یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)

رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري اسلامي و احساسات ضد استكباري را، يكي از نتايج كنجكاوي و درك ملتها نسبت به انقلاب اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: جبهه استكبار در خطايي راهبردي تصور مي‌كند بيداري اسلامي را ريشه كن كرده اما درك و ...
دلدادگان و عاشقان امام خميني (ره) از سراسر كشور در بيست و پنجمين سالگرد رحلت معمار كبير انقلاب اسلامي در جوار مرقد نوراني آن حضرت جلوه‌هاي كم نظيري از شكوه، ايستادگي، عزت و عشق به آرمانهاي انقلاب اسلامي را متجلي ساختند و با آرمانهاي آن عزيز سفر كرده پيماني دوباره بستند.

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين اجتماع عظيم و پر طراوت، با ريشه يابي و تبيين علت اشتياق و كنجكاوي روزافزون ملتها به شناخت پديده پرقدرت و رو به پيشرفت جمهوري اسلامي، «شريعت اسلامي» و «مردم سالاري» برخاسته از اين شريعت را دو پايه اصلي مكتب امام خميني خواندند و با تأكيد بر وفاداري ملت و مسئولان به اين نسخه «سياسي مدني» نوين افزودند: مزاحمت و سنگ اندازي‌هاي امريكا و كم رنگ شدن روحيه و جهت گيري نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسي است كه ملت ايران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظيم الشأن را ادامه خواهد داد.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش اول سخنان خود در اين همايش عظيم و ملي، جاذبه روزافزون امام خميني و جمهوري اسلامي را در افكار عمومي ملتها به ويژه ملتهاي مسلمان، واقعيتي مهم برشمردند و خاطرنشان كردند: ۲۵ سال پس از رحلت رهبر كبير انقلاب اسلامي، قشرهاي مختلف بويژه جوانان و فرزانگان دنياي اسلام كنجكاوانه و مشتاقانه بدنبال آگاهي بيشتر از پديده مردمسالاري ديني، نظريه ولايت فقيه و ديگر مسائل انقلاب اسلامي هستند.

ايشان، هجوم بي وفقه و بسيار گسترده «تبليغاتي، سياسي» دشمنان به جمهوري اسلامي را يكي از عوامل تشديد كنجكاوي ملتها درباره انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: افكار عمومي جهان اسلام، بيشتر از گذشته مشتاق شده است تا ماهيت و حقيقت حكومتي را كه آماج اين حملات بي سابقه و مستمر است، بشناسد و رمز ايستادگي و موفقيت‌هاي آن را درك كند.

حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري اسلامي و احساسات ضد استكباري را، يكي از نتايج كنجكاوي و درك ملتها نسبت به انقلاب اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: جبهه استكبار در خطايي راهبردي تصور مي‌كند بيداري اسلامي را ريشه كن كرده اما درك و فهمي كه منجر به بروز بيداري اسلامي شد، از بين رفتني نيست و اين پديده، دير يا زود گسترش خواهد يافت.

ايشان، اقتدار و پيشرفت مستمر ملت ايران را يكي ديگر از دلايل كنجكاوي ملتها در قبال جمهوري اسلامي و مردمسالاري ديني خواندند و خاطر نشان كردند: نسل جوان دنياي اسلام بدنبال پاسخ اين سوال مهم و تاريخي است كه جمهوري اسلامي چرا و چگونه ۳۵ سال در برابر هجوم خشن و خصمانه نظامي، سياسي و تبليغاتي دشمنان و تحريم‌هاي بي‌سابقه امريكا ايستادگي كرده و بدور از محافظه كاري، روز بروز پيشرفته‌تر و مقتدرتر شده است؟

رهبر انقلاب در تبيين بيشتر علل جذابيت جمهوري اسلامي افزودند: ملتها و نسل جوان و فرهيخته جهان اسلام، پيشرفت‌هاي ملت ايران در عرصه هوا و فضا را مي‌بيند، حضور ايران در ميان ده كشور پيشرفته بسياري از دانشهاي نوپديد را ملاحظه مي‌كنند، شتاب علمي ۱۳ برابري ايران را نسبت به ميانگين جهاني نظاره گرند و درك مي‌كنند كه ملت ايران در سياستهاي منطقه حرف اول را مي‌زند و با ايستادگي در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي، از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله مي‌كند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين واقعيات هر انساني را به كنجكاوي و شناخت بيشتر پديده جمهوري اسلامي فرا مي‌خواند.

