پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

پروازهاي فرودگاه تبريز از اروميه انجام مي شود /آخرین اخبار عتبات، عمره، تمتع

پروازهاي فرودگاه تبريز از اروميه انجام مي شود /آخرین اخبار عتبات، عمره، تمتع
رئيس سازمان حج و زيارت از انتقال پروازهاي فرودگاه تبريز به فرودگاه اروميه به دليل مشكلات آب‌وهوايي خبر داد و گفت: تا يك ماه آينده تمامي پروازهاي زائران تبريزي از فرودگاه اروميه انجام مي‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مهندس سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت كشور، در جمع خبرنگاران، به تشريح آخرين وضعيت زائران عتبات عاليات، عمره مفرده و حج تمتع سال آينده پرداخت.

آمار زائران اربعين

وي ضمن تشكر از تمامي دست اندركاران در نيروي انتظامي، استانداريها و مرزها و…و تلاشهاي خارج از وظيفه آنها در ايام اربعين گفت: حدود ۴۹۰ هزار زائر در ايام اربعين به كربلا مشرف شدند كه از اين تعداد ۱۷۵ هزار نفر از مرز مهران، ۱۵۰ هزار نفر از مرز شلمچه، ۱۰۰ هزار نفر از مرز چزابه و ۶۵ هزار نفر هم به صورت هوايي براي حضور در كربلاي معلي در ايام اربعين حسيني (ع) به كشور عراق اعزام شدند.

زائران اربعين سال هاي آينده افزايش خواهد يافت

معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۳۰ هزار نفر در ايام اربعين مشرف شده بودند كه امسال به دو برابر افزايش پيدا كرد و پيش بيني مي‌شود با پوشش خوب رسانه اي كه صورت گرفت در سالهاي بعد اين ميزان بيشتر هم بشود. كه لازم است برنامه ريزي و آسيب شناسي جدي براي رفع مشكلات پيش رو صورت بگيرد.

كمك هاي مردمي، مشكلات مرزي را كاهش داد

اوحدي با اشاره به مشكلات مرزهاي عراق گفت: با توجه به اينكه امكانات و زير ساختها در مرز چزابه بسيار ضعيف بود زائرين در برگشت ترجيح دادند از مرز مهران و شلمچه برگردند. با اينكه در مرز مهران امكانات بهتر است و ۱۸ گيت گذرنامه داشتيم اما نميتوانستيم جوابگوي ازدحام زائرين باشيم. اما در مرزشلمچه ۱۰ گيت گذرنامه و در مرز چزابه فقط ۴ گيت گذرنامه داشتيم. در واقع مرزي كه امادگي خروج روزانه ۲۵۰۰ نفر زائر را دارد با ۳۰ هزار نفر زائر مواجه بود. حتي در مرز چزابه مشكل آب آشاميدني داشتيم كه كمكهاي مردمي استانهاي همجوار مشكل را حل كرد.

خدمات سازمان حج به زائرين انفرادي

وي گفت: براي اسكان زائرين علاوه بر اينكه ظرفيت ۲۵ هزار نفر اسكان روزانه شمسا را به دو برابر افزايش داديم، دو حسينيه و چهارده مدرسه را با همكاري دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق براي اسكان ۴۰۰۰ نفر از زائريني كه به صورت انفرادي مشرف شده بودند مهيا كرديم. اربعين سال جاري اولين سالي بود كه سازمان حج و زيارت در خصوص ساماندهي زائران اربعين ورود پيدا كرد و ستاد ساماندهي ايام اربعين تشكيل داد اما واقعيت اين است كه امكانات زيربنايي عراق امكان پذيرايي از ۵۰۰ هزار زائر را نداشت مگر به كمك حسينيه‌ها، پاركينگ‌ها و موكب‌هاي مردمي و سازمان حج و زيارت نيز نمي‌‌توانست به دليل نبود زيرساخت‌ها در امور مسكن و تداركات كاري انجام دهد.

همه زائران اربعين عتبات بيمه شدند

وي ادامه داد: بر همين اساس سازمان فقط در اموري كه از سوي كشور عراق قابل تأمين نبود از جمله خدمات بهداشتي و بيمه زائران ورود پيدا كرد و ۸۵ تا ۹۰ درصد زائران اعزامي به مراسم اربعين را بيمه كرده و حتي به شركت‌هاي بيمه نيز اعلام كرد، هزينه بيمه ۱۰ درصد باقي مانده زائراني كه بيمه نشده‌اند را پرداخت مي‌كند. علت اينكه اين ده درصد را هم نتوانستيم بيمه كنيم اين بود كه به دليل معطلي چند روزه زائران در مرزها نيروي انتظامي مجبور شد مرزها را باز و ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر را بدون ساماندهي وارد كشور عراق كند.

دو زائر شهيد و ۱۷ زائر مجروح طي مراسم اربعين

اوحدي با اشاره به اينكه سال گذشته چهار نفر در مرزها به دليل ازدحام فوت كردند در حالي كه امسال چنين مشكلي به وجود نيامد، گفت: فقط دو حادثه در مراسم اربعين رخ داد كه در يكي از آنها دو زائر كه علي‌رغم توصيه اكيد ما از كاروان‌ها خارج و به سامرا رفته بودند شهيد و ۱۵ نفر زخمي شدند و در حادثه‌اي ديگر نيز بين مرز مهران و كوت پنج زائر (كه دو نفر آنها ايراني بود) روي مين رفتند كه يكي از آنها به صورت سرپايي مداوا شد اما زائر دوم پاي خود را از دست داد. البته تمامي اين زائران بيمه بوده و در حال پيگيري پرداخت ديه و هزينه درمان آنها هستيم.

تشكيل ستاد ساماندهي اربعين براي رفع آسيبهاي سالهاي آينده

وي از برگزاري سه جلسه با دستگاه‌هاي همكار براي آسيب‌شناسي اعزام زائران در اربعين خبر داد و گفت: ستاد ساماندهي اربعين با حضور ۱۱ نفر اعضاي دائمي مانند گمرك، بيمه، بانك، شوراي تامين استانها و… بسيج و راهيان نور در سازمان حج و زيارت تشكيل شده است و تلاش داريم از سال آينده ساماندهي زائران اربعين را از طريق دفاتر زيارتي شهرهاي خودشان آغاز كرده و اعزام آنها را زمان‌بندي كنيم تا ازدحام در مرزها از بين برود. بسيج و راهيان نور نيز در شهرهاي مرزي امكانات خوبي در شهرهاي مرزي خصوصا شلمچه دارند كه ميتوانيم با همكاري اين نهادها نيز مشكلات زائرين را در مرز كمتر كنيم.

معضلات سفر به عتبات در اربعين و ريشه يابي آن

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه به تشريح مشكلات زائران عتبات عاليات پرداخت و گفت: نبود امكانات اقامت در نقاط صفر مرزي، نبود سرويس بهداشتي مناسب و مسئله سلامت زائران از جمله مشكلات زائران عتبات عاليات است.

وي با اشاره به ازدحام زائران در مرز مهران و چزابه، اين امر را به سبب اعلام طرف عراقي مبني بر اينكه ويزاي انفرادي و اضطراري در مرز صادر مي‌شود دانست و توضيح داد: ويزاهاي انفرادي را بايد گذرنامه مي‌گرفت و براي طرف عراقي مي‌برد كه اين عبور زائران را در مرز مهران و چزابه با بحران روبه رو كرد و موجب شد مردم بدون ويزا به سوي مرزها حركت كنند و با توجه به امكانات كم مرزهاي طرف عراقي زائرين مجبور شدند حتي تا سه روز پشت مرز منتظر دريافت ويزاي اضطراري شوند در حالي كه هيچ سرپناهي نداشته و با بارش باران نيز مواجه شدند.

شركت اميد زائر ثبت مي‌شود

وي از ثبت شركت اميد زائر در سازمان حج و زيارت خبر داد و گفت: يكي از وظايف اين شركت توسعه زيرساخت‌هاي خدماتي در مرزهاي كشور براي زائران است.

اوحدي همچنين با اشاره به نبود اماكن مناسب بين‌راهي براي زائران عتبات عاليات، از ساخت دو زائر‌سرا به صورت حسينيه با ظرفيت ۶۰۰۰ نفر در مسير مرز چزابه تا يك سال آينده و ساخت يك هتل در مسير مرز شلمچه تا يك سال و نيم آينده خبر داد.

ديدار با مسئولين عراقي

وي در پايان از سفر خود و نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به عراق خبر داد و گفت: ۲۴ دي ماه براي پيگيري موضوع هزينه‌هاي عتبات عاليات و يكسان‌سازي اين هزينه‌ها با هزينه‌هاي دريافتي از زائران عراقي كه وارد ايران مي‌شوند و پيگيري موضوع سرمايه‌گذاري در عراق به اين كشور سفر خواهيم كرد.

حضور زائرين ايراني در ايام اربعين در مدينه براي نخستين بار

وي در ادامه به تشريح اقدامات صورت گرفته و برنامه‌هاي عمره و حج تمتع پرداخت و گفت: براي نخستين بار زائران ايراني در ايام اربعين توانستند به مدينه مشرف شوند و تاكنون ۵۰ هزار زائر عازم عمره مفرده شده‌اند و وارد پيك زائر شديم يعني ۲۵ هزار زائر در مدينه و ۲۵ هزار زائر در مكه داريم. از اين به بعد به صورت هفتگي ۲۸ هزار زائر به عمره مشرف مي‌شوند و تا به امروز از ۱۲۵ پرواز صورت گرفته به عربستان معدل تأخير پروازي ما ۱۶ دقيقه بوده است كه ميزان قابل قبولي در پروازهاي عمره است.

پروازهاي فرودگاه تبريز از اروميه انجام مي شود

رئيس سازمان حج و زيارت از انتقال پروازهاي فرودگاه تبريز به فرودگاه اروميه به دليل مشكلات آب‌وهوايي خبر داد و گفت: تا يك ماه آينده تمامي پروازهاي زائران تبريزي از فرودگاه اروميه انجام مي‌شود.

اولويت‌هاي مرحله دوم ثبت نام عمره مفرده دوم بهمن ماه اعلام مي‌شود

وي ادامه داد: دو هفته پس از بازگشت از حج عمليات عمره را آغاز كرديم. روزانه ۱۴ پرواز از ۲۰ ايستگاه پروازي به عربستان ميروند. شروع عمليات عمره ۲۳ آذر و آخرين پرواز عمره مفرده پنجم تير ماه انجام خواهد شد و مرحله اول عمره ۴۰۰ هزار زائر اعزام ميشوند و مرحله دوم اعزامها از هشت فروردين ماه آغاز و اولويت‌هاي ثبت نام عمره مفرده مرحله دوم نيز دوم بهمن ماه از طريق جرايد فراخوان مي‌شود.

۱۲ روز ذخيره ويزا داريم

اوحدي در خصوص هماهنگي خوب كنسولگريهاي تهران ومشهد اعلام كرد: در حال حاضر ۱۲ روز ذخيره ويزا داريم در حالي كه در سال‌هاي گذشته ويزاها را حتي در روز پرواز دريافت مي‌كرديم.

۲۹ دي ماه؛ پيش‌آگهي ثبت‌نام حج تمتع

وي در خصوص حج تمتع نيز اعلام كرد: ۱۰۰ درصد مسكن حج تمتع سال آينده در حج تمتع سال جاري اجاره كرديم و با ورود به هنگام به بازار مسكن عربستان توانستيم ۱۸ ميليون دلار در هزينه‌هاي حج و عمره صرفه‌جويي كنيم. و روز ۲۹ دي ماه (۱۷ ربيع‌الاول) نيز پيش‌آگهي ثبت‌نام حج تمتع در كاروانها اعلام خواهد شد و ثبت‌نام در كاروان‌ها نيز از ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه يعني دو ماه و نيم زودتر از سال گذشته آغاز مي‌شود و از نيمه دوم شهريور ماه نيز اعزام زائران حج تمتع انجام خواهد شد

اوحدي تصريح كرد: برنامه‌ريزي شده تا قبل از پايان سال كاروان‌هاي حج تمتع بسته شده تا زمينه مناسبتري براي آموزش كارگزاران و زائران فراهم شود.

تا اولويت ۲۰ دي ماه ۸۴ براي تمتع فراخوانده شدند

وي اعلام كرد: از دارندگان فيش‌هاي تا اولويت ۲۰ دي ماه ۸۴ براي ثبت‌نام دعوت به عمل خواهد آمد.

اوحدي همچنين گفت: در اعلام اولويت‌هاي عمره سال جاري از روش پلكاني استفاده و شاهد از بين رفتن صف‌هاي طولاني و ازدحام مردم براي ثبت‌نام بوديم و همين تجربه را نيز در حج تمتع انجام خواهيم داد.

قيمت ها كاهش مي يابد

وي در خصوص قيمت‌هاي عمره و حج نيز گفت: با توجه به تخفيف‌هاي خوبي كه در حوزه مسكن گرفته‌ايم اين تخفيف‌ها در قيمت عمره و حج تأثير خواهد داشت و البته در حج تمتع ۱۵ تا ۲۰ درصد تعديل نيرو خواهيم داشت كه هم موجب كاهش قيمت تمام شده حج براي زائران مي‌شود و هم با تعداد كاهش كارگزار حج، زائر به حج اعزام مي‌شود البته اميدواريم براي ايام دهه فجر قيمت نهايي را اعلام كنيم.

افزايش سهميه حج تمتع از دو سال آينده

اوحدي در خصوص سهميه حج تمتع ايران نيز گفت: عربستان اعلام كرده تا دو سال آينده سهميه ما همچنان ۶۴ هزار نفر خواهد بود كه بعد از تكميل پروژه توسعه مسجد‌الحرام با افزايش ظرفيت تا دو الي سه برابر مواجه خواهيم بود.

وي از ديدار خود در ۲۵ ربيع‌الاول با وزير حج عربستان در خصوص نهايي كردن قراردادهاي حج تمتع خبر داد.


مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.