جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

كميته تعالي پزشكي حج تشكيل مي‌شود

كميته تعالي پزشكي حج تشكيل مي‌شود
مروري بر نقاط قوت و ضعف طرح «پزشك مجموعه» در گفت‌وگو با پزشكان حج امسال.
به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به سرزمين وحي، خدمت‌رساني پزشكي به زائران در قالب «مطب مجموعه‌» ها، از ويژگي‌هاي مهم حج سال ۹۲ بود. امسال براي نخستين بار، خدمت‌رساني درماني به زائران، در قالب پزشك مجموعه انجام شد. خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در گفت‌وگو با پزشكان مجموعه‌ها، نقاط قوت و ضعف اين طرح را بررسي كرد.

دكتر سيد محمدمهدي سليمان‌زاده موسوي، پزشك مستقر در اقامتگاه «مدينه هارموني» در آسيب‌شناسي طرح پزشك مجموعه گفت: قرار بود هر پزشكي كه به حج اعزام مي‌شود ۲۵۰ زائر را در شهر خود معاينه كند و در عربستان نيز دست كم، همراه زائران يكي از كاروان‌هايي باشد كه در ايران معاينه كرده است. چون پزشكي كه معاينات قبل از اعزام يك گروه از زائران را انجام مي‌دهد، با زائراني كه دچار بيماري‌هاي حساس و پرخطر هستند، آشنا شده و بهتر است در طول سفر، همراه آنان باشد اما با اجرا شدن طرح پزشك مجموعه در حج سال ۹۲، متاسفانه با زائراني كه معاينات قبل از اعزام‌شان را در ايران انجام داده‌ايم همراه نبوديم و به اطلاعات معاينات پزشكي قبل از اعزام زائران هم دسترسي نداشتيم.

سليمان‌زاده موسوي در عين حال، اجرايي شدن طرح پزشك مجموعه را مايه ارتقاي دسترسي زائران به پزشك دانست و گفت: در طرح پزشك مجموعه قرار شده كه هر پزشك مجموعه، ۸ ساعت شيفت دهد، ۸ ساعت گوش به زنگ باشد و ۸ ساعت هم در دسترس باشد. بنابراين دائماً آماده هستيم و زائر همواره در اقامتگاه محل استقرار خود به پزشك دسترسي دارد. در زماني كه طرح پزشك كاروان اجرا مي‌شد، يك پزشك براي يك كاروان فعاليت مي‌كرد و شب و روز بايد منتظر زائر مي‌بود و اگر مي‌خواست دقايقي را براي زيارت برود، پزشك ديگري نبود كه جايگزين خود نمايد اما با اجراي طرح پزشك مجموعه، چند پزشك در مجموعه هستند كه جايگزين همديگر مي‌شوند، لذا زائر حتي يك دقيقه هم بدون خدمات پزشكي نمي‌ماند.

دكتر مريم احمدي، متخصص زنان، از پزشكاني است كه با طرح پزشك مجموعه همكاري مي‌كند. او نيز عدم دسترسي پزشك مجموعه به اطلاعات معاينات پزشكي قبل از اعزام زائران را به عنوان بزرگترين مشكل در طرح پزشك مجموعه امسال قلمداد كرد و يادآور شد: زماني كه طرح پزشك كاروان اجرا مي‌شد، قبل از اعزام با تك تك زائران آشنايي پيدا مي‌كرديم اما الآن با هيچ كدام از زائران مجموعه‌اي كه در آن مستقر هستيم آشنايي قبلي نداريم و به شرح حالي از معاينات پزشكي قبل از اعزام آنها هم دسترسي نداريم.

اين متخصص زنان مي‌افزايد: اگر پزشكي كه معاينات قبل از اعزام زائران يك كاروان در ايران را انجام مي‌دهد، بتواند در عربستان نيز با همان كاروان در يك مجموعه مستقر شود، كارايي طرح پزشك مجموعه نسبت به پزشك كاروان، افزايش مي‌يابد.

وي به حضور يك پزشك زن در مجموعه‌هايي كه بيش از سه پزشك در آنها مشغول هستند اشاره كرد و گفت: در زماني كه طرح پزشك كاروان اجرا مي‌شد، كليه پزشكان كاروان‌ها بدون استثناء مرد بودند. بنابراين اگر در كارواني يك زائر زن از نظر تزريقات، وصل نمودن سرم يا بيماري‌هاي خاص زنان دچار مشكل مي‌شد، پزشك كاروان در عمل نمي‌توانست كاري برايش انجام دهد اما با اجرايي شدن طرح پزشك مجموعه، در هر مجموعه‌اي كه بيش از سه پزشك در آن مستقر هستند، يك پزشك زن در نظر گرفته شده است.

گفتني است در بازديدهاي سرپرست حجاج ايراني از اقامتگاه‌هاي زائران ايراني، درخواست‌هاي متعدد زائران براي حضور پزشك در كاروان‌ها مطرح مي‌شد كه حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر نيز خطاب به اين زائران مي‌گفت: در زمينه خدمت‌رساني پزشكي به زائران، از سال آينده بايد شيوه‌اي اجرا شود كه نفع بيشتري براي زائر دارد.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر در ديدار با دكتر رياض رئيس مركز پزشكي حج و زيارت و معاونان اين مركز در مكه مكرمه، با اشاره به ايجاد تغييرات در شيوه ارائه خدمات پزشكي و درماني به زائران در حج امسال، بر ضرورت آسيب‌شناسي فرآيند خدمت‌رساني به زائران حرمين شريفين تاكيد كرد و گفت: لازم است پس از فهرست نمودن و مقايسه امتيازات شيوه‌هاي مختلف خدمت‌رساني به زائران، شيوه‌اي كه نفع بيشتري براي زائر دارد را شناسايي و عملياتي كنيم.

سيدعلي رياض رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر نيز در گفتگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، از تشكيل كميته‌هاي بررسي، بازرسي و تعالي در مركز پزشكي حج و زيارت براي بررسي نقاط ضعف و قوت شيوه‌هاي خدمت‌رساني پزشكي به زائران خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه اين آسيب‌شناسي منجر به ارتقاي كيفيت خدمت‌رساني پزشكي به زائران در حج شود.

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر افزود: بهترين و مناسب‌ترين شيوه خدمت‌رساني پزشكي به زائران را از ميان نتايج اقدامات كميته‌هاي بررسي، بازرسي و تعالي كه محصول نظرات كارشناسي پزشكان آشنا به شرايط موسم حج است را استخراج كرده و به نماينده محترم ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و همچنين به رياست محترم سازمان حج و زيارت اعلام مي‌كنيم.
مدیر سایت امتیاز به خبر :