ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

توصيه‌هاي پزشكي به زائران بيت الله الحرام

توصيه‌هاي پزشكي به زائران بيت الله الحرام
حجاج بايد در نظر داشته باشند كه اين سفر يك سفر سياحتي نيست و قرار نيست كه به دلخواه خودشان رفت و آمد كنند و برخي اعمال و مناسك وجود دارد كه بايد انجام شود و براي انجام اين اعمال ممكن است شب بيدار باشند، چند ساعت در آفتاب بمانند و&...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكى از فرائض بزرگ اسلامى حج است كه به صورت جمعي صورت مي‌گيرد. هر ساله در حين انجام مناسك حج اتفاقات و بيماري هايي براي حجاج عزيز رخ مي‌دهد كه سبب برور اختلالاتي در انجام اعمال عبادي آنها مي‌شود به منظور پيشگيري از اين رخدادها زائران بايد دقت داشته باشند سفري كه پيشرو دارند يك سفر فردي نيست و به همين جهت بايد در انجام نكات بهداشتي بكوشند تا امكان بروز بيمارها را كاهش دهند.

هر فردي كه به منظور شركت در مراسم حج به سرزمين عربستان سفر مي‌كند بايد نكاتي را در نظر بگيرد؛ اولين نكته اين است كه عربستان آب و هواي متغير و گرمي دارد، حتي جنوبي‌ترين مناطق ايران از نظر آب و هوايي قابل قياس با عربستان نيست و اين اختلاف دماي هوا در اين منطقه ممكن است براي حجاج مشكل آفرين باشد.

زائران بايد دقت داشته باشند سفري كه پيشرو دارند يك سفر، فردي نيست و اين مراسم باشكوه به صورت دسته جمعي برگزار مي‌شود، بنابراين رعايت بعضي موارد به ماهيت گروهي اين سفر باز مي‌گردد. در زمان حج تمتع نحوه استقرار حجاج با عمرهٔ مفرده متفاوت است، هر چند هتل‌ها تميز و پاكيزه است، اما زئران گرامي هم بايد با رعايت بهداشت و نظافت امكان بروز بيماري‌ها را كاهش دهند.

حجاج بايد در نظر داشته باشند كه اين سفر يك سفر سياحتي نيست و قرار نيست كه به دلخواه خودشان رفت و آمد كنند و برخي اعمال و مناسك وجود دارد كه بايد انجام شود و براي انجام اين اعمال ممكن است شب بيدار باشند، چند ساعت در آفتاب بمانند و… بنابراين اگر در اين سفر آمادگي لازم را نداشته باشند دچار مشكل مي‌شوند.

نكاتي كه يك زائر خانه خدا، قبل و در طول سفر بايد رعايت كند شامل اين موارد است كه اگر زائري بيماري خاصي دارد حتما بايد به پزشك خود مراجعه كند و آزمايش‌هاي لازم را انجام دهد و نكات داروي و درماني حين سفر را از پزشك خود و نه هيچ كس ديگر، دريافت كند و خود را ملزم به رعايت آن بداند. داروهايي كه هر مريض بايد همراه خود داشته باشد، را فراموش نكند و در اين خصوص كه ممكن است داروي مورد نظر را در عربستان تهيه كنند برنامه ريزي نكنند و داروهاي خود را به تعداد روزهايي كه در عربستان سپري مي‌كنند به همراه داشته باشد.

در مكه بيماري‌هاي مانند مننژيت و آنفولانزا شايع است كه بروز اين بيماري‌ها نگران كننده است هر زائر چه در دسته افراد پر خطر باشد كه زود بيمار مي‌شوند و چه در دسته افراد معمولي، بايد واكسن‌هاي مربوطه را حتما ترزيق كنند و در حين سفر حج به دليل آب و هواي متفاوت و گاهي آلوده از تجمع در يك نقطه و مكان هايي كه آب و هواي سنگين دارد پرهيز كنند.

زائران بايد بتوانند از بروز آلودگي‌ها پيشگيري كنند و بهترين روش براي پيشگيري اين است كه هر زائر در سفرش دو بسته ماسك سبز رنگ استاندارد به همراه داشته باشد، اما بيماراني كه آسم و تنگي نفس دارند خودشان بايد بيشتر رعايت كنند و وقتي در فضاهاي بسته حضور مانند مثل مسجد الحرام حضور پيدا مي‌كنند و چون در اين مكان عبادي تجمع زائران زياد است و فضاي سنگين تنفسي به وجود مي‌آيد حتما از ماسك استفاده كنند و بدين ترتيب مي‌توانند از ۸۰ درصد بيماري‌ها جلوگيري مي‌كنند، زيرا به اين طريق ميكروارگانيسم كمتر وارد مجاري تنفسي مي‌شوند و مشكلات كمتري به وجود مي‌آيد.

در مكه مي‌توان گفت در همه نقاط كولرهاي بسيار قوي وجود دارد، به زائران عزيز توصيه مي‌شود در مسير مستقيم كولرها خصوصا بعد از پياده روي قرار نگيرند و اگر اين نكته را رعايت نكنند دچار مشكلات عضلاني و يا سرماخوردگي مي‌شوند و نمي‌توانند مناسك را خوب انجام دهند.

متاسفانه زائران در ايام حج در حين صرف غذا از نوشابه استفاده مي‌كنند و اين نوشيدني مضرات بسياري براي سلامتي انسان دارد. زائران بايد توجه كنند كه يا نوشابه را از رژيم غذايي خود حذف كنند و يا حداقل يكبار در شبانه روز آن هم در صورتي كه خيلي خنك نباشد استفاده كنند؛ به دليل هواي گرم عربستان آب زيادي از بدن تبخير مي‌شود و اگر نوشابه اي كه گاز دارد و بسيار خنك است استفاده شود عارضه‌هاي بدي به براي بدن به بار مي‌آورد.

مسافران مي‌توانند به همراه خودشان خاكشير و يا بارهنگ به همراه داشته باشند كه نوشيدن آن سبب برطرف شدن عطش و آرامش رواني مي‌شود.

زائران نبايد غذايي را كه تغيير رنگ، بو و يا مزه داده است ميل كنند و در صورت مشاهده چنين چيزي بايد بلافاصله مسئولين كاروان را در جريان بگذارند تا به افراد ديگر گروه هم اطلاع داده شود و براي كسي اتفاقي نيفتد.

چند دسته از بيماران هستند كه بايد قبل از سفر چكاپ كامل شوند و داروهايشان را تهيه كنند مانند بيماران ديابتي، قلبي عروقي و غددي اين افراد بايد رژيم خود را در طول سفر رعايت كنند و هرچند ممكن است برنامه غذايي آنها بهم بخورد اما نبايد هرچه كه ميل داشتند، استفاده كنند.

فريضه تقصير در روزهاي آخر سفر انجام مي‌شود و اين است كه آقايان موهاي خود را مي‌تراشند اين افراد حتما بايد همراه خود وسايل شخصي داشته باشند و يك حاجي نبايد از تيغ همراه خود استفاده كند و يا يك خانم نبايد از ناخن گير ديگران استفاده كند و در صورت عدم رعايت اين نكات ممكن است فرد به بيماري‌هاي نظير هپاتيت و ايدز مبتلا شود پس هر فردي بايد وسايل شخصي از جمله تيغ، ناخن گير و حوله را با خود به همراه داشته باشد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :