پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همایش هم اندیشی اعضای ستادهای حج امسال برگزار شد.

همایش هم اندیشی اعضای ستادهای حج امسال برگزار شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در همایش توجیهی اعضای ستادهای حج تمتع 93 بر حفظ حقوق زائران با شناخت درست از وظایف و مأموریت ها تأکید کرد و گفت: با کاهش عوامل ستادی در حج امسال تعدادی بیشتری از متقاضیان در صف اعزام به حج مشرف خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، «سعید اوحدی» پیش از ظهر امروز در همایش مدیران ستادی و اعضای ستادهای حج تمتع سال 93 گفت: برنامه ریزی برای عملیات حج 93 از موسم حج گذشته آغاز شد و شش کارگروه تخصصی در حوزه منابع انسانی، بهداشت و درمان، تغذیه و تدارکات، مسکن، حمل و نقل و امور مالی با رویکرد آسیب شناسی میدانی و دقیق عملیات تشکیل گردید.

وی از انسجام و همدلی موجود میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به نیکی یاد کرد و افزود: آرامش و طمأنینه ناشی از این فضای وحدت و همدلی، بستر بروز خلاقیت و نوآوری در عملیات حج را فراهم آورده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این همایش بر حفظ حقوق زائران از سوی نیروهای ستادی تأکید کرد و اظهار داشت: اگر وظیفه ای که به ما محول شده به درستی انجام دادیم سمت و جایگاه ما ارزش دارد و اگر از هدف اصلی که همانا خدمتگزاری به زائران و حجاج است، دور شدیم، مسئولیت تخطی از آن مسئولیت به گردن ما خواهد بود.

اوحدی در خصوص مأموریت ها و وظایف اعضای ستادها در عملیات حج بیان کرد: رویکرد اول در انجام وظایف و مأموریت ها این است که ما با یک عملیات تکراری در حج مواجه هستیم که این دیدگاه آسیب های خود را بهمراه دارد و اما رویکرد دوم این است که با شناخت درست مأموریت و بهره مندی از تجارب گذشته و همفکری امور را پیش ببریم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیروهای ستادی حج 93 توصیه کرد: نگاه ما به مأموریت حج، ماموریتی در راستای اجرای یک فریضه معنوی باشد.

وی با بیان اینکه هر قدمی که در جهت ایجاد آرامش زائران در ایام تشریق برداشته شود، اثر وضعی اش در زندگی دنیا و آخرت ما مؤثر خواهد بود، گفت: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، حج مصداق اقتدار معنوی نظام و کشور است.

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: چارچوب ذهنی ما این باشد که در عمل به وظایف خود، حقوق زائران را حفظ نماییم و کلیه تلاش ها، طرح ها و برنامه ریزی های ما و خلاقیت ها و نوآوری های مجموعه در قالب تحقق این مهم صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عملیات حج عرصه مدیریت بحران است، گفت: در حج سالجاری با تصمیم کارگروه منابع انسانی و با رویکرد حفظ حقوق زائران و اعزام بیشتر زائران، عوامل ستادی حج 20 درصد کاهش پیدا کرده که می طلبد نیروهای ستادی با عزم ملی و مدیریت جهادی، کارآمدی نظام را در حج به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه از محل تعدیل نیروهای ستادی، دو کاروان جدید به زائران اختصاص یافت، اظهار داشت : در این راستا ترکیب کاروان های حج تغییر یافت و کاروان ها ی حج در قالب های 85 ، 115 ، 135 و 165 نفره طراحی شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت به تلاش جدی در خصوص کاهش قیمت تمام شده سفر حج اشاره کرد و گفت: اگر تنها قرار بود تغییر در نرخ ارز را در قیمت کاروان ها دخالت دهیم، بایستی 600 هزار تومان به قیمت کاروان ها اضافه می شد که با تلاش همکارانم در مدیریت هزینه ها، قیمت کاروان های حج امسال همچون سال گذشته است.

مهندس اوحدی با اشاره به حذف 25 هتل بی کیفیت از چرخه خدمات رسانی به حجاج ، بیان کرد: بابت ارتقای کیفی هتل های محل اسکان زائران هزینه ای به حجاج امسال تحمیل نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حج سال گذشته مبلغ دو میلیون تومان به حساب زائران بازگردانده شد، تصریح کرد: با مدیریت هزینه های حج و صرفه جویی های صورت گرفته در هزینه ها، در حج سالجاری مبلغ دو میلیون و 600 هزار تومان کاهش هزینه به ازای هر زائر حج صورت گرفته که این میزان در قیمت کاروان های حج امسال لحاظ شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در حج امسال به منظور ایجاد آسایش و امنیت بیشتر زائران دو فرودگاه زنجان و همدان به ایستگاه های پروازی حج اضافه شده ، همچنین کلیه زائران ایستگاه پروازی تهران از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به حج اعزام می شوند.

اوحدی به موفقیت اجرای طرح تدارکات متمرکز در حج سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه موفق اجرای این طرح در مکه مکرمه در حج سال گذشته که صرفه جویی هزینه ها را در پی داشت، امسال این طرح در کلیه مجموعه های مدینه و مکه به اجرا در می آید.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به تأمین مایحتاج زائران از داخل کشور گفت: اقلام داخلی در تدارکات حج امسال 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی به اجرای طرح انطباق درحج  به همت مرکز پزشکی حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در راستای تأمین آسایش و رفاه بیشتر زائران زن در حج امسال تعداد پزشکان زن اعزامی به حج چهار برابر شده و 60 پزشک زن به حج اعزام می شوند، همچنین 5 درمانگاه شبانه روزی زنان در مکه مکرمه و 2 درمانگاه شبانه روزی زنان در مدینه منوره راه اندازی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه زمان در حج تمتع قابل بازگشت نیست ، گفت: اگر مشکل و بحرانی در ایام تشریق پیش بیاید، ما باید با نگاه عقلانی ، آن مشکل را یک مسأله فرض کنیم و برای حل آن چاره اندیشی کنیم و اگر آن مشکل را در جای خودش حل نکردیم، به معضلی در عملیات تبدیل خواهد شد.

وی در اینخصوص به عنوان مثال به مشکل کمبود کولر در خیمه ها در منا در ایام تشریق در حج گذشته اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی و چاره اندیشی به موقع در آن ایام با مسئولین سعودی مذاکره کردیم و 500 دستگاه کولر از عرفات به منا انتقال داده شد و این مشکل در زمان خودش مرتفع گردید.

رئیس سازمان حج و زیارت به تشکیل کمیته ایام تشریق اشاره کرد و بیان داشت: این کمیته با تدوین چک لیست های متعدد و بررسی ریز مسائل در عملیات و پیش از عملیات از بروز مشکلات پیشگیری خواهد کرد و پیگیری مسائل ایام تشریق را به عهده خواهد داشت.

وی بر برگزاری جلسات کارشناسی متعدد قبل و حین عملیات توسط مسئولین و اعضای ستادها بمنظور بررسی مسائل و مشکلات عملیات تأکید کرد و از اعضا و مسئولان ستادهای حج خواست: هرگونه نقد و پیشنهادی در خصوص عملیات و راهکارهای بهبود آنرا به ستادها و مسئولان به صورت مکتوب ارائه نمایند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند: "از لوازم قبولی حج تمتع رعایت اخلاق در حج است" به رعایت اخلاق حرفه ای از سوی کارگزاران و عوامل اجرایی حج در مواجهه با زائران که میهمانان این ضیافت الهی هستند، تأکید کرد.


مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.