یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

بيماري «مرس» چگونه شناخته و مداوا مي‌شود؟

بيماري «مرس» چگونه شناخته و مداوا مي‌شود؟
با توجه به شيوع بيماري كرونا در عربستان و گسترش آن در سطح جهان، نياز به روش‌هاي مطمئن درماني بسيار احساس مي‌شود. آزمايشگاهي در هلند وجود ويروس «MERS» يا كرونا را در اين كشور تاييد كرد البته اگرچه اين گزارش نش...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آزمايشگاهي در هلند وجود ويروس «MERS» يا كرونا را در اين كشور تاييد كرد البته اگرچه اين گزارش نشان مي‌دهد كه اين ويروس مرگبار توانسته قاره‌ها را درنوردد اما داروي اين بيماري مهلك شناسايي و تهيه شده است.

يكي از بيماران مبتلا به اين ويروس يك شهروند مرد ۷۰ ساله است كه چندي پيش به عربستان سعودي سفر كرده و در تاريخ ۱۰ ماه مه به كشورش بازگشته است. وجود ويروس «MERS» در تاريخ ۱۴ مه در اين مرد تاييد شده است.

بيمار دوم يك زن ۷۳ ساله هلندي است كه او نيز به عربستان مسافرت كرده بود. حال هر دو بيمار وخيم است و هر دو در قرنطينه به سر مي‌برند.

ويروس‌هاي كرونا يك خانواده بزگ از ويروس‌ها هستند كه باعث بروز طيف وسيعي از بيماري ها، از سرماخوردگي گرفته تا سارس، مي‌شوند. ويروس‌هاي اين خانواده عامل بسياري از بيماري‌هاي حيواني نيز هستند.

موارد گزارش شده از اين ويروس در خاورميانه كشورهاي كويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي و در اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و انگلستان هستند.

چند نمونه سندروم تنفسي خاورميانه در تونس (شمال آفريقا) و فيليپين و مالزي (آسيا) ديده شده است.

به نظر مي‌رسد كه بروز اين بيماري از يك الگوي فصلي پيروي مي‌كند و شيوع آن بين ماه‌هاي مارس تا آوريل بيشتر است.

از آوريل سال ۲۰۱۲، ۲۵۴ آزمايشگاه چند مورد از عفونت ناشي از ويروس كروناي بيماري تنفسي خاورميانه (MERS-CoV) را تاييد و به سازمان بهداشت جهاني گزارش كردند كه از اين ميان ۹۳ مورد منجر به مرگ بيمار شده بود.

افزايش MERS از نيمه مارس امسال شدت گرفته است و قلب آن نيز در عربستان سعودي و امارات متحده عربي است.

شيوع اين بيماري در عربستان بسياري حايز اهميت است زيرا هر ساله بالغ بر ۲ ميليون نفر در موسم حج تمتع و در طول سال صدها هزار نفر از كشورهاي مسلمان براي برگزاري مناسك حج عمره به اين كشور عزيمت مي‌كنند.

علاوه بر اين سازمان بهداشت جهاني نيز روز ۲۴ اوريل با انتشار گزارشي دراين زمينه از تمام كشورهاي دنيا به ويژه حوزه خاورميانه خواست تا تدابير بهداشتي لازم را براي جلوگيري از شيوع اين بيماري به كار گيرند.

گزارش هفتاد و پنج درصد از مبتلايان جديد، مربوط به افرادي است كه اين ويروس را از افراد ديگر دريافت كرده اند. در ليست اين افراد، پرستاران، خدمه بيمارستان و بيماراني هستند كه به دلايل ديگر به بيمارستان مراجعه كرده اند. اين امر لزوم مراقبت و كنترل اين بيماري در اماكن عمومي را بار ديگر روشن مي‌كند.

بيشتر موارد گزارش شده از اين سندرم، بدليل تماس با حيوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلي اين ويروس شناخته شده است ولي هنوز عامل اصلي ويروس MERS و راه‌هاي مبارزه با آن در پرده اي از ابهام وجود دارد.

با توجه به افزايش شيوع اين بيماري، سرويس ارزيابي خطر سازمان بهداشت جهاني در تلاش براي تعيين احتمال تغيير الگوي‌هاي انتقال هستند. ارزيابي ميزان خطر بر اساس اطلاعات و دانش موجود صورت مي‌گيرد و اين اطلاعات در هر لحظه به روز مي‌شوند.

علايم و نشانه‌هاي بيماري

علايم معمول بيماري در مراحل اوليه شامل تنگي نفس و مشكلات تنفسي جدي است. تب، سرفه و مشكلات گوارشي مانند اسهال نيز در اين بيماران ديده مي‌شود.

همزمان با پيشرفت بيماري، نارسايي كليه نيز ديده مي‌شود و عفونت در بيماراني كه نقص سيستم ايمني دارند، منجر به فوت مي‌شود.


توصيه‌هاي بهداشتي

مهمترين راه مبارزه با تمامي عوامل بيماري زا، رعايت نكات بهداشتي، بخصوص در اماكن عمومي است. بيمارستان‌ها و ديگر مراكز بهداشتي مهمترين ركن اين مبارزه محسوب مي‌شوند چرا كه انواع ويروس ها، بيماران و افراد سالم در كنار يكديگر زير يك سقف جمع مي‌شوند و هريك با خانواده خود ارتباط نزديك دارند؛ بنابراين رعايت اصول بهداشتي و قرنطينه كردن افراد مشكوك به ويروس، مهمترين قدم در راه پيشگيري است.
برخي از راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از گسترش سندرم تنفسي خاورميانه عبارتند از:
• اتخاذ اقدامات احتياطي مناسب در مزارع، انبارها، طويله‌ها و مناطقي كه در آن شتر وجود دارد.
• آگاه كردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران
• اجتناب از نوشيدن شير خام
• پختن، پوست كندن و شستن محصولاتي كه با ترشحات حيوانات در تماس هستند
• شستن دست پس از ارتباط با حيوانات
• اجتناب از تماس با حيوانات بيمار

سازمان بهداشت جهاني توصيه كرده است كه براي جلوگيري از گسترش بيماري، مهمترين عامل آگاهي مسافرانيست كه به كشورهاي مشكوك به وجود ويروس مسافرت مي‌كنند يا از آن باز گشته اند.


محققان به دنبال روش‌هاي درماني هستند

با توجه به شيوع بيماري كرونا در عربستان و گسترش آن در سطح جهان، نياز به روش‌هاي مطمئن درماني بسيار احساس مي‌شود. اگرچه پيشتر اعلام شده بود كه اين بيماري درمان ندارد اما گزارشهاي جديد حاكي از آن است كه در اين زمينه دو پروژه تحقيقاتي در دست بررسي است.

در پروژه نخست محققان آمريكايي ۲۹۰ داروي مختلف را مورد بررسي قرار داده اند كه برخي مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا بوده است و برخي در آزمايشگاه تاييد شده اند. از اين ميان، ۲۷ دارو داراي تركيبات ضد ويروسي در مقابل ويروس كرونا و سارس بوده اند.

در دومين پروژه، ۳۴۸ داروي مورد تاييد FDA بررسي شده اند كه از اين ميان چهار دارو داراي اثرات ضد ويروس مورد نظر هستند.

دو دارو از اين چهار دارو در ليست داروي‌هاي پروژه اول نيز وجود دارد. اين بررسي‌ها محققان را به هدف ساخت داروي معتبري براي مقابله و نابود كردن ويروس كرونا بسيار نزديك كرده است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط