جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

یادداشت وزیر بهداشت درباره کورونا

یادداشت وزیر بهداشت درباره کورونا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار یادداشتی به تشریح وضعیت ویروس کورونا به مردم و خبرنگاران پرداخت.
سید حسن هاشمی در آخرین یادداشت خود در وب سایت شخصی‌اش افزود: این روزها خبـرهای متعددی در مورد ˈکورونا ویروسˈ در رسانه ها خوانـده، شنیده و دیده می شود. با مروری بر آنها متوجــه شدم در کنار واقعیات، درصـــد زیادی از مطالب، شایعه و خالی از حقیقت است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بر اساس رصدهای دقیق علمی که توسط همکارانم صورت می گیرد، نشانی از شیوع این ویروس در ایران وجود ندارد، لازم دیدم به عنوان مسوول بهداشت و درمان کشور از این طریق و بی واسطه با شما عزیزان سخن بگویم. وزیر بهداشت با تاکید بر این که در مورد این موضوع نیز چون همیشه با افراط و تفریط‎هایی مواجه هستیم ، افزود، برخی اعتراض می کنند که با یک مورد ابتلا نباید جامعه را نگران کرد و گروه دیگری مسوولان را متهم به کم کاری می کنند.

هاشمی افزود: عمیقا باور دارم مردم فهیم ایران در صورت اطلاع رسانی صحیح و کسب دانش لازم در همه زمینه ها بهترین برخورد را در پیشگیری و مراقبت ها خواهند داشت.

وی ادامه داد: اما کورونا چیست؟ ˈکورونا ویروسˈ خانواده بزرگی از ویروس ها است که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی های معمولی و بیماری های خفیف تنفسی است که همه ما آنها را تجربه کرده ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ویروس عامل مرس MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال نیز می شود؛ همانگونه که در بسیاری از موارد، ویروس های دیگر نیز می توانند چنین ترکیبی از علامت ها را داشته باشند؛ به همین دلیل تشخیص نوع بیماری فقط بر عهده پزشک معالج است.

هاشمی گفت: درصد عمده ای از جمعیت کشور را افراد سالم تشکیل می دهند که سیستم ایمنی ایشان در برابر این ویروس به خوبی عمل کرده و باعث بهبودی می شود اما در افرادی که سن بالا داشته و از لحاظ جسمی ضعیف باشند یا کسانی که از بیماری مزمنی مانند دیابت پیشرفته، سرطان و بیماری های خونی و بیماری قلبی رنج می برند، ویروس عامل مرسMERS می تواند باعث بیماری شدید تنفسی شود.

وی خاطرنشان کرد: این نوع از ˈکورونا ویروسˈ نخستین بار در تابستان سال ۹۱ شمسی در عربستان دیده شد و تا اردیبهشت ۹۳ بیش از ۶۰۰ نفر از مسافران کشورهای مختلف که به عربستان و امارات متحده عربی سفر داشتند به مرس MERS مبتلا شدند.

وزیر بهداشت یادآور شد: براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر این وزارتخانه در حال حاضر ۶۷۲ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد ۲۰۷ نفر جان خود را از دست داده اند.

هاشمی گفت: در حال حاضر موارد ابتلا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. وی افزود: البته بیشترین موارد مبتلایان در عربستان با ۵۶۲ و امارات متحده عربی با ۶۸ مورد بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در کشور ما هم متاسفانه دو خواهر هموطن در کرمان مبتلا شدند که نه به سفر حج رفته بودند و نه هیچ گونه تماسی با حجاج داشته اند. البته این توضیح را هم لازم می دانم که تا امروز سازمان جهانی بهداشت ممنوعیتی برای رفتن به حج اعلام نکرده است.

هاشمی افزود: برغم این موضوع و با اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقشی در سیاست گذاری های بهداشتی در زمان اجرای مناسک حج در کشور عربستان ندارد بر اساس وظایف خود موضوع مرس MERS را به دقت، با وسواس حرفه ای و به دور از جنجال و هیاهو پیگیری کرده و می کنیم.

وی اظهار داشت: در این مسیر هر گام بر اساس بررسی های سریع و دقیق علمی برداشته می شود و هر آن چه را که نتایج این بررسی ها نشان دهد، بی کم و کاست با همکارانم و مردم در میان می گذارم.

وزیر بهداشت گفت: جدا از نقش ما در حوزه درمان و اطلاع رسانی، نقش عمده ای نیز برعهده شما و همه مردم در گوشه و کنار این سرزمین است. شاید باور نکنید که رعایت نکات بهداشتی ساده می تواند امکان انتقال این بیماری را به صفر نزدیک کند. هاشمی اضافه کرد: پس شایسته است یکایک ما روش های پیشگیری و راه های انتقال ˈکورونا ویروسˈ را بشناسیم؛ به عزیزانمان اطلاع رسانی کرده و به آنها عمل کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سخنی هم با اصحاب محترم رسانه دارم و آن این که این نخستین مورد از بروز چنین بیماری هایی در سطح جهان و منطقه نیست و به یقین آخرین آن هم نخواهد بود؛ روش علمی برخورد با چنین مسائلی، اطلاع رسانی صحیح ، به دور از بزرگ نمایی و همین طور به دور از اهمال و کوچک نشان دادن واقعیت ها است.

هاشمی افزود: امروز هم تنها مرجع دقیق اطلاع رسانی در مورد این بیماری «مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت» است و به طور قطع رسانه ها با هماهنگی این مرکز می توانند نقش ارزنده ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش های پیشگیری از این بیماری داشته باشند.


به نقل از جهان

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.