چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تشكيل كارگروه شيوه اجرايي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي درحج وزيارت

تشكيل كارگروه شيوه اجرايي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي درحج وزيارت
اوحدي با اشاره به ابلاغ سياست اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر انقلاب، اظهار كرد: بدين منظور كارگروهي در سازمان حج و زيارت تشكيل شده تا مصاديق اجراي اقتصاد مقاومتي در حوزه حج و زيارت شناسايي شده و زمينه تحقق آن در امور سازمان حج فراهم ش...
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مهندس اوحدي رييس سازمان حج وزيارت، بيستم اسفندماه در جلسه مديران آموزش حج و زيارت استان‌ها گفت: شكي نيست در دنياي امروز يكي از دستاوردهايي كه موجبات پيشرفت و ترقي جوامع توسعه يافته را فراهم آورده مقوله آموزش است كه در آموزه‌هاي ديني نيز بر اهميت آن تأكيد شده است.

وي افزود: در آموزهاي ديني و احاديث پيامبر (ص) و ائمه (ع) يكي از موضوعات مورد تأكيد كه حتي به عنوان فريضه از آن ياد مي‌شود، مقوله آموزش است و شآن نزول بسياري از آيات و سور قرآني نيز تعليم و تعلّم در مسير هدايت، تعالي و دستيابي به كمال است.

رئيس سازمان حج و زيارت ضمن تأكيد بر لزوم آموزش تخصصي كه ثمره آن در ميدان عمل به نمايش گزارده مي‌شود، ادامه داد: يكي از مصاديق بارز دستيابي به توسعه پايدار در سازمان‌ها سرمايه‌گذاري در حوزه آموزش است و شالوده اصلي استحكام و يكپارچگي بدنه هر سازماني را آموزش بويژه آموزش‌هاي تخصصي تشكيل مي‌دهد.

بايستي مسأله نياز به آموزش در حج تبيين شود

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: ديد ما نسبت به هر مسأله‌اي مي‌تواند با دو نگاه حاكميتي و مردمي صورت گيرد. آفت نگاه حاكميتي اين است كه در حد شعار باقي مي‌ماند و دستخوش روزمرگي مي‌گردد اما نگاه مردمي است كه با تبيين درست و جامع مسأله، برنامه ريزي، سياست‌گذاري، چاره انديشي و دستيابي به هدف را در پي خواهد داشت.

مهندس اوحدي تأكيد كرد: در حوزه آموزش حج و زيارت نيز بايستي مسأله نياز به آموزش تبيين شود و با ديد كلان و به عنوان يك موضوع پژوهشي به آن نگاه شود و مشخص گردد بر اساس چه نيازهايي آموزش در مجموعه لازم است و بدانيم كه به چه سمتي در حركتيم و چه هدفي را دنبال مي‌كنيم و بر اساس هدف مورد نظر شاخص تعريف كرده و در فواصل زماني مشخص ارزيابي كنيم كه تا چه اندازه به هدف مورد نظر نزديك شده ايم.

تضاد ميان فضاي آموزشي و ميدان عمل از دغدغه‌هاي مهم ماست

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: يكي از دغدغه‌هاي ما در كشور تضاد ميان فضاي آموزشي و ميدان عمل است. برنامه و وظايف سازمان حج و زيارت مشخص است. اگر نتوانيم برنامه ريزي جامعي داشته باشيم اين پرسش مطرح مي‌شود كه سرمايه اي كه در اين ميان هزينه شده و نيرويي كه تربيت شده در كجا مورد استفاده و بهره برداري قرار مي‌گيرد.

اين مقام مسئول اظهار داشت: در كنار برنامه ريزي، آموزش بايد جاذبه داشته باشد. اگر نوع آموزش، رفتار و اخلاقي آن جاذبه نداشته باشد، ممكن است با مقاومت هايي روبرو شود و بايستي شرايطي ايجاد شود كه مخاطب شما براي آموزش احساس نياز كند و اگر دغدغه افراد و نياز آنان را نشناسيم، نميتوانيم پيوندهاي دروني و فصل مشتركي با آنان ايجاد نماييم.

وي بيان كرد: آموزش بايستي مبتني بر نيازهاي ميدان عمل باشد و از اين رو بالابودن سطح آگاهي برنامه ريزان آموزشي در حوزه فرآيندهايي اجرايي سازمان امري لازم و ضروري است.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: يكي از دغدغه‌هاي كشور موضوع اقتصاد آموزش و فرهنگ است و لازم است در اين حوزه نيز به خودكفايي برسيم.

مهندس اوحدي ابراز خرسندي كرد: با استدلال‌هاي مستندي كه براي وزير محترم و شوراي آموزشي وزارتخانه مطرح شده زمينه كسب مجوز ايجاد موسسه آموزش عالي مستقل كه علاوه بر رشته مديريت حج و زيارت بتواند در رشته‌هاي مانند زبان و ادبيات عرب و زبان انگليسي دانشجو پذيرد مهيا شده و بدين ترتيب اميد است از تك رشته اي بودن خارج شويم و در مسير توسعه نظام آموزشي سازمان گام برمي‌داريم.

تأكيد بر نيازسنجي برنامه‌هاي آموزشي كارگزاران حج و زيارت

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به سياست اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، عنوان كرد: بدين منظور كارگروهي در سازمان حج و زيارت تشكيل شده و شما عزيزان نيز به عنوان يك مقوله پژوهشي بايد به اين مسأله نگاه كنيد تا مصاديق اجراي اقتصاد مقاومتي در حوزه حج و زيارت شناسايي شده و زمينه تحقق آن در امور سازمان فراهم شود و به يك فرهنگ در سازمان تبديل گردد.

وي ادامه داد: يكي از مسائل مهم در سازمان موضوع اقتصاد حج و زيارت است كه لازم است در اين راستا ظرفيت‌ها و امكانات موجود در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري را مورد بررسي و مطالعه قرار دهيم.

مهندس اوحدي در پايان گفت: دانشگاه جامع علمي و كاربردي با هدف نگاه جامع و با رويكردي علمي و عملي تأسيس شده است و ما نيز در مؤسسه علمي كاربردي حج و زيارت مي‌توانيم با نگاه فراتر و عميق‌تري كه خواهيم داشت، پشتوانه عظيمي كه موتور محرك سازمان خواهد بود، فراهم آوريم.
مدیر سایت امتیاز به خبر :