جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

چگونه گذرنامه حج و عمره بگيريم؟

چگونه گذرنامه حج و عمره بگيريم؟
گذرنامه يكي از مهم‌ترين مدارك شناسايي رسمي هر فردي محسوب مي‌شود كه از طرف دولت براي اتباع كشور صادر مي‌شود.
هر فرد با استفاده از گذرنامه امكان خروج از كشور و ورود به ساير كشورها را خواهد داشت. داشتن گذرنامه هيچ محدوديت سني ندارد و حتي نوزادان نيز مي‌توانند صاحب گذرنامه اي مستقل باشند.

در اينجا به چگونگي دريافت گذرنامه و تجديد آن، به همراه راهكارهايي براي حفظ و نگهداري اين مدرك مهم پرداخته مي‌شود.

دريافت گذرنامه: اگر براي نخستين بار قصد دريافت گذرنامه داريد، بهتر است پيش از اقدام، تمام مدارك خود را تهيه و فرم‌هاي مربوطه را تكميل كنيد. پوشه و فرم اطلاعات از طريق پليس + ۱۰ و مراكز پستي قابل دريافت هستند. دو قبض پرداختي به حساب اداره گذرنامه و شهرداري نيز از موارد مورد نياز است كه بايد پيش از حضور و بررسي مدارك پرداخت و در دسترس باشند.

سه قطعه عكس، اصل و كپي شناسنامه و كارت ملي به همراه كارت پايان خدمت براي آقايان از ديگر مدارك مورد نياز براي دريافت گذرنامه است.

خانم‌هاي متاهل نيازمند اجازه رسمي و محضري از همسر خود هستند. اگر قصد گرفتن گذرنامه مجزا براي فرزندان زير ۱۸ سال خود را داريد بايد موافقت نامه رسمي خود را ارائه دهيد.

متقاضياني كه قصد دارند با همسر و فرزندان خود گذرنامه مشترك داشته باشند، تنها در زمان ارائه مدارك امكان ضميمه كردن اطلاعات آنها را دارند. حضور همراهان در زمان مصاحبه مورد نياز نيست.

پس از بررسي مدارك و انجام مصاحبه حضوري با متقاضي، اجازه دريافت گذرنامه صادر و حداكثر تا دو هفته بعد، از طريق پست به نشاني متقاضي ارسال خواهد شد.

تجديد گذرنامه: براساس مقررات مربوط به تجديد گذرنامه، اشخاصي كه از اعتبار گذرنامه آنها شش ماه يا كمتر باقيمانده بايد نسبت به تجديد گذرنامه خود اقدام كنند.

گذرنامه‌ها پنج ساله و غيرقابل تمديد هستند. بر اين اساس پس از گذشتن تاريخ اعتبار گذرنامه تمام مراحلي كه نخستين بار براي دريافت گذرنامه صورت مي‌گيرد، بايد تكرار شود. ارائه گذرنامه قبلي به همراه كپي صفحاتي كه مورد استفاده قرار گرفته، از ديگر مدارك مورد نياز است.

حفظ و نگهداري گذرنامه: گذرنامه‌ها به دليل ارزش بين المللي كه دارند، مهم‌ترين مدرك شناسايي هر فرد محسوب مي‌شوند و در صورت مفقودشدن طي مراحلي خاص دوباره صادر مي‌گردند. بهتر است زماني كه در داخل كشور هستيد از گذرنامه خود به عنوان مدرك شناسايي استفاده نكنيد.

در طول سفر بهتر است براي حفظ گذرنامه خود از كيف‌هاي گردني استفاده كنيد و در مراكز اقامتي نامطمئن از گذاشتن گذرنامه خود در اتاق جدا خودداري كنيد.

هنگام مراجعه به آژانس‌هاي مسافرتي دقت كنيد تا مدارك خود را به افراد مطمئن تحويل دهيد و از ارائه گذرنامه خود به شركت‌هاي ناشناسي كه اقدام به گرفتن ويزا مي‌كنند، خودداري كنيد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.