جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

حذف سهميه عمره دستگاه‌هاي دولتي / سهميه عمره زوج‌هاي جوان حذف نشده است

حذف سهميه عمره دستگاه‌هاي دولتي / سهميه عمره زوج‌هاي جوان حذف نشده است
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه در ابتداي حضورش در سازمان حج، بيش از ۱۰۰ دستگاه و نهاد دولتي سهميه عمره داشته اند گفت: در طول يكسال گذشته، سهميه دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي در عمره صفر شد و به مردم اختصاص يافت. البته طبق م...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد موسوي در جمع خبرنگاران گفت: هم اكنون هفت ميليون و ۵۰۰ هزار ايراني در نوبت اعزام به عمره مفرده و يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر نيز در نوبت اعزام به حج تمتع قرار دارند.

** سهميه عمره زوج‌هاي جوان حذف نشده است؛

حجت الاسلام موسوي همچنين درباره سهميه عمره زوج‌هاي جوان گفت: سهميه زوج‌هاي جوان حذف نشده است و در مصوبه شوراي عالي حج وجود دارد و با آغاز مرحله جديد اعزام‌هاي عمره از دي ماه امسال، اين مساله مجددا در شوراي عالي حج مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: البته اولويت اصلي سازمان حج و زيارت در حج و عمره، اعزام افراد داراي فيش‌هاي اعزام و همچنين كساني كه سال‌ها در نوبت اعزام بوده اند، است.

موسوي از پرداخت بدهي ۱۶۰ ميليون دلاري شركت‌هاي سعودي و عراقي در عتبات و عمره مفرده خبر داد و گفت: از اين مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار مربوط به شركت‌هاي عراقي و ۶۰ ميليون دلار نيز مربوط به شركت‌هاي سعودي در عمره بود.

وي با بيان اينكه سازمان حج و زيارت در بحث تمتع هيچ بدهي به شركت‌هاي سعودي ندارد افزود: هم اكنون بدهي سازمان حج به شركت‌هاي سعودي و عراقي در سه بخش حج، عمره و عتبات صفر است.

** سهميه عمره دستگاه‌هاي دولتي صفر شد

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه در ابتداي حضورش در سازمان حج، بيش از ۱۰۰ دستگاه و نهاد دولتي سهميه عمره داشته اند گفت: در طول يكسال گذشته، سهميه دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي در عمره صفر شد و به مردم اختصاص يافت.

حجت الاسلام موسوي اضافه كرد: البته طبق مصوبه شوراي عالي حج، خانواده‌هاي شاهد و ايثارگر، دانشجويان و طلاب همچنان در عمليات عمره داراي سهميه هستند.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: همچنين اين اختيار به رييس سازمان حج داده شده كه به نخبگان و مدال آوران نيز سهميه اعزام به عمره اختصاص دهد.

** كاهش ۳۰۰ پزشك در حج امسال

حجت الاسلام موسوي همچنين درباره نحوه حضور پزشكان در حج امسال گفت: تعداد پزشكان در حج امسال حدود ۳۰۰ نفر كاهش يافته است و بجاي پزشك كاروان، پزشك مجموعه در حج امسال حضور خواهد داشت.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: در سال‌هاي گذشته هر كاروان در يك منطقه ساكن مي‌شد اما امسال سيستم اسكان تمامي كاروان‌ها هتلي شده است به طوري كه هر ۱۲ يا ۱۳ كاروان در يك هتل مستقر هستند.

وي اضافه كرد: پيش از اين از اتاق استراحت پزشكان در محل اقامت زائران ايراني به عنوان مطب استفاده مي‌شد و به همين دليل حجاج اگر هنگام استراحت يا ساعت خواب پزشك مشكلي داشتند به وي مراجعه نمي‌كردند اما امسال به تناسب تعداد كاروان‌هاي حاضر در هر هتل، يك تا چند مطب در هتل‌ها ايجاد شده و چهار تا پنج پزشك نيز به صورت شبانه روزي و نوبتي به زائران خدمت رساني مي‌كنند.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: علاوه بر مطب پزشكان در هتل ها، بيمارستان‌هاي مركز پزشكي حج و زيارت نيز در صورت لزوم به زائران ايراني خدمت رساني مي‌كنند و همچنين طبق قراردادهاي امضا شده، بيمارستان‌هاي سعودي نيز موظف هستند به صورت ۲۴ ساعته به زائران ايراني خدمات لازم را ارايه دهند.

حجت الاسلام موسوي تاكيد كرد: وقتي عربستان سعودي طبق قراردادهاي امضا شده موظف است به زائران ايراني خدمت رساني كند و بابت آن هزينه دريافت مي‌كند چرا بايد استفاده نكنيم.

** اضافه شدن يك عامل اجرايي مساوي با كسر ۱۶ ميليون تومان از هر زائر؛

رييس سازمان حج و زيارت همچنين درباره كاهش عوامل اجرايي از جمله مديران كاروان‌ها گفت: پيش از اين تمام بار كاروان‌ها بر دوش مدير كاروان بود اما امسال وظايف مديران كاروان‌ها به مديران مجموعه‌ها كه در هتل‌ها مستقر هستند گذاشته شده است.

حجت الاسلام موسوي در ادامه به عمليات اعزام زائران ايراني به عمره ۹۲-۹۱ اشاره كرد و گفت: خوشبختانه بر خلاف تصور همگان، عمره امسال با موفقيت انجام و با شركت‌هاي سعودي طرف قرار داد در عمره تسويه حساب شد.

وي يادآور شد: در عمره سال گذشته ۶۰ ميليون دلار بدهي به شركت‌هاي سعودي داشتيم كه در عمره امسال اين بدهي پرداخت و تسويه حساب شد.

رييس سازمان حج و زيارت گفت: در ابتداي عمره امسال به دليل مشكلات موجود و نوسانات ارزي پيش بيني مي‌كرديم بتوانيم حداكثر ۴۰۰ هزار زائر ايراني به عمره اعزام كنيم اما بدون اينكه سامانه صدور رواديد زائران ايراني بسته شود موفق شديم با افزايش ۱۱۵ هزار نقري، ۵۱۵ هزار نفر را به زيارت خانه خدا در قالب عمره مفرده اعزام كنيم.

حجت الاسلام موسوي يادآور شد: در مجموع عمره ۹۲-۹۱، ۴۴ هتل در مدينه منوره و ۳۰ هتل در مكه مكرمه شامل ۱۳ هزار و ۶۰۰ اتاق براي زائران ايراني اجاره شد.

** هزينه هر زائر ايراني حج امسال سه هزار و ۹۶۱ دلار؛

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه درباره قيمت حج امسال گفت: از همان ابتدا سازمان حج و زيارت اعلام كرد كه در قيمت گذاري حج امسال سعي مي‌كند به رغم وجود تورم هزينه‌ها از سال گذشته بيشتر نباشد اما وقتي دلار از يك هزار و ۲۵۰ تومان به دو هزار و ۶۰۰ تومان افزايش مي‌يابد سازمان حج و زيارت چكار مي‌تواند انجام دهد؟

وي هزينه حج امسال براي هز زائر ايراني را سه هزار و ۹۶۱ دلار عنوان كرد.

حجت الاسلام موسوي ادامه داد: با توجه به كاهش ۲۰ درصدي تعداد زائران بايد قيمت‌ها نيز حداقل ۲۰ درصد افزايش پيدا مي‌كرد اما موفق شديم قيمت‌ها را ثابت نگه داريم.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: قول تخفيفي كه به زائران داده بوديم همچنان باقي است و بليط هواپيما را از عربستان سعودي كمتر گرفتيم.

** بيش از ۲۰ درصد هتل‌هاي حج حدف شدند؛

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه به مشكلات پيش آمده در برنامه ريزي حج امسال اشاره كرد و گفت: حج امسال سه مرتبه برنامه ريزي و كاروان بندي شد كه بار نخست بر اساس سهميه ۷۵ هزار نفري و مرتبه دوم با افزايش پنج هزار نفري سهميه ايران بر اساس اعزام ۸۰ هزار زائر ايراني به سرزمين وحي برنامه ريزي‌ها صورت گرفت.

حجت الاسلام موسوي ادامه داد: در هنگام ثبت نام زائران ايراني در كاروان‌ها بر اساس سهميه ۸۰ هزار نفري، وقتي تعداد ثبت نام كنندگان به يك عدد مشخصي رسيد، خواستم سامانه ثبت نام به صورت موقت متوقف شود كه چند روز بعد از توقف ثبت نام، عربستان سعودي اعلام كرد به دليل آماده نشدن پروژه توسعه مسجدالحرام، كشورهاي اسلامي موظف هستند ۲۰ درصد سهميه خود را كاهش دهند.

وي يادآور شد: اگر تمام ۸۰ هزار نفر ثبت نام كرده بودند بايد ۱۵ هزار نفر از ثبت نام كنندگان حذف مي‌شدند كه مشكلات بسياري را ايجاد مي‌كرد و خوشبختانه به رغم كاهش صورت گرفته، هيچ يك از ثبت نام كنندگان حج امسال حذف نخواهند شد.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: با كاهش ۲۰ درصدي صورت گرفته از سوي عربستان، مجبور هستيم ۲۰ درصد از هتل‌هاي خود را كه بر اساس سهميه ۸۰ هزار نفري اجاره كرديم حذف كنيم و در اين راستا برخي هتل‌هاي درجه دوم و سوم حذف شدند.

حجت الاسلام موسوي ادامه داد: با حذف هتل‌هاي ياد شده، زائراني كه از هتل درجه دوم به درجه سوم انتقال يافتند، مابه التفاوت قيمت هتل را از سازمان حج و زيارت دريافت مي‌كنند و زائراني كه از هتل‌هاي درجه سوم به هتل‌هاي درجه دوم انتقال يافته اند، موظف به پرداخت مابه التفاوت به سازمان حج هستند.

وي با بيان اينكه هنوز ۵ درصد هتل هايي كه بايد كاهش يابد هنوز مشخص نشده افزود: اگر از طريق اين كاهش‌ها مبلغي اضافه بيايد به حساب زائران واريز يا هزينه هايي مثل قرباني از اين پول كسر مي‌شود.

** پرداخت بدهي ۱۰۰ ميليون دلاري شركت‌هاي عراقي؛

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه از پرداخت بدهي ۱۰۰ ميليون دلاري شركت‌هاي عراقي ارايه دهنده خدمات به زائران ايراني عتبات عاليات خبر داد و گفت: در حالي كه در ابتداي امر برخي دوستان به دليل بدهي‌هاي ياد شده خواستار توقف اعزام زائران ايراني به عتبات بودند اما موفق شديم ضمن پرداخت بدهي ها، يك ميليون و ۱۰۰ هزار زائر ايراني را در طول يكسال گذشته به زيارت عتبات عاليات اعزام كنيم.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.