شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

چرا حضرت فاطمه (س) الگوی تمام عیار است

  • 05 فروردین 1393
  • 22:18
  • عمومی
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
چرا حضرت فاطمه (س) الگوی تمام عیار است
حضرت فاطمه(س) تربيت شده مكتب پيامبر (ص) و يك اسوه به تمام معنا در عرصه عشق و عبادت به خدا، خدمت به مردم، عفاف و پاكدامني، خانه داري و تربيت فرزند، صحنه هاي سياسي و اجتماعي و ... است.
سخن گفتن از حضرت فاطمه (س) كار آساني نيست، چرا كه سراسر زندگي حضرت درس بود و او گام به گام همراه پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) حركت مي كرد. در تمام سختي ها با پدر شريك بود. حضرت فاطمه (س) در متن حوادث سخت و جانكاه پرورش یافت، گويا حضرت حق چنين مقدر كرده بود كه اين برگزيدگان جهان هستي در كوره حوادث و مشكلات آبديده شوند تا پيروانشان نيز بدانند كه پرواز به اوج قله كمال جز با دست وپنجه نرم كردن با مشكلات و سختي ها ميسر نيست.

تربيت ملكوتي و الهي فاطمه (س) تربيتي همه جانبه بود. در عرصه عبادت و عشق به حضرت حق به گونه اي بود كه عاشق و شيفته بي قرار حضرت حق بوده و اين عشق سراسر وجودش را فرا گرفته بود. آن حضرت آنقدر در برابر حضرت حق به نماز ايستاد كه پاهايش ورم می كرد.

حضرت فاطمه (س) در عرصه خدمت به مردم و ايثار فداكاري پيوسته در انديشه خدمت به آنان بود به گونه اي كه حتي در نماز شب پيوسته براي مردم دعا مي كند و براي خود دعايي ندارد. خاطره ايثار و فداكاري زهرا(س) در مورد ايثار افطاري خود به مسكين و يتيم و اسير، زبانزد عام وخاص است. حضرت فاطمه(س) تربيت شده مكتب پيامبر (ص)و يك اسوه به تمام معني است، در عرصه عشق و عبادت به خدا، خدمت به مردم، عفاف و پاكدامني، خانه داري و تربيت فرزند، صحنه هاي سياسي و اجتماعي و... .

فضايل حضرت فاطمه (س) در کلام امام خمینی(ره)

حضرت امام خميني(ره) درباره حضرت فاطمه (س) مي فرمايند: "تمام ابعادي كه براي يك زن متصور است و براي يك انسان متصور است د رفاطمه زهرا (س) جلوه كرده و بوده است او زن معمولي نيست، او موجود ملكوتي است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلكه موجود الهي جبروتي است در صورت يك زن ظاهر شده است. معنويات، جلوه هاي ملكوتي، جلوه هاي الهي، جلوه هاي جبروتي، جلوه هاي ملكي و ناسوتي، همه در اين موجود مجتمع است، انساني است به تمام معني انسان، زني است به تمام معني زن".

زن نمونه از دید اسلام

تمام خصوصياتي كه بايد زن نمونه از ديدگاه اسلام داشته باشد، حضرت فاطمه (س) داشت. به ديگر عبارت حضرت فاطمه(س) الگوي زن نمونه از ديدگاه اسلام است. اما زن نمونه از ديدگاه قرآن و اسلام كيست؟ ارزش هاي زن نمونه همانند مرد نمونه در اسلام است كه در خصوصيات معنوي و وصول به مقامات بلند الهي بين زن ومرد تفاوتي نيست. قرآن كريم در سوره احزاب آيه ۳۵ اين ارزش ها را چنين بيان مي كند: همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زناني كه از فرمان خدا اطاعت مي كنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق گو و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زناني كه روزه مي دارند، مرداني كه دامان خود را از گناه و آلودگي به بي عفتي حفظ مي كنند و زناني كه پاك دامنند و مرداني كه بسيار به ياد خدا هستند و زناني كه بسياري ياد خدامي كنند، خداوند براي همه آنها مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است.

به اين ترتيب مي توان ارزش هاي زن نمونه را از ديدگاه اسلام چنين بيان كرد: اسلام، ايمان،اطاعت از حضرت حق، صداقت در گفتار و عمل، صبر وشكيبايي، تواضع در برابر حق، كمك به نيازمندان و محرومين، روزه، پاكدامني، ياد فراوان حق. اين ارزش ها به تمامي در وجود فاطمه (س) متبلوربود. ايمان و عشق فاطمه(س) به حضرت حق، صداقتش، استقامتش و تواضع، پاكدامني، ايثار و فداكاري او نيازي به توصيف نداشته و اين حقيقتي است كه دوست ودشمن به آن معترفند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :