جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت با رسانه ها و جراید استان

نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت با رسانه ها و جراید استان
نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت با رسانه ها و جراید استان آذربایجان شرقی در مجتمع فرهنگی تالار صدرا بعد از برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت استان برگزار گردید.

نحوه تخصیص میزان سهمیه عمره مفرده و حج تمتع

در عمره مفرده اگر تا اولویت 400 که اعلام شده بود کاروانها پر نشود از اولویت 400 به بعد تا زمانی که ظرفیت کاروانهای استان تکمیل بشود به صورت پلکانی دعوت به ثبت نام می گردد، در حج تمتع امسال هم تا تاریخ 84.10.20  دعوت شدند که در بعضی استانها کاروانها تکمیل نشدند بنابراین تاریخ رو تا اندازه ای که ظرفیت کاروانها تکمیل بشود اعلام کردیم.

 از 64 هزار نفر اعزامی به حج تمتع امسال، 3500 نفر را عوامل تشکیل می دهند. این 61 هزار نفر زائر رو برای اینکه ثبت نام کنیم می بایستی تا تاریخ 84.10.20 اعلام می کردیم که ظرفیت کاروانها تکمیل نشد بنابراین تا تاریخ 84.11.20 دوباره اعلام کردیم و ظرفیت کاروانها تکمیل شدند.

در جلسه ای که با بعثه مقام معظم رهبری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عوامل ستادی را 25 درصد تعدیل کنیم، که از محل این تعدیل که یکی از مصادیق مدیریت جهادی طبق فرمایش مقام معظم رهبری است، توانستیم دو کاروان را از لیست انتظار زائرین تمتع امسال فراخوان کنیم.

 

سهمیه حج تمتع امسال

سهمیه حج تمتع امسال مشابه سال قبل بود و میزان سهمیه رو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص می کند که یک هزارم جمعیت هر کشور می باشد البته به دلیل توسعه مسجدالحرام شاهد کاهش سهمیه بودیم.

 

نحوه برخورد نیروهای عربستانی با زائرین در بقیع

غالبا اتفاق می افتند که در بقیع بین زائرین ما و عوامل امر به معروف بحث و جدل هایی صورت می گیرد، توصیه ما به مدیران و روحانیون معزز کاروانها اینست که این بحثها هیچ وقت به نتیجه نمیرسد، آنچه که تاثیرگذار  هست اخلاق و شخصیت زائر ماست. گاهی خود عوامل امر به معروف می خواهند که این بحثها را به سمت مشاجره برده و باعث جسارت به زائر ما شده و یا بعضا دستگیری زائر ما را در پی داشته است. این موضوع در جلسه ای که با وزیر حج عربستان داشتیم مطرح شد ایشان نیز اعلام کردند که ما هم از این موضوع نگران هستیم، اما در هر جایی افرادی ممکن است وجود داشته باشند که نگاه افراطی داشته باشند. ایشان پیشنهاد دادند که کمیته ای تشکیل بشه و موضوعات بررسی بشه که انشاءا.. شاهد این موارد نباشیم،

 در مجموع آموزش نقش اساسی در حج و زیارت و بعثه مقام معظم دارد، توصیه ما اینست که زائرین ما از بحث و جدل اجتناب کند تا بتوانند بیشترین بهره را از این سفر معنوی داشته باشند.

 

میزان ارز تخصیص به زائرین در هر سال

این 500 میلیون دلار ارز که بانک توسعه اسلامی برای ما اختصاص می دهد هزینه زائر می باشد که بایستی در عربستان به صورت ارزی پرداخت گردد، این ارز جدا از ارز همراه زائر می باشد، ارز همراه زائرین حج تمتع سال قبل 300 دلار بوده که برای حج تمتع امسال فعلا اعلام نشده است.

تعداد افرادی که در نوبت اعزام به حج تمتع هستند

مشکل طولانی شدن اعزام به حج تمتع، مشکل فقط زائران ایرانی نیست، تقریبا همه کشورهای اسلامی را شامل میشود، مثلا کشور اندونزی که 200 میلیون جمعیت دارد و بالاترین اعزام زائر را هم دارد. زائران کشور اندونزی هم حدودا 15 سال در صف انتظار اعزام به حج تمتع هستند، علتش هم محدود بوده سهمیه هاست که توسط سازمان کنفرانس اسلامی مشخص میشه.

