جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس

رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس
رئیس سازمان حج و زیارت با تکذیب برخی شایعات مبنی بر ریزش ۱۵ هزار نفری زائران تمتع امسال به دلیل ادغام کاروان‌ها، گفت: با قطعیت اعلام می‌کنیم حتی یک نفر هم از کاروان‌های حج امسال انصراف نداده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد موسوی  گفت: شایعاتی منتشر شده است مبنی بر اینکه 15 هزار نفر از زائرانی که در کاروان‌ها ثبت نام کرده بودند انصراف داده‌اند و کاروان‌ها ریزش داشته است در صورتی که چنین موضوعی صحت ندارد.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار در طول تاریخ بعد از انقلاب سه بار عملیات حج را از صفر تا صد انجام دادیم که کار بسیار مشقت باری بود، در ابتدا سهمیه حج کشورمان 75 هزار نفر بود و ما بر این اساس کاروان‌ها را مرتب کردیم و هماهنگ کردن هتل‌ها و کاروان‌ها و حمل و نقل داخلی و برون شهری و تمام هماهنگی‌ها را برای 75هزار نفر انجام دادیم که کار سختی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بعد از توافق با عربستان سهمیه کشورمان را به 80 هزار نفر افزایش دادیم و چینش قبلی را به هم زدیم و دوباره عملیات حج را تکرار کردیم و بعد از انجام همه مقدمات، بعد از اینکه عربستان نتوانست توسعه مسجدالحرام را به طور کامل انجام دهد 20 درصد سهمیه‌ها را برای تمام کشورها کاهش دادند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: به این ترتیب برای سومین بار مجبور شدیم برای فراهم کردن مقدمات عملیات حج در سال جاری، از صفر شروع کنیم و موضوعی که بسیار به ما کمک کرد و بسیاری از منتقدان این موضوع را نمی‌بینند و به زوار استرس وارد می‌کنند و باری که بر دوش ما وجود دارد را نمی‌بینند این است که سیستم‌های ثبت نام زودتر از موعد مقرر بسته شد.

وی اظهار داشت: ما در آغاز سومین مرحله از فراهم کردن مقدمات حج، بعد از اینکه ثبت نام‌ها به حد مشخصی رسید به همکاران خود اعلام کردیم که سیستم ثبت نام‌ها بسته شود چون پیش بینی می‌کردم که دولت عربستان نمی‌تواند مراحل توسعه مسجدالحرام را تا زمان آغاز عملیات حج به اتمام برساند و پس از اینکه سیستم‌ها بسته شد، بعد از یک هفته وزارت حج عربستان در نامه‌ای کاهش 20 درصدی ظرفیت حج امسال را اعلام کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: اگر ثبت نام‌ها برای 75 هزار نفر انجام می‌شد و پول آنها نیز گرفته می‌شد چطور باید به زائران می‌گفتیم  باید 15 هزار نفر از ظرفیت‌ها کاسته شود؟درصورتیکه ما هم اکنون با قاطعیت می‌توانیم اعلام کنیم که حتی یک نفر هم ریزش نداریم و این نشان‌دهنده لطف خدا و مدیریت عملیات حج است.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: تمامی کسانیکه ثبت نام کرده‌اند و پول واریز کرده‌اند و کاروان‌های آنها مشخص شده است تمام این افراد امسال به حج مشرف می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که ما برای انجام عملیات حج با کشورهایی مثل ترکیه، اندونزی، مالزی و سایر کشورها برای گرفتن، هتل ، اقامت و امکانات رقابت داریم و باید زودتر هتل خوب و با امکانات بهتری را رزرو کنیم و امسال نیز برای 80 هزار زائر هتل رزرو شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هم اکنون کشورهای اسلامی که به عربستان فشار می‌آورند نه تنها از بابت کاهش سهمیه زائران است بلکه از بایت خسارتی است که به آنها وارد شده است. چراکه با هتل‌ها قرارداد بسته‌اند و هم اکنون باید قراردادهای خود را لغو کنند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: اگر در این زمینه هم سازمان حج و زیارت تدبیری نمی‌اندیشید باید هزینه گزافی بر مردم تحمیل می‌شد درصورتیکه ما با تدبیر عمل کردیم و 20 درصد کاهش ظرفیت هتل‌ها را انجام دادیم و حدود 95 درصد نیز با مالکان هتل‌ها تفاهم کردیم و با آن هتل‌ها قرارداد را فسخ کردیم بدون اینکه حتی ریالی هم خسارت پرداخت کنیم.

وی افزود: هزار نفری که از عملیات حج امسال حذف شدند هر نفر 16 میلیون تومان هزینه بر دوش زائران می‌گذاشتند که با حذف آنها 16 میلیارد تومان از هزینه‌ها کاهش پیدا کرد و اگر امروز زائر به خاطر قیمت ارز که مدیریت آن در دست ما نیست با این مبلغ به حج مشرف می‌شود اگر این اقدامات انجام نمی‌شد هزینه‌های حج امسال تا 16 میلیون تومان هم افزایش پیدا می‌کرد ولی با سیاست‌های انجام شده قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در مورد ادغام کاروان‌ها نیز اتفاقی که افتاده است این است که یک زائر در هتل درجه دو بوده است و حالا در یک هتل درجه سه جای داده شده است و باید مابه‌التفاوتی به آنها پرداخت شود و عکس آن هم بوده است یعنی زائری در هتل درجه سه بوده و حالا در هتل درجه دو جای داده شده است و باید مابه التفاوت در حدود 300 تا 400 هزار تومان پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: این موضوع کاملا منطقی و طبیعی است چراکه بعضی از کاروان‌ها تکمیل شده و برخی کاروان‌های دیگر تکمیل نشده‌اند بنابراین منطقی ترین راه این بود که این دو کاروان با هم ادغام شوند، بنابراین با ادغام کاروان‌ها برخی از مدیران کاروان‌ها نیز باید حذف شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پارامترهای دیگری نیز در ادغام و حذف برخی مدیران کاروان‌ها وجود داشت و به عنوان مثال مدیرانی که ارزشیابی ضعیف‌تری داشتند حذف شدند و مدیرانی که در سال‌های گذشته طبق اظهار نظر زائران عملکرد خوبی داشته‌اند در  حج امسال ابقا شدند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: بنابراین پارامترها در حذف برخی از مدیران تنها یک عامل نبوده و بدون دلیل این کار انجام نشده است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.