جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

اعزام زائران حج ۹۳ از ۱۴ شهريور / افزايش ۷ تا ۹ درصدي هزينه سفر به عتبات از سال آینده

اعزام زائران حج ۹۳ از ۱۴ شهريور / افزايش ۷ تا ۹ درصدي هزينه سفر به عتبات از سال آینده
رييس سازمان حج و زيارت با اعلام اولويت‌هاي جديد براي ثبت‌نام در كاروان‌ها حج سال ۹۳، گفت: تمامي دارندگان فيش‌هاي ثبت نامي تا ۱۰ بهمن ۸۴ مي‌توانند از ۲۹ بهمن‌ماه به مدت يك هفته براي نام‌نويسي در ك...

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، مهندس سعيد اوحدي، دوشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه در رابطه با اقدامات صورت گرفته براي اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات، گفت: پيش ثبت نام مرحله جديد اعزام‌هاي عتبات ۱۲ تا ۲۵ بهمن ماه جاري انجام شد و ۳۳۰ هزار نفر در اين دوره نام نويسي كردند.

آغاز نام‌نويسي در كاروان‌هاي عتبات از چهارم اسفندماه

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه ثبت نام كنندگان در مرحله جديد عتبات به شش اولويت اصلي و يك اولويت ذخيره تقسيم بندي شده اند، اظهار داشت: براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته نام نويسي در كاروان‌هاي اين دوره از روز يكشنبه چهارم اسفندماه آغاز مي‌شود.

حذف ارز مسافرتي زائران عتبات از سال آينده

اوحدي از تغيير قيمت سفر به عتبات از ابتداي سال آينده خبر داد و گفت: طبق مذاكرات صورت گرفته با بانك مركزي تا پايان امسال به زائران عتبات ارز مبادله اي تعلق مي‌گيرد، اما از سال آينده ارز مبادله اي عتبات حذف خواهد شد.

افزايش ۷ تا ۹ درصدي هزينه سفر به عتبات

رييس سازمان حج و زيارت از افزايش ۷ تا ۹ درصدي هزينه سفر به عتبات عاليات از سال آينده خبر داد و گفت: در حال حاضر هزينه سفر زميني به عتبات حدود ۷۵۰ هزار تومان و هزينه سفر هوايي به عتبات حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است كه اين هزينه در اعزام‌هاي سال آينده افزايش خواهد يافت.

رييس سازمان حج و زيارت گفت: در سفرهاي عتبات عاليات سه گروه قيمتي براي مسكن و دو نوع پرواز وجود دارد و تفاوت قيمت‌هاي موجود در كاروان‌ها صرفا به خاطر نوع پرواز و درجه بندي هتل‌ها است.

اوحدي ادامه داد: اولويت‌هاي ذخيره براي اطلاع از آخرين وضعيت پذيرش خود روز چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲ به سامانه پيش ثبت نام عتبات مراجعه كنند.

ضرورت يكسان‌سازي هزينه‌ها و عوارض پرداختي زائران عتبات

وي به مذاكره سازمان حج و زيارت با وزارت جهانگردي عراق مبني بر كاهش هزينه سفر به عتبات اشاره كرد و گفت: در سفري كه به عراق داشتيم درمورد يكسان سازي هزينه‌ها و عوارض پرداختي زائران عتبات عاليات مذاكراتي انجام شد، كه اميدواريم اين مصوبه در هيات دولت عراق طرح و تصويب شود.

رئيس سازمان حج و زيارت اضافه كرد: ۱۰ دلار در فرودگاه نجف از زائران اخذ مي‌شود و ۱۰ دلار توسط وزارت جهانگردي عراق از زائران گرفته مي‌شود و از طرفي هزينه دريافتي براي صدور ويزا توسط كنسولگري‌هاي عراق در ايران دو و نيم برابر هزينه اي است كه بابت صدور رواديد از عراقي‌ها براي سفر به ايران گرفته مي‌شود، كه بايستي اين مبالغ حذف و يكسان سازي شود.

اوحدي ادامه داد: در صورتيكه دولت عراق مصوبه يكسان سازي خدمات را صادر كند، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قيمت‌ها كاهش مي‌يابد.

وي درمورد تامين امنيت زائران در كشور عراق نيز گفت: شركت هايي از طرف دولت عراق مجوز گرفته اند و موظف هستند كاروان‌هاي ايراني زير نظر سازمان حج و زيارت را از نظر امنيتي همراهي كنند.

اوحدي به زائران عتبات عاليات توصيه كرد كه حتي المقدور از طريق قانوني اقدام به سفر به عتبات عاليات كنند.

ثبت شركت توسعه و عمران اميد زائر

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري، تأسيس شركت «توسعه و عمران اميد زائر» تأييد شد و متعاقباً اين شركت به ثبت رسيد كه وظيفه اصلي آن توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي به زائران با رويكرد عتبات است.

وي گفت: يك مجموعه سرمايه گذاري از عراق و يك هيئت فرانسوي نيز حدود ۱۰ روز پيش وارد ايران شدند و مذاكراتي صورت گرفته و قرار است تا اوايل هفته آينده كارگروهي با حضور بانكها تشكيل و تصميم گيري شود.

ساخت مراكز اقامتي براي زائران عتبات

مهندس اوحدي با اشاره به اينكه مشكل اصلي پيش رو در سفرهاي عتبات موضوع اسكان زائران است، ادامه داد: دو قطعه زمين در كربلا، يك قطعه در نجف، يك قطعه زمين در مرز شلمچه و يك قطعه در مرز ايران با عراق براي ساخت مركز اقامتي در نظر گرفته شده است و اين اولين باري است كه چنين اتفاقي با حركت جدي صورت مي‌گيرد كه انشاء‌ا… شاهد تحول خوبي در حوزه اسكان زائران عتبات باشيم.

طرح سفر دريايي به عتبات عملياتي مي‌شود

رييس سازمان حج و زيارت درمورد اعزام‌هاي دريايي به عتبات عاليات نيز افزود: حدود شش هفت ماه گذشته مجموعه اي متشكل از سازمان حج و شركت شمسا براي بررسي موضوع به آبادان و خرمشهر اعزام شدند و سفر آبي از خرمشهر به بصره مورد مطالعه قرار گرفته و مذاكراتي نيز با شركت كشتيراني والفجر در اين خصوص داشته ايم.

اوحدي گفت: طرح سفر دريايي به عتبات در صورت حل مشكل گمرك بصره و بكار گرفتن كشتي‌هاي مناسب براي اين سفر كه علاوه بر بعد زيارتي و معنوي، بعد سياحتي را نيز بدنبال خواهد داشت، عملياتي خواهد شد.

اعزام ۲۵۰ هزار نفر زائر ايراني به عمره تا امروز

مهندس اوحدي درمورد آخرين وضعيت اعزام‌هاي عمره مفرده جاري گفت: از ابتداي مرحله نخست اعزام‌هاي عمره مفرده جاري كه از ۲۶ آذر ماه آغاز شده، تا كنون ۲۵۰ هزار ايراني به زيارت خانه خدا مشرف شده اند.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه در اين مدت به علت شرايط نامناسب جوي در كشور، ۱۰ پرواز عمره لغو شده و برخي از پروازها را به شهرها و استان‌هاي ديگر انتقال داده ايم، افزود: براي تمامي پروازهاي لغو شده، پرواز جايگزين در نظر گرفته شده و و زائران جامانده از پرواز در اسفند سالجاري يا فروردين سال بعد به سرزمين وحي مشرف خواهند شد و هيچ هزينه اضافه اي نيز از آنان گرفته نخواهد شد.

وجود ۱۰۰هزار ظرفيت خالي در مرحله دوم اعزام‌هاي عمره

مهندس اوحدي همچنين درمورد آخرين وضعيت نام نويسي در كاروان‌هاي مرحله دوم اعزام‌هاي عمره مفرده جاري كه اعزام آنها از هشتم فروردين سال آينده آغاز مي‌شود، گفت: اكنون ۱۰۰ هزار ظرفيت خالي در كاروان‌هاي مرحله دوم وجود دارد و به نسبت ظرفيت خالي كاروان‌هاي هر استان، اولويت‌هاي بعدي براي نام نويسي در كاروان‌ها فراخوان شده اند.

تشرف ۸۰۰ هزار عمره‌گزار ايراني به زيارت خانه خدا

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: مرحله دوم اعزام‌هاي عمره مفرده تا پنجم تير سال آينده ادامه دارد و به دليل تخريب دو هتل «بدر المحمديه» و «قصر الدخيل» كه در فضاي توسعه حرم نبوي (ص) قرار گرفته، پيش بيني مي‌شود تا پايان اعزام‌هاي عمره مفرده جاري، ۸۰۰ هزار نفر به زيارت خانه خدا مشرف شوند.

رييس سازمان حج و زيارت درمورد نرخ سود سپرده زائران عمره و حج گفت: از منظر سازمان حج و زيارت، نرخ ۱۷ درصد، نرخ قابل قبولي نيست و پيشنهاد ما اين است كه در شرايط كنوني كه نرخ سود اوراق مشاركت ۲۰ درصد است، نرخ سود سپرده‌هاي حج و عمره نيز حداقل ۲۰ درصد لحاظ شود.

اعلام اولويت‌هاي جديد حج تمتع

مهندس اوحدي درمورد آخرين وضعيت نام نويسي در كاروان‌هاي حج سال ۹۳ كه از ۱۸ بهمن ماه جاري آغاز شده، افزود: با برنامه ريزي هايي صورت گرفته و با فراخواني اولويت‌ها به صورت پلكاني، خوشبختانه هيچ ازدحامي در زمان ثبت نام اولويت‌هاي اعلام شده در ادارات حج و زيارت استان‌ها و كاروان‌ها نداشتيم و تا امروز ۶۰ درصد ظرفيت‌ها بدون هيچ مشكلي تكميل شده است.

وي با اشاره به اعلام اولويت‌هاي جديد در براي تمتع سال ۹۳ گفت: تمامي دارندگان فيش‌هاي ثبت نامي تا ۱۰ بهمن ۸۴ مي‌توانند از ۲۹ بهمن‌ماه به مدت يك هفته براي ثبت نام اقدام كنند و در صورتيكه باز هم ظرفيت خالي وجود داشته باشد، اولويت‌هاي جديد بر اساس ظرفيت خالي موجود در هريك از استان‌هاي كشوراعلام مي‌شود.

پرداخت هزينه حج به صورت اقساط

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد:‌ در حج گذشته نام نويسي در كاروان‌ها تا خرداد ماه ادامه داشت اما امسال با شروع زود هنگام نام نويسي متقاضيان در كاروان‌هاي حج ۹۳ اميدواريم ثبت نام كاروان‌ها تا ۲۰ اسفندماه سالجاري به پايان برسد و بر اين اساس مدت زمان بيشتري براي آموزش زائران، مديران و روحانيون محترم كاروان‌ها وجود خواهد داشت.

اوحدي با بيان اينكه اينكه امسال اولويت‌هاي عمره و حج براي نام نويسي در كاروان‌ها به صورت پلكاني اعلام شدند گفت: خوشبختانه در ثبت نام زائران در كاروان‌ها با مشكلي مواجه نبوديم و با اين شيوه مديريت ازدحام زائران در كاروان‌ها و دفاتر حج و زيارت استان‌ها بوجود نيامد.

وي اشاره به اينكه امسال براي اولين بار زائران هزينه سفر حج را در دو قسط پرداخت مي‌نمايند، بيان كرد: متقاضيان هنگام مراجعه به كاروان‌ها دو فيش دريافت مي‌نمايند كه مبلغ فيش نخست پنج ميليون تومان است كه مبلغ وديعه گذاري اوليه زائران در بانك و سود تعلق گرفته به آن كسر شده و زائران مبلغ باقيمانده كه حدود دو ميليون و پانصد هزار تومان است را به بانك پرداخت مي‌نمايند و فيش دوم كه مهلت پرداخت آن تا هفته نخست ارديبهشت ماه ۹۳ است، بر اساس قيمت كاروان انتخاب شده با كسر پنج ميليون تومان پرداختي قسط اول خواهد بود و بدين طريق در ايام منتهي به عيد نوروز به زائران از لحاظ اقتصادي فشار وارد نخواهد شد.

گروه‌هاي قيمتي حج 93

وي با اعلام اينكه قيمت كاروان‌هاي حج ۹۳ از هفت ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تا ده ميليون و ۵۹۰ هزار تومان تعيين شده است، گفت: با توجه به اينكه نرخ ارز از ۲۴۵۰ تومان سال گذشته، امسال به ۲۶۵۰ تومان افزايش يافته است، بايستي قيمت كاروان‌هاي حج نسبت به سال گذشته حداقل ۸۰۰ هزار تومان افزايش پيدا مي‌كرد ليكن با حضور زود هنگام در بازار عربستان، مديريت قيمت‌ها و اخذ تخفيف ده ميليون دلاري در قراردادهاي حج تمتع ۹۳ ضمن ارتقاي سطح كيفي خدمات، قيمت كاروان‌هاي حج همانند سال گذشته اعلام شد.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: سال گذشته كاروان‌هاي حج در ۱۶ گروه قيمتي ارائه مي‌شدند كه امسال با حذف پنج گروه قيمتي پايين‌تر، كاروان‌هاي حج ۹۳ به ۱۱ گروه قيمتي كاهش يافته است.

وي با اشاره به اينكه در حج ۹۳ سرانه اسكان زائران از ۴ متر مربع به ۴ و نيم متر مربع افزايش يافته است، اظهار داشت: ۲۵ هتل در مدينه منوره و مكه مكرمه كه فرسوده بوده و از خدمات دهي مناسب برخوردار نبودند از چرخه خدمات رساني به زائران حج تمتع خارج شدند و در حج آينده تغييرات جدي در حوزه اسكان زائران اتفاق خواهد افتاد كه تفاوت آن با سنوات گذشته مشهود خواهد بود.

اعزام زائران حج ۹۳ از ۱۴ شهريور

وي با بيان اينكه اعزام زائران حج ۹۳ به سرزمين وحي از ۱۴ شهريور ماه سال آينده آغاز خواهد شد، گفت: در حج آينده زائران در قالب ۴۵۵ كاروان كه نيمي از آنان مدينه قبل و نيمي از آنان مدينه بعد خواهد بود به سرزمين وحي مشرف مي‌شوند و آخرين گروه از حجاج ايراني ششم آبان ۹۳ به كشور بازخواهند گشت.

رييس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: تمام افرادي كه براي ثبت نام اقدام مي‌كنند، بايد گذرنامه آنها حداقل تا ۱۵ فروردين سال ۹۴ اعتبار داشته باشد.

امكان خريد و فروش فيش‌هاي حج و عمره

وي درمورد خريد و فروش فيش حج گفت: خريد و فروش فيش‌هاي حج از سال‌هاي قبل آغاز شده اما آماري از آن در دست نيست و در زمينه خريد و فروش فيش‌هاي عمره نيز امروز بازار به تعادل رسيده و عرضه و تقاضا برابر شده و با اطمينان مي‌توانيم بگوييم كه امروز قيمت فيش عمره در بازار آزاد يك ميليون و ۳۰۰ تا يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است.

ثبت‌نام‌هاي مجدد در حج و عمره

رييس سازمان حج و زيارت درمورد ثبت نام‌هاي مجدد در حج و عمره افزود: در عمره سال ۹۰ ثبت نام هايي كه انجام شد، طبق سياست‌هاي بعثه مقام معظم رهبري نبود و همين باعث شد تا در حدود شش ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام كنند كه اكنون تعداد زيادي از اين ثبت نام كنندگان در نوبت اعزام به عمره هستند.

به گفته مهندس اوحدي، تنها راه حلي كه بتوان سرعت اعزام‌ها را بالا برد اين است كه ظرفيت‌هاي عمره افزايش پيدا كند در غير اين صورت تا سه چهار سال آينده امكان ثبت نام مجدد براي عمره وجود ندارد و براي حج تمتع نيز تا چندين سال آينده ثبت نام جديدي نخواهيم داشت.

مدیر سایت امتیاز به خبر :