شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

فراخوان ايده‌هاي اقتصادي پيرامون سفرهاي زيارتي

فراخوان ايده‌هاي اقتصادي پيرامون سفرهاي زيارتي
حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت در راستاي تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، در فراخواني از محققان، پژوهشگران، انديشمندان و نويسندگان حوزه و دانشگاه خواست كه ايده‌هاي اقتصادي خود را با موضوع سفرهاي زيارتي حج، عم...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت در راستاي تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، در فراخواني از محققان، پژوهشگران، انديشمندان و نويسندگان حوزه و دانشگاه خواست كه ايده‌هاي اقتصادي خود را با موضوع سفرهاي زيارتي حج، عمره و عتبات به دبيرخانه اين مركز ارسال كنند.

در اين اطلاعيه آمده است: سفر حج و عمره، از جمله مناسكي است كه علاوه بر آثار ارزشمند معنوي، نيازمند تمهيدات اقتصادي بسياري است. اين مسافرت ها، در سه مقطع پيش از سفر (آموزش، منابع آموزشي، ثبت نام، گذرنامه، ويزا، تهيه لوازم سفر، تهيه ارز و. .)، حين سفر (اسكان، تغذيه، مشاعر، ارتباطات و مخابرات، تهيه سوغاتي و. .) و پس از سفر (وليمه و. .)، نيازمند گردش مالي بالايي است كه اگر طرح‌ها و برنامه‌هاي علمي و حساب شده اي در اين زمينه ارايه و اجرا گردد، بي ترديد ميزان بهره وري اقتصادي را به شدت بالا خواهد برد.

همچنين سفرهاي زيارتي عتبات عاليات، نيز اعتبارات مالي بسياري را به خود اختصاص مي‌دهد كه در قالب بيش از دو ميليون زائر، در سال انجام مي‌شود و همچنين هر ساله جمهوري اسلامي ايران ميزبان بيش از دو ميليون زائر عراقي براي زيارت اعتاب مقدسه در ايران مي‌باشد.

با توجه به آنچه گفته شد و در راستاي تحقق سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در موضوع اقتصاد مقاومتي، حوزه حج و زيارت يكي از عرصه هايي است كه در صورت به كار گيري طرح‌ها و ايده‌هاي فاخر اقتصادي، مي‌تواند نقش بي بديلي در تحقق اين سياست ها، ايفا نمايد.

از اين رو از كليه صاحب نظران، فرهيختگان و انديشمندان دعوت مي‌شود با ارايه طرح‌ها و پيشنهادهاي سازنده و كاربردي خود در حوزه حج و زيارت، زمينه بهره وري هرچه بيشتر از عرصه حج و زيارت را فراهم نمايند.

در ضمن در سال ۱۳۸۹ نخستين همايش حج و اقتصاد نيز از سوي بعثه مقام معظم رهبري در امور حج وزيارت برگزار گرديد كه مي‌تواند در ارايه طرح‌ها، مفيد باشد.

شرايط طرح:

۱. ابتدا چكيده و كليات طرح در قالب حداكثر ۹۰۰ كلمه (سه صفحه A۴ ( ارسال گردد. در صورت تأييد خلاصه طرح، اصل طرح ارايه گردد.

۲. حتي المقدور از مباحث صرفا علمي در اين حوزه اجتناب شده و طرح‌هاي عملي و كاربردي براي مديريت اقتصادي ابعاد مختلف حج و زيارت ارايه شود.

۳. تلاش شود تا طرح‌ها بر اساس نظريه‌ها و توجيهات علمي اقتصادي، ارايه گردد.

۴. حتي المقدور طرح ها، ناظر به اصول ابلاغي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري باشد.

در پايان پس از بررسي طرح‌ها، به بهترين و كاربردي‌ترين طرح‌ها جوايز ارزشمندي اعطا خواهد شد.

مهلت ارسال آثار ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۳ اعلام شده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند آثار خود را به نشاني: قم، خيابان سميه، بين كوچه ۲۶ و ۲۸، پژوهشكده حج و زيارت. صندوق پستي: ۱۱۱۳ ۳۷۱۷۵، همچنين پست الكترونيكي Hajj.ziyarat@ gmail.com ارسال كنند.

پژوهشگران مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۳۷۷۴۰۸۰۰ نمابر: ۳۷۷۴۳۱۵۵ با پيش شماره ۰۲۵ تماس بگيرند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :