جمعه 02 آذر 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

روز جهاني قدس، روز حيات اسلام

روز جهاني قدس، روز حيات اسلام
روز جهاني قدس نمادي از نفرت عمومي دنياي اسلام نسبت به جنايات رژيم اشغالگر صهيونيستي و حاميان آن است.
مقدمه:

بيت المقدس يكي از شهرهاي تاريخي ومذهبي جهان به شمار مي‌رود. اين شهر با قدمتي كه به ۳۵ قرن پيش مي‌رسد حائز اهميت خاص بوده است و از ديرباز كانون توجه بزرگترين اديان ابراهيمي (يهوديت، مسيحيت و اسلام) قرار داشته است. به همين جهت آثار و بناهاي زيادي از اين اديان در مناطق مختلف اين شهر به چشم مي‌خورد. طبق برخي روايات اين شهر توسط حضرت سليمان بن داود ساخته شده است. در اين سرزمين مقدس پيامبران الهي زندگي كرده و در آنجا دفن شده اند.

اين شهر تاريخي، مذهبي و معنوي از آغاز ظهور دين اسلام مورد توجه قرار گرفته و به خاطر امتيازها و ويژگيهايي كه داشته، از همان صدر اسلام به عنوان سومين شهر مقدس مسلمانان بعد از مكه و مدينه به حساب مي‌آمده است. به همين جهت در اين نوشتار به جايگاه و اهميت اين سرزمين الهي و مامن پيامبران آسماني از منظر اسلام و در ادامه به فلسفه روز جهاني قدس مي‌پردازم.

قبله نخستين

از روزهاي نخستين ظهور اسلام، مسلمانان موظف شدند تا آنجا را به عنوان قبله نخستين خود قرار داده و نمازهايشان را به سمت مسجدالاقصي و قدس شريف بخوانند. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله تا هفده ماه بعد از هجرت به مدينه، به سوي قدس نماز مي‌خواند.

با توجه به اين نكته، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله گذشته از ۱۳ سالي كه در مكه به سوي مسجد الاقصي نماز مي‌خواند، بعد از هجرت نيز تا سال دوم هجري (حداكثر حدود ۱۷ ماه) در موقع نماز و نيايشهاي مذهبي بيت المقدس را قبله خود قرار مي‌داده است؛ از اين رو اين شهر شريف قبله نخستين مسلمانان شناخته مي‌شود.

محل عروج و فرود پيامبر صلي الله عليه و آله در معراج

همچنين معراج رسول خدا صلي الله عليه و آله از مسجد الاقصي در شهر قدس آغاز شد. خداوند متعال در اين مورد مي‌فرمايد: «سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد الاقصي الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا»؛ «پاك و منزه است خدايي كه در شب معراج بنده خود (محمد صلي الله عليه و آله) را از مسجد الحرام به مسجد الاقصي كه پيرامونش را مبارك ساخته ايم سير داد تا آيات خود را [در معراج] به او نشان دهيم».

علامه طباطبائي رحمه الله در تفسير اين آيه مي‌فرمايد: جمله «باركنا حوله» حاكي از اين است كه: مسجد الاقصي علاوه بر اينكه خود سرزمين مقدسي است، اطراف آن نيز سرزمين مباركي مي‌باشد و اين ممكن است به بركات ظاهري آن اشاره كند؛ زيرا بيت المقدس ناحيه اي سرسبز، خرم و مملو از درختان پربار و آبهاي جاري و آبادانيها و زيباييها است، و نيز امكان دارد اشاره به بركات معنوي آن باشد؛ زيرا اين سرزمين مقدس در طول تاريخ كانون پيامبران بزرگ الهي و خاستگاه نور توحيد و خداپرستي بوده است.

نكته ديگري كه در اين سفر معنوي و الهي وجود دارد سير پيامبر صلي الله عليه و آله از مكه، مركز اسلام به سوي بيت المقدس، مركز اديان توحيدي است. سيد قطب مي‌گويد: «اسراء»، تمام اديان توحيدي بزرگ از ابراهيم و اسماعيل تا خاتم النبيين صلي الله عليه و آله را به يكديگر پيوند داد و اماكن مقدس اديان توحيدي را در يك جا متمركز نمود؛ چنان كه گويي حضرت محمد صلي الله عليه و آله - خاتم النبيين - با اين سفر شبانه خود اعلام مي‌دارد كه پيام و رسالت او حاوي رسالت پيامبران قبلي و ادامه راه آنان است.

پيامبر اسلام در بيت المقدس

امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي رسول خدا صلي الله عليه و آله را هنگام معراج به بيت المقدس مي‌بردند، جبرئيل عليه السلام او را بر براق (مركب آسماني) سوار كرد و با هم به بيت المقدس آمدند. جبرئيل محرابهاي پيامبران بزرگ را به آن حضرت نشان داد و رسول الله صلي الله عليه و آله در آن محرابها نماز گزارد.

رسول خدا صلي الله عليه و آله خود نيز اين سفر سرنوشت ساز را چنين گزارش مي‌كند: من هنگام ورود به بيت المقدس، براق را به حلقه اي كه قبلا انبياي گذشته مركب خود را به آن مي‌بستند، بستم و وارد مسجد الاقصي شدم. جبرئيل هم در كنارم بود. در آنجا ابراهيم خليل، موسي و عيسي و عده بسياري از انبياي بزرگ الهي به خاطر من اجتماع كرده و آماده اقامه نماز بودند. من هيچ ترديدي نداشتم كه جبرئيل بر همه ما امامت خواهد كرد؛ اما هنگامي كه صفها مرتب شد جبرئيل بازوي مرا گرفته و جلو برد و من بر آنان امامت كرده و نماز خواندم. طبق اين روايت رسول گرامي اسلام درشب معراج در بيت المقدس حضور يافته و با ارواح انبياي بزرگ الهي ملاقات كرده و در نماز جماعت، امامت آنان را نيز عهده دار شده است.

با توجه به اهميت اين شهر مذهبي و جايگاهي كه از منظر دين مبين اسلام دارد، پيوسته مسلمانان با احترام به اين ناحيه نگريسته و آنجا را بعد از مكه و مدينه سومين شهر مقدس اسلام به حساب مي‌آوردند.

جلوه اي از معماري اسلامي

از مهمترين بناهاي مذهبي در شهر بيت المقدس، مسجد الاقصي است كه در زاويه شرقي شهر و رو به قبله مي‌باشد. اين مسجد قبل از اسلام به شكل امروزي نبود؛ بكله تمام حرم شريف را كه شامل قبة الصخره و جاهاي ديگر نيز مي‌شد مسجد الاقصي مي‌ناميدند.

اما امروزه اين نام بر مسجد بزرگي واقع در جنوب صحن حرم شريف اطلاق مي‌شود. بناي جديد مسجدالاقصي در سال ۷۴ ق توسط عبدالملك بن مروان شروع و در سال اول حكومت وليد بن عبدالملك (۸۶ ق) به پايان رسيد. طول مسجد ۸۰ متر و عرض آن ۵۵ متر است و مساحتي به اندازه ۴۴۰۰ متر مربع را شامل مي‌شود. دكتر گوستاولوبون در كتاب اسلام و تمدن عرب مي‌نويسد: «مسجدالاقصي از مهمترين و شگفت انگيزترين بناهايي است كه انسان ساخته و زيبايي آن تصورناپذير است.»

قبة الصخره يكي ديگر از آثار اسلامي در قدس شريف است. معراج پيامبر صلي الله عليه و آله از روي همين صخره - كه مكاني به طول ۷۰/۱۷ متر و عرض ۵۰/۱۳ و ارتفاع ۵۰/۱ متر مي‌باشد - انجام پذيرفت. اين بنا در سالهاي ۷۲ و ۷۸ ق توسط عبدالملك بن مروان دوبار تعمير و تكميل شد. قبة الصخره در فاصله ۵۰۰ متري مسجدالاقصي واقع شده است. يكي از دانشمندان اروپايي مي‌گويد: من آثار و بناهاي بسياري را در هند و اروپا ديده ام؛ اما تا آنجايي كه به ياد دارم بنايي زيباتر از قبة الصخره نديده ام. تناسب حجمها و رنگهاي اين اثر بي نظير است.

افزون بر اين دو بنا، ساختمانهاي فرهنگي و مذهبي همچون مساجد، مدارس و آثار ديني زيادي از مسلمانان در اين شهر وجود دارد كه عظمت، پيشرفت و تمدن مسلمانان را در قرنهاي گذشته به نمايش مي‌گذارد. وجود ۳۶ مسجد و آرامگاه گروهي از ياران پيامبر صلي الله عليه و آله از جمله قبر عبادة بن صامت انصاري اولين قاضي مسلمان در بيت المقدس، قبة السلسله، بيمارستان فاطمي، بيمارستان صلاحي، قبة المعراج، مدرسه نحويه، قلعه بيت المقدس، سقاخانه شعلان، دارالحديث، محراب داوود، مدرسه سلاميه، دارالقرآن سلاميه، حمام شفا و دهها اثر ديگر تاريخي، فرهنگي، علمي و بهداشتي از مسلمانان در بيت المقدس شاهد گويايي بر درايت و تدبير و فرهنگ دوستي مسلمانان در طول حكومت بر آن شهر مقدس مي‌باشد.

صهيونيسم

وقتي سخن از «صهيونيسم» به ميان مي‌آيد فورا حكومت اسرائيل در ذهن آدمي مجسم مي‌شود و وقتي سخن از اسرائيل مطرح مي‌شود، آن را با «رژيم صهيونيستي» مترادف مي‌دانيم. دليل اين واقعيت، ارتباط تنگاتنگي است كه ميان صهيونيسم به معناي يك تفكر و اسرائيل به معناي يك نظام وجود دارد. آن تفكر خميرمايه اين نظام است «صهيون» در اصل نام كوهي است كه در جنوب بيت المقدس قرار گرفته و مشرف به آن است. بسياري قلعه‌ها و ابنيه مقدس يهوديان برفراز يا عمق اين تپه قرار گرفته است. «صهيونيسم» اشاره به تفكري است كه خواهان احيا آئين يهود و گسترش نفوذ آن به سراسر فلسطين است. با اين همه مفهوم اين كلمه طي ۵۰ سال اخير متفاوت از گذشته شده و به تفكري اطلاق مي‌شود كه از اجتماع رهبران گروههاي تندرو تروريست يهودي در دامنه اين كوه در ۱۳۲۶ شكل گرفت. گروههاي متعصب يهودي در سالهاي جنگ دوم جهاني تصميم گرفتند به طور مخفيانه يهوديان سراسر جهان را به فلسطين انتقال دهند.

شعار «كشتار و آزار يهوديان در اروپا» بهانه اي بود تا اين گروههاي تندرو يهودي تصميم قبلي خود را در مورد تشكيل حكومت واحد يهود در فلسطين از طريق كوچاندن خيل عظيم يهوديان اروپا به اين سرزمين عملي سازند. انتخاب فلسطين براي تاسيس حكومت يهودي بخاطر كثرت يهوديان در مقايسه با ساير نقاط جهان و همچنين تقدس اين سرزمين از نظر يهوديان بوده است. زيرا فلسطين به هر حال زماني موطن حضرت موسي پيامبر آئين يهود بوده است. مع الوصف يهوديان در زمان تاسيس اسرائيل نسبت به جمعيت مسلمانان بومي به شدت در اقليت قرار داشتند.

گروههاي تندرو يهودي با نامهاي «ايرگون»، «اشترن»، «پالماخ» «هاگانا» و… كه برچهره هائي مانند مناخم بگين، اسحاق شامير، موشه دايان و غيره رهبري و فرماندهي آنها را برعهده داشتند، در سالهاي جنگ دوم جهاني موفق شدند به بهانه آزار يهوديان در اروپا به تصميم قبلي خود براي تاسيس دولت يهودي در فلسطين جامه عمل بپوشانند. در اجراي اين تصميم آمريكا و بعضي دولتهاي اروپائي بخصوص انگلستان كه تا آن زمان بخش عمده خاورميانه ازجمله فلسطين را در اشغال خود داشت، حامي يهوديان بودند.

دولت انگليس خود از عاملان و بانيان اصلي ظهور اسرائيل بود. انگليسي‌ها از ۲۰ سال قبل از تاسيس اسرائيل، از طرح ايجاد دولت يهود حمايت مي‌كردند و افكار عمومي دولتهاي غربي را براي مواجه شدن با پديده ظهور اسرائيل در فلسطين آماده كرده بودند. به هرحال اين تصميم عملي شد و در ماه مه ۱۹۴۸ يكي از رهبران اصلي يهوديان به نام بن گوريون رسما در يك جلسه سياسي، تاسيس حكومت «اسرائيل» را اعلام كرد.

اين حكومت همانگونه كه گفتيم حاصل توافقي بود كه رهبران اصلي گروههاي تندرو يهودي با تباني و همفكري يكديگر، يك سال قبل از آن در دامنه كوه صهيون، بناي يك حاكميت نژادپرستانه را در فلسطين گذارده بودند.

حكومتي كه بدين ترتيب در اسرائيل تاسيس شد از ابتداي ظهور خود به ترور، تخريب و كشتار صاحبان اصلي فلسطيني يعني مسلمانان عرب پرداخت تا زمينه‌هاي فرار آنان از اين سرزمين را فراهم آورد. اين وقايع از دو نظر محكوم بود يكي ماهيت جنايات كه با كشتار روزافزون مردم و ويران كردن خانه و كاشانه آنها همراه بود و ديگري واهي بودن ادعاي تاريخي يهوديان براي تملك خاك اين سرزمين بوده است. زيرا اگر حضرت موسي در فلسطين سكونت يافت حضرت عيسي پيامبر مسيحيان اساسا در فلسطين متولد شد.

در دوره حيات اسلام نيز اين سرزمين جز قلمرو خلافت اسلامي قرار گرفت و بيت المقدس به عنوان اولين قبله مسلمانان جهان شناخته شد و حضرت رسول (ص) از همين مكان به معراج رفتند. بنابراين فلسطين سرزميني است كه براي پيروان همه اديان الهي صاحب ارج و احترام است و چون حداكثر جمعيت آن طي حدود ۱۴۰۰ سال گذشته به مسلمانان اختصاص داشته و ابنيه اسلامي نيز به مراتب بيشتر از ابنيه مسيحي و يهودي در آن وجود دارد، تعلق خاطر فلسطين به اسلام يقينا بيشتر است. مع الوصف اسرائيل خود را مالك فلسطين ناميد و از بدو تاسيس حكومت خود به سركوب و قتل عام مردم پرداخت. صهيونيستها چندين فاجعه بزرگ و تكان دهنده عليه مردم فلسطين براه انداختند كه در تاريخ از آن‌ها بعنوان فجايع «ديرياسين»، تل زعتر »، كفرقاسم و… ياد مي‌شود.

اسرائيل در بيش از ۵۰ سال حاكميت خود در منطقه دست كم ۵ جنگ بزرگ و پرتلفات را با همسايگان عرب خود براه انداخته و چون در همه اين جنگها از حمايت نظامي آمريكا و اروپائي‌ها برخوردار بوده، پيروزي را از آن خود ساخته است. امروز نيز بخاطر همين برتري و همان حمايتهاي آمريكا و اروپاست كه دولتهاي عرب خاورميانه، از موضع ضعف با صهيونيستها سازش مي‌كنند. به همين دليل صهيونيستها در روند سازش همواره امتيازگيرنده هستند. بديهي است هر دولتي كه با اسرائيل غاصب صلح كند، از نظر سياسي ذليل و از نظر افكار عمومي، خائن به ملت خويش است.

قدس و علماي اسلام

با توجه به جايگاه ويژه و قداست خاصي كه سرزمين شريف بيت المقدس در اسلام دارد، در هر زمان علماي اسلام به ويژه مراجع شيعه نسبت به اين شهر حساسيت فوق العاده اي داشته اند. به همين جهت از هنگامي كه بيت المقدس توسط رژيم صهيونيستي اسرائيل به اشغال درآمد، تا كنون، علماي اسلام براي دفاع از حريم سرزمينهاي اسلامي و اولين قبله مسلمانان از خود واكنش نشان داده و ضمن اعلام مراتب انزجار خود، مسلمانان را به دفاع از آن دعوت نموده اند.

در اين خصوص فتواها و پيامهاي زيادي از سوي مراجع عاليقدر شيعه همچون آيات عظام: سيد محسن حكيم، سيد محمد هادي ميلاني، سيد ابوالقاسم خوئي، امام خميني رحمه الله و ديگر مراجع و بزرگان صادر شده است.

در اين ميان سخنان و پيامهاي امام خميني رحمه الله از آغازين سالهاي مبارزه تا پايان عمر از درخشش ويژه اي برخوردار است.

اعلام روز جهاني قدس

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري حكيم فرزانه حضرت امام خميني قدس سره جرقه‌هاي اميد در دلهاي مردم مبارز فلسطين زده شد؛ چراكه انقلاب ايران يك حركت اسلامي و ضد اسرائيلي محسوب مي‌شد و رهبر آن در ۱۷ خرداد سال ۱۳۴۶ ش به مناسبت جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائيل، فتواي انقلابي خويش را مبني بر حرمت هرگونه ارتباط تجاري و سياسي دولتهاي اسلامي با اسرائيل و حرمت مصرف كالاهاي اسرائيلي در جوامع اسلامي صادر كرده و موضع خود را به طور شفاف بيان نموده بود. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز افزون بر حمايتهاي همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از مردم فلسطين براي آزادي بيت المقدس، با اعلام روز جهاني قدس دفاع خود را به اوج رسانيد.

امام خميني (ره) در روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با سيزدهم رمضان ۱۳۹۹ همزمان با شروع دور تازه‌اي از جنايات بي‌رحمانه رژيم اشغالگر صهيونيستي در لبنان طي پيامي، روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهاني قدس» تعيين كردند و عموم مسلمين جهان را به همبستگي اسلامي در اين روز بزرگ فراخواندند.

متن پيام امام خميني (ره) به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

من در طي ساليان دراز، خطر اسرائيل غاصب را گوشزد مسلمين نمودم، كه اكنون اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطيني شدت بخشيده است، و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودي مبارزان فلسطيني، پياپي خانه و كاشانه ايشان را بمباران مي‌كند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاي اسلامي مي‌خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‌كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است، و مي‌تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طي مراسمي همبستگي بين‌المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم. والسلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته. روح‌الله الموسوي الخميني

امام خميني چند روز پس از صدور اين پيام در جمع اقشار مختلف مردم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداختند. امام در اين سخنراني كه روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ در شهر قم بيان كردند، فرمودند:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«روز قدس» يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملتهايي است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روزي است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مي‌دانند، و عمل مي‌كنند به آنچه بايد بكنند. و منافقين آنهايي كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايي دارند و با اسرائيل دوستي در اين روز بي‌تفاوت هستند، يا ملتها را نمي‌گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين. بايد همانطور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جرثومه‌هاي فساد را به زباله‌دانها بريزند. روز قدس روزي است كه بايد اين دنباله‌روهاي رژيم سابق در ايران، و آن توطئه‌چينهاي رژيم فاسد و ابرقدرتها در ساير جاها خصوصاً در لبنان، تكليف خودشان را بدانند. روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم؛ و برادران لبناني را از اين فشارها نجات بدهيم. روزي است كه بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستكبرين بيرون بياوريم. روزي است كه بايد جامعه مسلمين همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به اين تفاله‌هايي كه مانده است از آنها چه در ايران و چه در ساير جاها.

روز قدس، روزي است كه بايد به اين روشنفكراني كه در زير پرده با آمريكا و عمال امريكا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اينكه اگر از فضولي دست برنداريد، سركوب خواهيد شد! ما به آنها مهلت داديم و با آنها با ملايمت رفتار كرديم كه شايد دست از شيطنت بردارند و اگر دست برندارند، كلمه آخر را خواهيم گفت و خواهيم به آنها فهماند كه ديگر رژيم سابق قابل برگشتن نيست و ديگر امريكا نمي‌تواند به اينجا حكومت كند، و ديگر ساير ابرقدرتها نمي‌توانند در اين مملكت حكومت كنند. روز قدس روزي است كه بايد به همة ابرقدرتها هشدار داد كه بايد دست خود را از روي مستضعفين برداريد و سر جاي خود بنشينيد.

اسرائيل دشمن بشريت، دشمن انسان، كه هر روز غائله ايجاد مي‌كند و برادرهاي ما را در جنوب لبنان به آتش مي‌كشد، بايد بداند كه ديگر اربابهاي او رنگي ندارند در دنيا، و بايد انزوا اختيار كنند؛ طمعها را از ايران بايد قطع كنند، دستهاي آنها بايد از همه ممالك اسلامي قطع شود؛ عمال آن در همه ممالك اسلامي بايد كنار بروند. روز قدس روز اعلام يك چنين مطلبي است. اعلام اين است به شياطيني كه ملتهاي اسلام را مي‌خواهند كنار بگذارند، و ابرقدرتها را به ميدان بياورند. روز قدس روزي است كه قطع آمال آنها را بكند؛ و به آنها هشدار بدهد كه گذشت آن زمانها.

روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم، و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود. روز قدس روزي است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما، به واسطة عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين بهوش بيايند، بايد بفهمند قدرتي را كه مسلمين دارند؛ قدرتهاي مادي، قدرتهاي معنوي. مسلمين كه يك ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايي دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ايمان پشتوانه آنهاست از چه بايد بترسند؟ ما با يك جمعيت كمي در مقابل دشمنهاي زياد، دشمنهاي بسيار، قيام كرديم و ابرقدرتها را شكست داديم. و كسي گمان نكند كه ديگر بعضي از اين قشرهاي فاسد، بعضي از اين چپ‌روهاي امريكايي يا غير امريكايي، بتوانند در اين مملكت اظهار وجود كنند. آن روز كه ما بخواهيم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله‌دانهاي فنا خواهند ريخته شد. ملت بزرگ ما ديگر از اين حركات مذبوحانه نخواهد ترسيد. حركات اسرائيل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطين همين حركات مذبوحانه است. حركاتي است كه اواخر عمر، اشخاص فاسد مي‌كنند چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ايران اين حركات را كرد، و منتهي به فنا شد.

دولتهاي عالَم بدانند كه اسلام شكست بردار نيست. اسلام و تعاليم قرآن بر همه ممالك بايد غلبه كند. دين بايد دين الهي باشد، اسلام دين خداست؛ و بايد در همه اقطار اسلام پيشروي كند. روز قدس، اعلام يك چنين مطلبي است، اعلام به اين است كه مسلمين به پيش! براي پيشرفت در همه اقطار عالَم. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامي است. روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در سراسر كشورها بيرق آن برافراشته شود. روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمي‌توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند.

من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مي‌دانم، و روزي است كه بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي كه آنها را كشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ايستاده‌ايم، و نخواهيم اجازه داد كسان ديگر در مملكت ما دخالت كنند، و مسلمين نبايد اجازه بدهند كه كسان ديگر در ممالكشان دخالت كنند. در روز قدس، ملتها بايد به حكومتهايي كه خائن هستند هشدار دهند. روز قدس روزي است كه ما خواهيم فهميد چه اشخاصي و چه رژيمهايي با توطئه‌گرهاي بين‌المللي موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهايي كه شركت ندارند مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائيل، و آنهائي كه شركت كردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام كه در رأس آنها امريكا و اسرائيل است. روز قدس روز امتياز حق از باطل است، روز جدايي حق و باطل است.

من از خداوند تبارك و تعالي خواهانم كه غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهاي عالَم؛ بر همه مستكبرين، مستضعفين را غلبه بدهد. و از خداي تبارك و تعالي خواهانم كه برادرهاي ما را در فلسطين، در جنوب لبنان و در هر جايي از عالَم كه هستند، از دست مستكبرين و از دست چپاولگران نجات بدهد. والسلام علي رسول الله و علي أئمة المسلمين

سخن پاياني

هدف از روز قدس اين است كه از يكسو وابستگي فلسطين و بيت المقدس و قدس شريف به دنياي اسلام مورد تاكيد قرار گيرد و از سوي ديگر فكر آزادسازي قدس از چنگال صهيونيستها در ميان مسلمين جهان احيا گردد. در اين روز همه ساله مسلمانان جهان در كشورهاي خود با انجام تظاهرات باشكوه، برلزوم مرگ اسرائيل و بازگرداندن فلسطين و قدس شريف به صاحبان اصلي آن تاكيد مي‌كنند. از اين رو مراسم روز قدس يك آئين تشريفاتي نيست بلكه نمادي از نفرت عمومي دنياي اسلام نسبت به جنايات رژيم اشغالگر صهيونيستي و حاميان آن مي‌باشد.

اعلام روز جهاني قدس، مصيبت اشغال فلسطين را در رأس مسائل جهان اسلام معرفي كرد و از همهٔ مسلمانان و مستضعفان جهان خواست تا با كمك يكديگر به ياري خواهران و برادران خود در فلسطين بشتابند تا اسرائيل نتواند به اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني ادامه دهد و ملت فلسطين را تضعيف نموده و از پاي درآورد. اگر مردم مسلمان جهان در يك همايش عظيم جهاني در روز قدس، هر كدام، بنابر توصيهٔ حضرت امام خميني، يك سطل آب بريزند، اسرائيل را آب خواهد برد… به اميد آن روز

اين مقال را با سخني از رهبر انقلاب حضرت آية الله خامنه اي به پايان مي‌برم:

«تحقيقا امروز در زندگي مسلمين و در آفاق اسلامي هيچ مسئله اي به اهميت مسئله فلسطين نيست… فقط غصب خانه مسلمين نيست، بلكه قضيه بالاتر از اين است. مسئله اين است كه دشمنان جهاني اسلام، بخشي از خانه مسلمين را براي حمله به صفوف مسلمين و براي مبارزه با خواسته‌ها و حركات آنها، سنگر قرار داده اند.»
مدیر سایت امتیاز به خبر :