پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ثبت نام عمره ۲۸ آبان؛ ثبت نام تمتع ۲۹ دي

ثبت نام عمره ۲۸ آبان؛ ثبت نام تمتع ۲۹ دي
مرحله نخست ثبت‌نام و انتخاب كاروان زائران عمره از ۱۵ محرم و زمان ثبت‌نام و انتخاب كاروان حج تمتع ۹۳ از هفدهم ربيع‌الاول آغاز مي‌شود.

در نشست خبري در مكه مكرمه؛
جمع‌بندي حج جاري و برنامه‌هاي حج و عمره آتي اعلام شد

رضايت نسبي زائران از عمليات حج امسال

همزمان با آغاز بازگشت حجاج به ايران اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و مهندس سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت با حضور در جمع خبرنگاران، گزارشگران و تصويربرداران اعزامي به سرزمين وحي، به طرح ديدگاه‌هايشان درباره عمليات حج امسال پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر، ميزان مشكلات و نارسايي‌هاي عمليات حج امسال را كمتر از سال گذشته دانست و در يك نگاه كلي، عمليات حج امسال را موفق ارزيابي كرد.

سرپرست حجاج ايراني، رضايت نسبي بين زائران كشورمان را برآمده از ويژگي‌هاي فرهنگي و ديني زائران ايراني به لحاظ پرهيز از نگاه مادي و رفاهي به سفرهاي معنوي و همچنين ناظر بر وظيفه‌شناسي كارگزاران فرهنگي و اجرايي دانست.

همايش هاي بين المللي بعثه، محل حضور مسلمانان است

سرپرست حجاج ايراني از برگزاري مراسم باشكوه دو دعاي كميل در مدينه منوره و مراسم برائت از مشركين و دعاي عرفه در نهم ذي‌حجه، جلسات انس و معرفت در كاروان‌ها با حضور و مشاركت گسترده زائران، برگزاري برنامه‌هاي قرآني با حضور قاريان ممتاز كشوري و بين‌المللي، برگزاري همايش‌هاي ويژه اهل سنت در مدينه و مكه با استقبال گسترده زائران اهل سنت، برگزاري همايش زائران ايراني مقيم خارج كشور، تجليل از خانواده معظم شهدا، ويژه برنامه‌هاي كاروان جانبازان و برگزاري همايش‌هاي «مقام و منزلت زن» و «اهل بيت عليهم‌السلام» در مدينه و همايش قدس در مكه كه با حضور چشمگير زائران كشورهاي ديگر برگزار شد، به عنوان مهمترين برنامه‌هايي نام برد كه در حج امسال با برنامه‌ريزي واحدهاي مختلف بعثه با موفقيت برگزار شدند.

تلاش براي ارتقاي حج جهان اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر به ديدار با روساي بعثه‌هاي حج كشورها و وزراي امور ديني و اوقاف برخي كشورها در موسم حج اشاره كرد و اين ديدارها را مايه توسعه همكاري‌هاي كشورهاي اسلامي در حوزه آموزش و آماده‌سازي حجاج و زمينه‌ساز رفع مشكلات فرهنگي در حج دانست و گفت: پس از تبادل تجربيات و برگزاري جلسات كارشناسي با بعثه‌هاي ساير كشورها، زمينه براي انعقاد تفاهم‌نامه همكاري بين بعثه دو كشور ايجاد مي‌شود كه اين همكاري‌هاي مشترك به ارتقاي حج‌گزاري مسلمانان و رفع مشكلات كمك مي‌كند.


در حج به دنبال اتحاد اسلامي و حج‌گزاري آرام و مطلوب هستيم

وي يكي از اهداف همايش‌هايي كه به ابتكار بعثه و با حضور گسترده زائران و شخصيت‌هاي غيرايراني در موسم حج در مدينه منوره و مكه مكرمه برگزار مي‌شود را توجه به «اتحاد اسلامي» دانست و گفت: هرگز به دنبال طرح مباحث طائفي و اختلافي در حج نيستيم. در حج به دنبال اتحاد اسلامي و حج‌گزاري آرام و مطلوب هستيم و تلاش مي‌كنيم از ظرفيت‌هاي دولت يازدهم در حوزه ديپلماسي جهت بهبود روابط با عربستان سعودي بهره بگيريم.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در پيام خود كه در مراسم برائت از مشركين در صحراي عرفات قرائت شد، با صراحت و قاطعيت كامل، اهانت به مقدسات هر كدام از مذاهب اسلامي را حرام شرعي دانستند. مراجع عظام تقليد نيز همين نظر را ارائه داده‌اند.

ديپلماسي حج به توسعه روابط كشورهاي اسلامي مي انجامد

وي با اشاره به اهميت استفاده از ديپلماسي حج براي كمك به ديپلماسي عمومي كشورهاي اسلامي گفت: بايد از تمام ظرفيت ديپلماسي خود براي توسعه روابط جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورها استفاده كنيم و در اين راستا تلاش مي‌كنيم تجربيات فرهنگي و اجرايي خود در حوزه عمليات حج را به ديگر كشورها منتقل نماييم.

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، با اشاره به روايات اسلامي، از حج به عنوان پرچم اسلام نام برد و با يادآوري اينكه «حج» فرصتي براي گرد هم آمدن روساي كشورهاي اسلامي يا فرهيختگان و انديشمندان مسلمان براي حل مشكلات جهان اسلام است، گفت: هر چه حج باشكوه‌تر برگزار شود سبب سربلندي بيشتر اسلام است لذا مي‌توان از ظرفيت حج براي تحول در جهان اسلام استفاده كرده و حج را به پناهگاهي براي ملت‌هاي مسلمان تبديل كنيم.

خدمات حج آسيب شناسي مي شود

بر طبق اين گزارش، آقاي مهندس سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت نيز در اين نشست خبري از تشكيل شش كارگروه در حين عمليات حج براي آسيب‌شناسي خدمت‌رساني به زائران خبر داد و گفت: در طول موسم حج امسال تا كنون ۱۰۵۰ نفر ساعت جلسات كارشناسي در قالب اين شش كارگروه تشكيل شده كه به آسيب‌شناسي ميداني عمليات حج پرداخته‌اند.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از خروج تعدادي از اقامتگاه‌هاي زائران ايراني از گردونه اجاره براي ايام عمره و موسم حج آتي خبر داد و گفت: حدود ۵ درصد اقامتگاه‌هاي فعلي زائران ايراني در مكه مكرمه از گردونه اجاره براي اقامت زائران كشورمان حذف مي‌شوند.

اوحدي با تاكيد بر استخراج نقاط قوت و ضعف عمليات خدمت‌رساني به زائران ايراني، از تهيه نامه‌اي به زبان عربي خطاب به وزير حج عربستان خبر داد كه طي آن نقاط ضعف در حوزه خدمت‌رساني كشور ميزبان به حجاج ايراني ذكر مي‌شود.

عمره ۱۰ روزه شد

رئيس سازمان حج و زيارت از موافقت وزارت حج عربستان براي افزايش ۵۰ درصدي سهميه جمهوري اسلامي ايران در عمره ۹۳ – ۱۳۹۲ خبر داد و با بيان اينكه برنامه زمان‌بندي عمره پيش رو تدوين و تقديم نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني شده است، گفت: در عمره ۹۳ – ۹۲ در قالب برنامه ۱۰ روزه، زمينه تشرف بيش از ۷۵۰ هزار زائر ايراني فراهم مي‌شود.

ثبت نام عمره ۲۸ آبان؛ ثبت نام تمتع ۲۹ دي

وي با اعلام اينكه ثبت‌نام و انتخاب كاروان زائران عمره از ۱۵ محرم شروع و در دو مرحله انجام مي‌شود، ابراز اميدواري كرد كه در ايام ماه صفر شاهد حضور عمره‌گزاران ايراني در سرزمين وحي باشيم.

اوحدي همچنين از بسته شدن برنامه زمان‌بندي حج ۹۳ خبر داد و اظهار داشت: زمان ثبت‌نام و انتخاب كاروان حج تمتع ۹۳ از هفدهم ربيع‌الاول شروع و تا پايان دهه فجر كامل شده و كاروان‌هاي حج تمتع سال آتي نيز تا پايان اسفند ماه ۹۲ بسته مي‌شود.

رئيس سازمان حج و زيارت بر ارتقاي زيرساخت‌ها براي تبديل جمهوري اسلامي ايران به مركز ثقل ترانزيت زائران كشورهاي مختلف تاكيد كرد و در همين زمينه، از ساخت ترمينال زيارتي فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) با سرمايه‌گذاري بانك گردشگري و بانك ملت و با نظارت سازمان حج و زيارت خبر داد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

kosari
kosari شنبه, 09 آذر,1392 09:35
سلام.آیا اسامی تمتع ۹۳ اعلام شده است؟