ايشان برگزاري ۳۲ انتخابات در ۳۵ سال گذشته آنهم با مشاركت بالا و تحسين برانگيز ملت و «حضور پر شور ملي در راهپيمايي ۲۲ بهمن و روز قدس» را از ديگر واقعيت‌هاي جذاب ايران براي افكار عمومي خارجي دانستند و افزودند: ما به اين گونه مسائل عادت كرده ايم و عظمت و اهميت آنها به چشممان نمي‌آيد اما اين حقايق زيبا، براي ناظران جهاني و مردم ديگر كشورها پرسش برانگيز و بسيار خيره كننده است.

رهبر انقلاب همهٔ اين واقعيات زيبا و شوق آفرين را ساخته و پرداخته دست توانا و فكر بديع معمار بزرگ انقلاب اسلامي يعني حضرت امام خميني (ره) برشمردند و ادامه سخنانشان را به ترسيم تصوير كوتاه اما گويايي از مكتب امام اختصاص دادند.

نكته اصلي اين بخش از سخنان رهبر انقلاب، اين واقعيت بود كه براي رسيدن به هدف، بايد راه را گم نكنيم و براي پيمودن صحيح راه نيز، به درك نقشه اصلي آن معمار چيره دست و خوش فكر نيازمنديم.

حضرت آيت الله خامنه اي بناي يك نظم «مدني سياسي» بر اساس «عقلانيت اسلامي» را، نقشه اصلي امام خواندند و افزودند: فروپاشي نظام «وابسته، فاسد و ديكتاتوري پادشاهي» و ريشه كن كردن خصوصيات آن رژيم مقدمه ايجاد بناي عظيمي بود كه امام آن را با همت سترگ خود و همراهي ملت، انجام داد.

رهبر انقلاب اسلامي در تشريح ستون‌ها و پايه‌هاي اصلي نظم سياسي مدني مورد نظر امام بر دو نكته اساسي و كاملا بهم پيوند خورده، تأكيد كردند: اول شريعت اسلامي بعنوان روح و جوهره جمهوري اسلامي و دوم سپردن كارها بدست مردم از طريق مردمسالاري و انتخابات.

ايشان افزودند: كسي گمان نبرد كه امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفكر اسلامي مخلوط كرد چرا كه بدون ترديد اگر انتخابات و مردمسالاري از متن شريعت اسلامي قابل اتخاذ نبود «امامِ صريح و قاطعِ ما»، اين موضوع را بيان مي‌كردند.

رهبر انقلاب تأكيد كردند: براساس مكتب امام خميني، شريعت اسلامي بعنوان حقيقت و ماهيت نظام اسلامي بايد در همه كارها، قانونگذاري ها، سياستگذاريها، عزل و نصبها، رفتارهاي عمومي و ديگر مسائل، مورد توجه كامل باشد ضمن اينكه گردش كار در اين نظم سياسي مدني، بر اساس مردمسالاري برخاسته از همين شريعت است و مردم بي واسطه يا با واسطه همه مقامات كشور را انتخاب مي‌كنند.

رهبر انقلاب اجراي كامل شريعت اسلامي را موجب تأمين ۴ عنصر اصلي: «استقلال، آزادي، عدالت و معنويت» خواندند و افزودند: پايبندي به شريعت سعادت بخش اسلامي، علاوه بر آزادي‌هاي فردي و مدني، آزادي ملت از بند مستكبران يعني استقلال ملي را نيز تأمين مي‌كند، عدالت را محقق مي‌سازد و معنويت را به همراه مي‌آورد.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس يك نكته مهم و اساسي ديگر مكتب امام را، مورد توجه و تبيين قرار دادند.

ايشان گفتند: در مكتب امام، هيچ قدرت و غلبه اي كه با اعمال زور و سلاح حاصل شود مورد قبول نيست البته قدرت و اقتدار ناشي از انتخاب مردم، محترم و پذيرفته شده است و هيچكس نبايد در مقابل آن سينه سپر كند كه اگر كرد، اين كار او فتنه است.

حضرت آيت الله خامنه اي، نسخه سياسي مدني امام را فصل تازه اي در ادبيات سياسي جهان برشمردند و در بيان يكي از ديگر از عناصر اين نسخه نوين افزودند: كمك به مظلوم و مقابله با ظالم از عناصر اصلي مكتب امام است.
ايشان در همين زمينه، به حمايت كامل و بدون وقفه امام خميني از ملت مظلوم فلسطين اشاره كردند و افزودند: ايستادگي در مقابل ظالم و شكستن صريح ابهت ظالمان از اصول مهم مكتب امام است كه همواره بايد مورد توجه ملت و مسئولان باشد.

رهبر انقلاب، تحقق عملي نسخه سياسي مدني امام را، يكي از تفاوت‌هاي آشكار مكتب ايشان با نظريه‌هاي صرفاً تئوريك خواندند و اين سوال اساسي را مطرح كردند كه: آيا كار بزرگي كه امام با موفقيت كامل انجام داد، ادامه پيدا خواهد كرد؟

پاسخ ايشان به اين سوال مثبت اما مشروط بود.

رهبر انقلاب خاطر نشان كردند: در جدول زيبا و جذاب امام، بطور طبيعي خانه‌هاي خالي وجود دارد كه پر كردن آنها و ادامه آن راه سرنوشت ساز، كاملا ممكن است اما بشرط همت و آگاهي ملي و مراعات عناصر اين راه.

حضرت آيت الله خامنه اي با تحسين وفاداري ملت به اهداف و آرمانهاي امام خميني تأكيد كردند: با رفتاري كه ملت در ۲۵ سال پس از رحلت امام بزرگوار نشان داده تمام خانه‌هاي خالي اين جدول پر مي‌شود و در پرتو ادامه راه امام، ايران عزيز، به اذن پروردگار به اوج قدرت خواهد رسيد.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، توجه حضار و همه ملت را به يك نكته اساسي ديگر جلب كردند و آن اينكه: پيمودن راه امام خميني و تحقق اهداف آن بزرگوار، مثل هر هدف مهم ديگر با موانع و چالشهايي روبروست كه اگر آنها را نشناسيم و بر طرف نكنيم، ادامه راه، دشوار يا غير ممكن خواهد بود.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه دو چالش «بيروني» و «دروني» را از مهمترين چالشهاي موجود خواندند كه لازم است جوانان، نخبگان، صاحبنظران و فرزانگان فكري و نظري، آنها را مورد توجه و بررسي قرار دهند.

ايشان در تبيين «چالش بيروني»، به مزاحمت‌ها و سنگ اندازي‌هاي استكبار جهاني و بطور مشخص امريكا اشاره كردند و افزودند: البته برخي متفكران سياسي غربي گفته اند كه: اين مزاحمت‌ها بي فايده است اما امريكا همچنان به اجراي اين نقشه كلان خود ادامه مي‌دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: امريكاييها با تقسيم بندي كشورها، جريانهاي سياسي و شخصيت‌هاي دنيا به سه دسته «كشورهاي گوش به فرمان»، «دولتها و جريانهايي كه فعلاً با آنها مدارا مي‌شود» و «دولتها و جريانهاي نافرمان» افزودند: نحوهٔ مواجههٔ امريكا با دولتهاي سرسپرده و گوش به فرمان، حمايت كامل، همه جانبه و توجيه رفتارهاي زشت آنها در جامعهٔ جهاني است، البته در قبال اين حمايت بي دريغ، به نفع منافع خود، آنها را مي‌دوشند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي نظام‌هاي مرتجع و به شدت استبدادي كه مورد حمايت همه جانبهٔ امريكا قرار دارند، گفتند: امريكا از چنين كشورهايي كه در آنها نه انتخاباتي برگزار مي‌شود و نه ملت‌هاي آن قدرت حرف زدن دارند به عنوان كشورهاي پدرسالار ياد مي‌كند نه ديكتاتور.

رهبر انقلاب دومين دسته از كشورها در تقسيم بندي امريكايي‌ها را كشورهايي خواندند كه امريكا به دليل منافع مشترك، فعلاً با آنها مدارا مي‌كند اما اگر فرصتي پيدا كند خنجر را به قلب آنها فرو خواهد كرد.

رهبر انقلاب، كشورهاي اروپايي را نمونه اي از اين كشورها برشمردند و تأكيد كردند: البته امريكاييها در عين مداراي منفعت طلبانه با اروپا، از زندگي خصوصي شهروندان و مقامات اروپايي جاسوسي مي‌كنند و حتي حاضر به عذرخواهي هم نيستند.

ايشان افزودند: البته اروپايي‌ها به دليل خدمت به منافع امريكا خطاي راهبردي بزرگي مرتكب شده اند كه برخلاف منافع ملي آنهاست.

حضرت آيت الله خامنه اي كشورهاي دسته سوم را كشورهايي خواندند كه «زير بار زور امريكا نمي‌روند».
ايشان خاطر نشان كردند: سياست امريكا در قبال اين كشورها، استفاده بدون حد و مرز از همهٔ امكانات ممكن براي ضربه زدن و از پا درآوردن آنهاست.

رهبر انقلاب در تببين روش‌هاي مقابله امريكا با كشورهايي كه به واشنگتن باج نمي‌دهند، گفتند: البته به دليل ضررها و خسارات ناشي از حمله امريكا به عراق و افغانستان امروز حملهٔ نظامي در اولويت برنامه‌هاي امريكا نيست.

ايشان يكي ديگر از مهمترين راهبردهاي امريكا در قبال كشورهاي «نافرمان و مقاوم» را استفاده از عناصر وابسته در اين كشورها برشمردند و خاطر نشان كردند: سامان دادن كودتا و يا كشاندن مردم به خيابانها از مهمترين روشهاي امريكا در استفاده از عناصر وابسته است.

رهبر انقلاب افزودند: هر دولتي در هر كشوري با رأي مردم روي كار بيايد، حتما اقليتي كه به آن دولت رأي نداده اند با او مخالفند، امريكا از همين مسئله استفاده مي‌كند و با تحريك عناصر اصلي مخالفين، بخشي از مردم را به خيابانها مي‌كشاند.

ايشان افزودند: نمونه اي از اين رفتار، امروز در بخشي از اروپا به روشني ديده مي‌شود البته ما قضاوتي در اين زمينه نداريم اما سناتورهاي امريكايي در ميان تظاهرات خياباني معترضين واقعا چه كار مي‌كنند؟

رهبر انقلاب اسلامي فعال كردن «گروههاي تروريستي» را از ديگر روشهاي امريكا براي مقابله با كشورهايي برشمردند كه حاضر نيستند زير بار زور امريكا بروند.

ايشان گفتند: عراق، افغانستان، برخي كشورهاي عربي و ايران عزيز ما از قربانيان اصلي اين شيوهٔ برخورد امريكايي‌ها هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حمايت امريكا از گروهك تروريستي منافقين و ارتباط عناصر اين سازمان تروريستي با دستگاههاي حاكميتي امريكا از جمله كنگره افزودند: منافقين كه شمار زيادي از علما، دانشمندان، «نخبگان سياسي و فرهنگي» و مردم ايران را ترور كرده اند، زير چتر حمايت امريكا قرار دارند.

رهبر انقلاب اسلامي از ديگر راهكارهاي امريكا در قبال كشورهاي مستقل و «باج نده» را «ايجاد اختلاف و دوگانگي در رأس حاكميت ها» و «ايجاد انحراف در مباني ايماني و اعتقادي مردم» خواندند و افزودند: به فضل الهي، امريكايي‌ها در قبال ملت ايران در همهٔ اين عرصه‌ها شكست خوردند و توطئه‌هاي آنان از جمله كودتاي نظامي، حمايت از فتنه گران، تلاش براي كشاندن بخشي از مردم به خيابانها و ايجاد شكاف در ميان مسئولين، به دليل ايمان و بيداري ملت ناكام ماند.

حضرت آيت الله خامنه اي پس از تشريح ابعاد چالش بيروني، در تبيين چالش دروني فرا روي نظام گفتند: اين چالش و خطر بزرگ زماني روي مي‌دهد كه ملت و مسؤلان «روحيه و جهت گيري هاي» نهضت امام بزرگوار را از نظر دور بدارند و فراموش كنند.

ايشان در همين زمينه، به اشتباه در تشخيص دوست و دشمن و ناتواني در شناخت دشمن اصلي و فرعي اشاره كردند و گفتند: همه بايد توجه داشته باشند كه در حوادث مختلف از دشمن اصلي غفلت نكنند.

رهبر انقلاب به عنوان يك مصداق در بحث اصلي فرعي كردن دشمنان، به اقدامات زشت برخي گروههاي نادان و جاهل تكفيري، وهابي و سلفي عليه تشيع اشاره كردند و گفتند: همه بايد متوجه باشند كه دشمن اصلي، سرويسهاي اطلاعاتي بيگانگان و كساني هستند كه اين جريانها را تحريك مي‌كنند و پول و سلاح در اختيارشان قرار مي‌دهند.

ايشان تأكيد كردند: البته هر كسي كه فكر تعرض به جمهوري اسلامي را داشته باشد يقيناً با مشت محكم ملت مواجه خواهد شد اما در عين حال معتقديم كه دست نه چندان پنهان دشمن كه مسلمانان را به جان هم مي‌اندازد دشمن اصلي ماست نه اين گروههاي فريب خورده.

رهبر انقلاب اسلامي از دست دادن انسجام ملي، دچار شدن به تنبلي و بي روحيگي، كم كاري، حاكم شدن يأس و نااميدي و نيز تصور غلط «ما نمي‌توانيم» و «ما نتوانستيم»، را از ديگر ابعاد چالش دروني نظام اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: همانطور كه امام عزيز فرمودند، ما مي‌توانيم و عزم ملي و مديريت جهادي خواهند توانست گره‌ها را باز و مشكلات پيش رو را حل كند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان بيانات خود تأكيد كردند: نام مبارك امام بزرگوار و نقشهٔ آن معمار كبير به فضل الهي، ملت ايران را در همهٔ مراحل ياري مي‌كند و با ايجاد اميد و نشاط و روحيه، آينده روشن ايران عزيز را رقم خواهد زد.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني با خير مقدم به زائران و عاشقان بنيانگذار جمهوري اسلامي، تلاش براي محروميت زدايي، كمك به مستضعفين و رفع فقر را از اهداف و جهت گيريهاي اصلي امام راحل برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نيز همواره به اين جهت گيري اساسي تأكيد ويژه داشته اند كه اين، درسي براي همگان است.

توليت آستان مقدس حضرت امام خميني (ره)، همچنين حل مشكلات اقتصادي را نيازمند تدبير، عقلانيت، همكاري قواي سه گانه و وحدت ملي دانست و افزود: اقتصاد بايد با فرهنگِ رفع محروميت عجين شود.
مدیر سایت امتیاز به خبر :