پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

بیش از یک میلیون ایرانی در انتظار اعزام به حج تمتع/کاهش 15 درصدی هزینه عمره

بیش از یک میلیون ایرانی در انتظار اعزام به حج تمتع/کاهش 15 درصدی هزینه عمره
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در سفر حج عمره نیز هزینه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵.۶ درصد کاهش داشته که حداقل هزینه‌ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر آن نیز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
سعید اوحدی در حاشیه سفر به استان قزوین در گفت‌و‌گو با فارس؛ با بیان اینکه ایران در سال جاری ۴۵۵ کاروان اعزامی برای حج تمتع دارد، اظهار کرد: ۶۳ هزار نفر در قالب ۴۵۵ کاروان برای حج تمتع اعزام می‌شوند. برای حج عمره ۸۳۰ هزار نفر در قالب هفت هزار کاروان به سرزمین عربستان اعزام می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به ساخت مراکز اقامتی در کشور عربستان اضافه کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شده که هفت هزار اتاق برای اقامت زائران ایرانی در کشور عربستان ساخته شود که با توجه به اینکه کشور ایران حق سرمایه‌گذاری در عربستان را ندارد، سرمایه‌گذار سعودی با مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار در این طرح مشارکت می‌کند.

اوحدی عنوان کرد: در کشور عراق محدودیتی برای خرید زمین و سرمایه‌گذاری وجود ندارد بنابراین در کربلا دو هتل با ۷۰۰ اتاق و اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار، در هر یک از شهرهای نجف و کاظمین نیز ۳۰۰ اتاق با اعتبار ۷۰ میلیون دلار ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح‌ها ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری از کشور ایران و ۵۱ درصد نیز از کشور عراق است. تمهیداتی که در خصوص هزینه‌های زائران به عتبات عالیات داشتیم این بود که این هزینه‌ها کاهش یابد.

اوحدی گفت: کشور عراق هزینه‌ها و عوارضی را از زائران ایرانی دریافت می‌کند که عادلانه نیست به عنوان مثال زائر ایرانی در سفر به عراق ۳۰ دلار بابت عوارض پرداخت می‌کند در حالی که عراقی‌ها در سفر به ایران فقط ۱۴ دلار پرداخت می‌کنند. بر اساس مذاکراتی که با مسئولان کشور عراق صورت گرفت مقرر شد هزینه‌های اضافی که از زائران ایرانی دریافت می‌کنند، حذف شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قطع شدن ارز مبادلاتی برای زائران عتبات عالیات عنوان کرد: بانک مرکزی ایران ارز مبادلاتی زائران عتبات عالیات را قطع کرده که مابه‌التفاوت ارز مبادلاتی و ارز آزاد ۱۲ درصد است و این امر در افزایش هزینه‌های سفر به عتبات عالیات تأثیرگذار بوده است.

اوحدی با اشاره به اینکه ارز مبادلاتی برای زائران مکه مکرمه استمرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه سفر به عتبات عالیات در کاروان‌های زمینی ۸۴۰ هزار تومان و کاروان‌های هوایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: در سفر حج عمره نیز هزینه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵.۶ درصد کاهش داشته که حداقل هزینه‌ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر آن نیز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بیش از یک میلیون ایرانی در انتظار اعزام به حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ابراز کرد: حداقل هزینه‌های سفر حج تمتع هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر آن نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در حال حاضر برای حج تمتع یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی در نوبت بوده و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز برای حج عمره در انتظار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دوره انتظار حج تمتع ۱۸ سال است، خاطرنشان کرد: برای اینکه آخرین فردی که تاکنون ثبت‌نام کرده نیز به حج تمتع اعزام شود ۱۸ سال زمان نیاز است و امیدواریم بتوانیم طول زمان انتظار زائران حج تمتع و عمره را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این مشکل چیزی نیست که فقط برای زائران ایرانی متقاضی سفر به حج وجود داشته باشد بلکه همه کشورهای مسلمان با این مشکل روبه‌رو هستند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :