پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

جديدترين تغييرات در توسعه حرم مكي/تصاوير

جديدترين تغييرات در توسعه حرم مكي/تصاوير
طرح توسعه مسجدالحرام براي افزايش گنجايش و پذيرش زائران در ايام حج و عمره بيش از يكسال است كه شروع شده و مراحل مختلفي را پشت سر گذاشته است و هرروز كه مي گذرد ظاهر و چهره قديمي ترين مسجد و عبادتگاه جهان تغيير مي كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، طرح توسعه حرم مكي در مسجدالحرام به صورت شبانه روزي در حال انجام است و امروز مهمترين خبر درباره اين مكان مقدس چگونگي روند اجراي اين طرح بزرگ و اطلاع از جزئيات آن است.

اين تغييرات به ناچار بايد انجام شود زيرا عاشقان و منتظران زيارت خانه خدا سال هاست كه در نوبت اعزام هستند و بايد براي افزايش ظرفيت پذيرش زائران از نقاط مختلف دنيا ابتدا زير ساخت هاي لازم فراهم آيد براين اساس كشور ميزبان اقدام به اجراي طرح توسعه حرم مكي گرفته تا بتواند هر سال تعداد بسيار زيادي از زائران را در حج و عمره پذيرش كند.

طرح توسعه مسجدالحرام از بزرگترين طرحهايي است كه حرم شريف مكي در طول تاريخ شاهد آن بوده است.

كار در طرح توسعه مسجدالحرام در سه محور اصلي اجرا مي‌شود، اولين محور توسعه خود حرم است تا پس از اجراي طرح، ظرفيت آن به دو ميليون زائر و نمازگزار برسد.

محور دوم مربوط به صحنهاي خارجي است كه شامل سرويسهاي بهداشتي، گذرگاه ها، تونلها و ديگر اماكن پشتيباني است كه براي روان‌تر شدن حركت ورود و خروج زائران، عمره گزاران و حجاج عمل مي‌كند.

محور سوم هم در منطقه خدماتي و سيستم تهويه، برق و آب خلاصه مي‌شود.

فضايي كه طرح توسعه در آن اجرا مي‌شود، ۷۵۰ هزار متر مربع است و شامل توسعه صحنهاي حرم از سمت الشاميه مي‌شود كه از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندي در الشاميه و آغاز الحفائر از سمت باب ملك فهد منتهي مي‌شود.

ملك عبدالله با اجراي طرح توسعه صحنهاي شمالي مسجدالحرام و نيز صحنهاي شمالي حرم تا عمق ۳۸۰ متر و احداث تونلهايي براي عبور زائران و ايستگاه خدماتي به مساحت ۳۰۰ هزار متر موافقت كرده است.

اقدامات اجرايي در مرحله دوم طرح توسعه صحن طواف هم همچنان ادامه دارد.

طرح توسعه صحن طواف به مدت سه سال ادامه مي‌يابد و قرار است ظرفيت آن از ۵۰ هزار نفر در هر ساعت به ۱۰۵ هزار نفر در هر ساعت برسد، صحن طواف، نقطه حساس و شلوغ مسجدالحرام را تشكيل مي‌دهد

يكي از مهمترين مسائل در ارتباط با اين پروژه ارائه اخبار و تصاوير به روز است كه مسلمانان دنيا در جريان جديدترين تغييرات و اتفاقات در اين باره باشند براين اساس شب گذشته خبرنگار ما جديدترين تصاوير از روند اجراي طرح توسعه در مسجدالحرام را ثبت كرده كه در ادامه مشاهده مي كنيد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :