریز با همکاری کارگزاران و مدیران حج و زیارت استان و با حضور حجاج امسال تبریز در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی صدرا برگزار شد.

بعد از تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید، حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی نماینده محترم بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان سخنران اول این همایش آموزشی - توجیهی حجاج بودند.


ایشان ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت،حضرت معصومه(س)، فرمودند این بانوی بزرگوار دارای کرامات بودند. در روایات از امام جواد (ع) داریم هرکس عمه مرا در قم زیارت کند، البته از روی معرفت، بهشت بر او واجب می شود. در همین مضمون امام رضا(ع) می فرماید: یکی از فرزندان و پاره تن ما،حضرت فاطمه معصومه (س)، در قم دفن شده است.

امسال توفیق برگزاری هفته حج در ایام ولادت کریمه اهل بیت تدارک دیده شده است و توفیق شرفیابی به حضور زائرین الهی نیز نصیب ما شده است. زائرینی که مقدمات تشرف به میهمانی الهی را تدارک دیده اند.

هر فردی توفیق تشرف به چنین سفری را نمی یابد. زمانی که خداوند خطاب به حضرت ابراهیم(ع) اعلان حج دادند و بعد از اعلان ایشان به مردم، عده ای به ندای حضرت ابراهیم(ع) لبیک گفتند. و اکنون شما نیز به ندای حضرت ابراهیم(ع) لبیک گفته اید و حج قسمت شما شده است.

لبیک بدین معناست که خدایا امرت را اطاعت می کنیم و مقدمات و ملزومات سفر را فراهم کرده و منتظر می مانیم، خودمان را از لحاظ فکر و اندیشه آماده می کنیم.

انشاء ا.. به گونه ای احرام خواهیم بست تا در لحظه لبیک گفتن، خداوند و ملائکه خوش آمد بگویند. سعی کنیم با حفظ شرائط لازم و اندیشه پاک عازم گردیم، کینه و کدورت ها را از بین ببریم و با روزی حلال عازم این سفر شویم.

در این سفرها مهم اینست که بصیرت، یقین و اخلاصمان را بیشتر کند، در غیر اینصورت ارزشی ندارد. در همه لحظات خداوند را ناظر بر اعمال و حرکات خود بدانیم و مواظبت لازم را داشته باشیم. زائری که با حفظ شرائط لازم اعزام شود وقتی از سفر بازمیگردد از تمامی گناهان پاک می گردد.

شما سفیران جمهوری اسلامی ایران هستید، شئونات و اخلاق اسلامی را رعایت کرده و آداب اماکن مقدس را رعایت کنیم و بر نمازها مواظبت نمائیم و اوقاتمان را زیاد در بازارها صرف ننمائیم.

 

سپس در ادامه یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در رثای ائمه اطهار مدیحه سرایی نمودند.

 

سخنران بعدی همایش، امیر روحی ملکی مدیر حج و زیارت استان، ضمن تبریک هفته دولت و هفته حج و تقارن آن با دهه کرامت فرمودند:


باز موسم حج آمد و بوی دلنواز مسجدالحرام و مسجدالنبی و بقیع را استشمام می کنیم. خوشا به سعادت شما عزیزان محترم که فرصت وصال و دیدار را پیدا کرده اید پس از سالها انتظار، و امیدواریم که بهره کافی را ببریم.

ما نیز خداوند منان را شاکریم که توفیق خدمت گزاری را بار دیگر نصیبمان کرد و امیدواریم که بنده خدمتگزاری باشیم که مورد عنایت پروردگار متعال قرار بگیریم و از برکات دعای شما عزیزان بهره مند شویم.

بدانید که تنها همکاران حج و زیارت و مدیران کاروان ها نیستند که برنامه ریزی مقدمات سفر شما را فراهم می نمایند بلکه همکاران سازمان ها، ادارات و نهادهایی مانند نیروی انتظامی، سپاه، فرودگاه، گذرنامه، بانکها و تعدادی دیگر از نهادها یاریگر ما در این امر مقدس می باشند.

برای شما سعادت بزرگی است که عزم ادای فریضه بزرگ دینی یعنی حج را نموده اید و به سوی خانه پروردگار خود می روید، که ضیافتگاه ملکوتی و معنوی خداست و حاجی مهمان خدا و پذیرایی خدا جز با رحمت و مغفرت نخواهد بود، لیکن باید استعداد و زمینه بهره وری از این خوان و سفره گسترده و ضیافت الهی را داشته باشیم.

حضرت امام صادق (ع) می فرماید: همانا مردم مامور به ادای حج شده اند تا به مهمانی خدا وارد شوند و از درگاهش نعمت افزونتر بطلبند – حج برای اینست که بنده از خطاهایی که مرتکب شده به درآید، از بدی های خویش توبه کند و برای آینده کار را از سر گیرد، و علاوه بر این امر در اجتماع هایی که در اطراف پدید می آید مشکلات و نیازهایشان برطرف می شود.

فراهم کنندگان این سفر معنوی و پرفضیلت کسانی نیستند جز بندگان خداوند منان که عرض کردم در دستگاههای مربوطه و سازمان حج و زیارت مشغول به خدمت می باشند چه در قالب کاروان، مجموعه و یا خود حج و زیارت استان،

بنابراین سازمان حج و زیارت نهایت تلاش خود را در جهت تسهیل امور سفر و افزایش رفاه زائرین انجام می دهد.

 

ایشان در ادامه به اقدامات امسال سازمان حج و زیارت بشرح ذیل اشاره کردند:

80 درصد قراردادهای اسکان حجاج امسال در موسم تمتع سال گذشته منعقد شده است و 20 درصد باقیمانده قراردادها نیز در طول عملیات عمره مفرده امسال بسته شده است.

35 هتل بی کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج حذف شده اند.

امسال ثبت نام حج تمتع 3 ماه زودتر شروع شده که باعث شد فرصت مناسبی برای معاینات پزشکی حجاج فراهم شود و نیز امسال از پزشکان زن برای رفاه حجاج استفاده شده است.

یک میلیون و یکصد هزار تومان نیز از هزینه سفر حجاج امسال کاسته و به حساب ایشان واریز شد.

امسال ساک و چمدان یکسان برای حجاج طراحی شده است و تعداد ایستگاههای پروازی نیز افزایش یافته است.

روحی گفت:پروزاهای رفت حجاج استان از 25 شهریور آغاز و در طی 4 روز تا 28 شهریور خواهد بود، احتمالا تغییراتی در برنامه پروازها داشته باشیم که در سایت حج و زیارت استان اطلاع رسانی میگردد.

 

در ادامه همایش، اعمال و مناسک حج و عمره بصورت نمادین و با توضیحات حاج آقای نوبری برای حجاج اجرا شد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.