در ایران حدود 1 میلیون و 450 هزار نفر در نوبت اعزام هستند، امیدواریم وعده ای که وزیر حج عربستان در خصوص توسعه مسجدالحرام ظرف مدت یک و نیم سال آینده داده اند تمام بشه و قولی که برای ظرفیت پذیرش دو برابر زائر در مسجدالحرام داده اند عملی بشه، بعد از دو سال بایستی سهمیه زائرمون 120 هزار نفر بشود که اگر این اتفاق بیفتد به معنای اینست که آخرین زائر ما بایستی 15 سال در نوبت اعزام باشد. بنابراین هیچ گونه ثبت نام جدیدی برای حج تمتع نداریم.

 

سال آینده چند نفر به عمره اعزام خواهند شد و چند نفر در صف اعزام به عمره هستند؟

امسال 807 هزار نفر زائر به عمره مشرف شدند که نسبت به سال قبل 65 درصد افزایش داشتیم. شش و نیم میلیون نفر هم منتظر اعزام به عمره مفرده هستند. در سال 86 ثبت نام در بانک برای عمره انجام گرفت که باعث افزایش آمار زائرین منتظر جهت اعزام گردید.

سال گذشته برای اولین بار بود که زائر ما توانست در ایام ماه صفر به عمره مفرده اعزام بشه،

 

معاینات پزشکی زائرین حج تمتع؟

100 درصد معاینات پزشکی زائرین حج تمتع تمام شده است، در حج تمتع امسال، ثبت نام زائرین اسفند ماه سال گذشته تمام شده بود در حالی که در حج تمتع سال گذشته ثبت نام زائرین 26 فروردین ماه شروع شده بود، لذا ثبت نام حج تمتع 4 ماه زودتر شروع شده بود، یعنی زمینه برای بعثه مقام معظم رهبری فراهم گردید تا بتوانند آموزشهای لازم را به زائر بدهند. در خصوص زائرینی که تائید پزشکی نشده اند بایستی براساس نظر پزشک اقدام نمایند.

 

اعزامهای 3 و 4 روزه عتبات کی اجرایی خواهد شد؟

در حوزه عتبات عالیات هدف ما اینست که تسهیلات سفر را بیشتر از گذشته برای زائرین فراهم نمائیم، هستند افرادی که نمی توانند 6 یا 7روز به عتبات اعزام شوند، افرادی هستند که میخواهند 3 روز به عتبات مشرف شوند، شب جمعه به زیارت حرم امام حسین(ع) مشرف شوند و برگردند و هزینه سه روز را بدهند، لذا یک کار کارشناسی انجام گرفت و بسته های سفر 3 یا 4 روزه گنجانده شد.

انشاءا.. بعد از ماه مبارک رمضان ثبت نام این بسته های سفری انجام خواهد شد. بسته 4 روزه 930 هزار تومان و بسته های 3 روزه 830 هزار تومان هزینه خواهد داشت که هزینه اش نسبت به بسته های عادی 35 درصد کمتر می باشد. ضمنا این دوره نسبت به دوره قبل عتبات عالیات 10 درصد کاهش هزینه سفر عتبات داشتیم. و 60 هتل عراق از گردونه خدمت رسانی به زائرین حذف شدند که افزایش کیفیت خدمات رسانی به زائرین را در پی خواهد داشت. امیدواریم با این بسته های جدید، تعداد زائر بیشتری اعزام بشوند.

در سفرهای عمره نیز همین کاهش مدت سفر به 10 روز را داشتیم که سبب افزایش 65 درصدی اعزام به عمره مفرده شد.

 

خرید و فروش فیشهای عمره مفرده و حج تمتع

قبلا خرید و فروش فیش عمره ممنوع بود، از جمله نوآوریهایی که الان انجام شده این اختیار رو به زائر بدهیم برای افرادی که شرایط اعزام را ندارد بتواند فیش خود را واگذار کرده و صرف هزینه های مورد نیاز کنند، در مقابل افرادی هم بودند که میخواستند مشرف شوند ولی ما ثبت نام نداشتیم. امروز تقریبا عرضه و تقاضا به یک تعادل منطقی رسیده است. امیدواریم با شروع عمره، همین روند ادامه پیدا کند.

در خصوص خرید و فروش فیش حج تمتع، قبلا هم آزاد بوده و امسال میخواهیم که همه دفاتر زیارتی این جایگاه را داشته باشند که بتوانند خرید و فروش فیش تمتع رو انجام بدهند و واسطه ای در این بین نباشد.



مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط