جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

رييس سازمان حج وزيارت:نگاه جناحي در انتخاب مديران استاني حج وزيارت نداريم

رييس سازمان حج وزيارت:نگاه جناحي در انتخاب مديران استاني حج وزيارت نداريم
اوحدي گفت: به هيچ وجه در انتخاب مديران استاني حج وزيارت نگاه جناحي نداريم بطوري كه در عرض يك سال گذشته فقط دو مدير كل حج و زيارت درسطح كشور تغيير كرده‌اند و سعي ما هم اينست كه از بين مجموعه كارگزاران و با تجربه‌ها در اين...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج‌، سعيد اوحدي معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت كشور سه شنبه دهم تيرماه سال ۱۳۹۳ در جمع كارگزاران زيارتي استان گلستان در هتل شهاب گرگان گفت: استان گلستان با وحدت و همزيستي مسالمت آميز شيعه و سني الگوي كشور ماست و من در دوران دفاع مقدس و دوران هشت سال اسارت خودم ديدم كه اقليت‌ها كه الگوي اخلاق بودند چشم طمع دشمن را كور كردند و به كشور عزت و افتخار دادند.

اوحدي افزود: الان هم فرزندان نظام در مذاكرات هسته اي با قدرت ظاهر شدند و حتي شرط مي‌گذارند و استكبار بداند كه ايران ليبي نيست كه هر كاري دلشان خواست بكنند و نفت ما را سوار كشتي كنند و ببرند و بدانند كه دانش هسته اي ما بومي شده است.

وي با اشاره به سفر ۱۰ سال پيش جك استراو به ايران گفت: ۱۰ سال پيش بحث بر سر اين بود كه ايران ۲۰۰ سانتريفيوژ بيشتر نداشته باشد اما امروز ۱۹ هزار سانتريفيوژ داريم و اين دانش هسته اي كه بومي شده ثمره خون شهداست.

بايد حرمت و حقوق زائر رعايت شود

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطر نشان كرد: خون شيعه و سني باعث عزت مسلمين شده و امروز اگر از وحدت شيعه وسني صحبت مي‌شود از وحدت اعتقادي و مبنايي سخن مي‌گوييم و ظلمي كه داعش در عراق بوجود آورده به هيچ وجه پايدار نيست و بساط تكفيري‌هاي بعثي داعش برچيده خواهد شد.

سعيد اوحدي ادامه داد: در بحث واگذاري اختيارات حج و زيارت به كارگزاران، آن بخشي كه در اختيار سازمان هست كه مشخص است اما ساير بخش‌ها را مي‌توانيم واگذار كنيم و اعتقاد داريم كارهاي حج و زيارت بايد توسط كارگزاران زيارتي بازنشسته و فعال انجام شود و حتي بازرسي‌ها را مي‌توان به كارگزاران سپرد.

وي با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد نگاهش به مقوله حج و زيارت همان نگاه رهبري است، تصريح كرد: بايد حرمت و حقوق زائر رعايت شود و همه تلاش كنند تا از اين خوان الهي بهره مند شوند.

اقتصاد زائر را فعال كنيم

رئيس سازمان حج و زيارت افزود: متاسفانه تاكنون موضوع اقتصاد زيارت مغفول مانده و ما در ديداري كه با جناب آقاي جنتي وزير ارشاد و رئيس محترم جمهور داشتيم و گزارشي كه به مقام معظم رهبري داديم اين موضوع تاكيد شد و اميدواريم به سمتي برويم كه اقتصاد زائر را فعال كنيم، در حال حاضر ۹ هزار ميليارد تومان دارايي زائر نزد بانك‌ها هست و اين پول بايد در جهت رفاه زائر بكار گرفته شود.

سپس سعيد اوحدي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان حج و زيارت كشور به جمع خبرنگاران رفت و به سؤالات خبرنگاران گلستاني پاسخ گفت.

اوحدي قبل از شروع سؤالات خبرنگاران گفت: در سالي كه مزين به نام اقتصاد و فرهنگ با مديريت جهادي شده است، سازمان حج و زيارت هم مديريت جهادي را سرلوحه كار خود قرار داده و بنابر اين ما به استان‌هاي مختلف سفر مي‌كنيم و هفته قبل هم در سيستان و بلوچستان بوديم.

وي افزود: استان گلستان جزو كم حاشيه‌ترين استان‌هايي بوده كه در حوزه حج و ساير حوزه داشته‌ايم و وحدت شيعه و سني در اينجا مثال زدني است و بايد اقرار كنم ما در اين استان كمترين مشكل را داشتيم.

وي در جواب سؤالي مبني بر اينكه تكليف مدير كل حج و زيارت استان چه خواهد شد گفت: آقاي شيخي چند سالي را زحمت كشيدند و آقاي زهره منش هم جوان با انگيزه ايست كه خودش عنوان كرده فعلاً بصورت موقت عهده دار مسئوليت خواهد شد تا كارها بر زمين نماند.

نگاه جناحي در انتخاب مديران استاني حج وزيارت نداريم

وي ادامه داد: يكي از اهداف اين سفر نيز همين هست كه ما ظرفيت‌هاي استان را شناسايي كنيم و به هيچ وجه در انتخاب مديران استاني حج وزيارت نگاه جناحي نداريم بطوري كه در عرض يك سال گذشته فقط دو مدير كل حج و زيارت درسطح كشور تغيير كرده‌اند و سعي ما هم اينست كه از بين مجموعه كارگزاران و با تجربه‌ها در اين زمينه استفاده شود.

اوحدي در پاسخ سئوالي در خصوص استفاده از نيروهاي جوان در سازمان حج و زيارت گفت: امسال عمره ۶۴ درصد افزايش پيدا كرد و در حوزه عتبات عاليات نيز ۳۰ درصد افزايش داشته‌ايم، ۸۰۷ هزار نفر در قالب ۶۵۰۰ كاروان به عمره رفتند و سال گذشته ۴۹۰ هزار نفر در قابل ۴۵۰۰ كاروان و همين افزايش تعداد كاروان مساوي است با افزايش مديران جوان، خدمه، آشپز و ساير عوامل كه نشان مي‌دهد استفاده از جوانان در سازمان وجود دارد.

رئيس سازمان حج و زيارت در جواب سئوالي در خصوص خريد و فروش فيش حج تصريح كرد: براي نخستين بار مصوب كرديم كه خريد و فروش نه، بلكه انتقال فيش حج به غير انجام شود و استدلال ما هم اين بود كه ممكن است فردي كه فيش دارد تا موقع اعزام دچار مشكل مالي و… شود، لذا ما خواستيم شرايطي فراهم شود تا وي بتواند به پول خود برسد و مشكلش را حل كند.

انتقال اسناد فيش حج وعمره به تعادل رسيده است

اوحدي گفت: امروز انتقال اسناد به يك تعادل رسيده و قبلاً چيزي حدود يك پنجم قيمت قبل از آزاد كردن فيش معامله مي‌شد از مجاري غير مجاز اما امروز اين قيمت به يك ششم رسيده و هيچ هيجان جدي در اين زمينه وجود ندارد.

وي در خصوص سؤالي در بحث اعزام‌هاي امسال و رويكردهاي سازمان اشاره كرد: در حوزه عتبات همه ساله اعزام‌ها در ماه رمضان به مدت يك ماه متوقف مي‌شد تا در اين مدت يك ماه بازسازي و تعميرات هتل‌ها و… انجام شود. امسال توقف اعزام‌ها مصادف شد با حملات داعش در عراق و ما تصميم گرفتيم در اين مدت ثبت نام‌ها انجام شود و مردم مي‌توانند از داخل منزل با ورود به سامانه و پرداخت آنلاين ثبت نام كنند و اعزام‌ها نيز از ۱۴ رمضان شروع مي‌شود و فقط هوايي خواهد بود و بخاطر امنيت زائر از سفر زميني خودداري كرديم.

در حوزه عمره نيز ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت هستند و اگر ما امسال بتوانيم ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر را اعزام كنيم ظرف سه سال آينده اين تعداد ثبت نامي اعزام خواهند شد و بعد از آن مي‌توانيم ثبت نام مجدد را شروع كنيم و در بحث تمتع نيز تقريباً اين موضوع محدوديت اعزام‌ها مشمول همه كشورهاي اسلامي مي‌شود.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص سؤالي مبني بر شيوع ويروس كرونا در عربستان گفت: اين ويروس از شتر و گوشت و فراورده‌هاي آن در عربستان شروع شد و آخرين نظر كارشناسان بهداشت جهاني اينست كه اين بيماري فصلي است و مختص بهار است و فعلاً از آن خبري نيست و مهار شده است.

اوحدي افزود: از بين ۸۰۷ هزار عمره گزاران ايراني ما حتي يك نمونه ويروس كرونا را مشاهده نكرديم و به دليل سطح كيفي خدمات پزشكي توانستيم اين قضيه را كنترل كنيم و سخن ما با زائرين اينست كه حتماً در معاينات پزشكي شركت كنند.

امسال ۶۰ پزشك زن به حج اعزام مي‌شود

وي در سؤالي در خصوص اقدامات براي تمتع امسال گفت: پيش از اين تنها زائراني كه از ايستگاه تهران به حج اعزام مي‌شدند مي‌توانستند كاروان مدينه قبل يا بعد را انتخاب كنند اما پروازهاي مدينه قبل و بعد به ايستگاه‌هاي مشهد و اصفهان هم اضافه شده و در حال حاضر ۱۳ استانم كشور داراي پرواز مدينه قبل و بعد مي‌باشد. همچنين كيفيت و قيمت مناسب‌تر مد نظر ما بود بطوريكه امسال براي اولين بار وجوه حج تمتع به دليل اينكه بر مردم فشار نيايد در دو قسط در بهمن و ارديبهشت دريافت شد تا مردم عيد را به سختي پشت سر نگذارند.

اوحدي گفت: به منظور رفاه حال زائران زن امسال اولين سالي است كه طرح انطباق در حوزه‌هاي درماني صورت گرفت و ۶۰ پزشك زن يعني چهار برابر تعداد اعزامي سال گذشته به حج اعزام مي‌شوند.

ديه در عربستان ۳۰۰ ريال سعودي بيشتر از ديه ايران است

وي در پاسخ به اين سئوال كه روند پرداخت غرامت به قربانيان عتبات عاليات چگونه است؟ ، گفت: آن دسته از زائريني كه بطور غير مجاز به اين سفرها مي‌روند مشمول غرامت ما نمي‌شوند اما آن دسته از زائريني كه از طرف سازمان اعزام مي‌شوند و بنياد شهيد هم آن‌ها را شهيد حساب كند از همان لحظه اول مورد حمايت ما هستند وطبق قانون غرامت دريافت مي‌كنند.

اوحدي گفت: نرخ ديه در عربستان ۳۰۰ ريال سعودي بيشتر از ديه ايران است اما نرخ ديه ايران و عراق با هم برابر است و فرقي نمي‌كند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :