شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ورودي محل دفن پيامبران الهي در مكه «درب» دار شد

ورودي محل دفن پيامبران الهي در مكه «درب» دار شد
براساس دستور شيخ عبدالرحمن عبدالعزَيز السديس رئيس كل امور حرمين شريفين، ورودي حِجر اسماعِيل محل دفن انبياي الهي در كعبه مشرفه «درب ورودي» نصب شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، براساس دستور شيخ عبدالرحمن عبدالعزيز السديس رئيس كل امور حرمين شريفين، ورودي حجر اسماعيل در كعبه مشرفه «درب ورودي» نصب شد.

براساس اين گزارش، هدف از اين تصميم، سازماندهي ساز و كار ورود و خروج نمازگزاران در خلال اوقات نماز و همچنين زمان انجام فعاليت‌هاي نظافت و نگهداري اين مكان مقدس اعلام شده است.
مواد به كار رفته در در حجر اسماعيل از نوعي استيل بوده و در به رنگ نقره اي و طلايي رنگ آميزي شده است.

شايان ذكر است، حجر اسماعيل در بناى معروف به بناى ابراهيم، داخل كعبه بود، قريش در بازسازى كعبه، حجر را به خاطر عدم توانايى مالى در بازسازى كامل، از كعبه بيرون گذاشتند؛ يعنى حدود سه متر. بنابراين، از ديوار كعبه تا ۳ متر در طول، جزو كعبه است. طول حِجر ۸۰/ ۶ متر است.

پيشتر براي كنترل ورود و خروج زائران به حجر اسماعيل در مواقع نماز و شستشوي آن از موانع پلاستيكي يا پرده هاي مخصوص استفاده مي كردند.

در چند روز اخير درب جديدي تماما استيل با پوشش طلا و نقره براي اين منظور ساخته و در دو ورودي حجر اسماعيل نصب گرديد.

در چند روز اخير درب جديدي تماما استيل با پوشش طلا و نقره براي اين منظور ساخته و در دو ورودي حجر اسماعيل نصب گرديد

در فاصله ميان ركن عراقى (شمالي) و شامى (غربي)، ديوارى است با ارتفاع ۳۰/ ۱ متر كه قوسى شكل بوده وحجر اسماعيل ناميده مى‏شود.

اين مكان با راهنمايى جبرئيل امين، محل نزول ابراهيم خليل عليه السلام و همسرش هاجر و كودك شير خواره‏ اش اسماعيل عليه السلام شد و به امر الهى خانه و مأواى اسماعيل و مادرش گشت.

اين مكان مدفن عده‏اى از پيامبران الهى است و سرانجام محلى كه به امر خداوند و هدايت جبرئيل امين به عنوان خانه اسماعيل مشخص شده بود، آرامگاه و مضجع عده ‏اى از رادمردان متصل به رشته وحى خداوندى گرديد تا از نو منشأ نور و هدايت گردد و عنوان آيت پروردگارى به خود گيرد و بازتابش جهان را فراگيرد.

پيامبرصلى الله عليه و آله به عايشه فرمودند: هرگاه خواستى دركعبه نماز بگزارى، درحجرنمازگزار كه بخشى از كعبه است، ليكن قوم تو آنگاه كه كعبه را مى ‏ساختند، از طول آن كاستند و آن را بيرون كعبه قرار دادند.

بر اساس رواياتي كه شيخ حر عاملى در وسائل الشيعه عنوانى را براي آنها باز كرده است فضيلت و استحباب نماز درحجر اسماعيل پس از حطيم، مقام ابراهيم، قرار دارد و پس از آن هر جايى كه نزديك‏تر به كعبه باشد.

مطالعه تفصیلی حجر اسماعیل

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط