یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

معاون سازمان حج و زیارت: تشریح آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ در کاروان‌های عمره و حج تمتع

معاون سازمان حج و زیارت: تشریح آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ در کاروان‌های عمره و حج تمتع
معاون سازمان حج و زیارت آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ در کاروان‌های عمره و حج تمتع را تشریح کرد.

غلامرضا رضایی  معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفتگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ در کاوران‌های حج تمتع و عمره مفرده با توجه به اینکه ثبت‌نام عمره به دلیل صادر نشدن مجوز پرواز و تعلیق اعزام زائران، متوقف شده است، اظهار کرد: حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای سفر عمره ثبت‌نام و هزینه آن را کامل پرداخت کردند که با توجه به طولانی شدن فرایند اعزام عمره (تا چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه) ۵ هزار و ۹۵۰ نفر انصراف دادند.

 

وی درباره احتمال ازسرگیری سفر عمره با توجه به سفر هیأت عربستان به ایران، اظهار کرد: نتیجه سفر این هیأت به ایران و ارزیابی‌هایی که از فرودگاه‌ها و هواپیماها داشتند، براساس اطلاعات دریافت‌شده، مثبت بوده است. ما امیدواریم با اعلام موافقت آن‌ها، اعزام عمره آغاز شود. به محض اینکه‌ عربستان مجوز پروازهای عمره را صادر کند، جدول جدید اعزام زائران، بازبینی، زمان‌بندی و سپس اعلام خواهد شد.

 

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با تأیید اخباری مبنی بر اینکه هتل‌های رزروشده برای زائران ایرانی در مکه و مدینه به دلیل تعلیق این سفر، در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته است، اظهار کرد: به دلیل آنکه خسارتی متوجه زائران و سازمان حج و زیارت نشود، در توافق و با هماهنگی، این هتل‌ها فعلا در اختیار زائران کشورهای دیگر قرار گرفته است، اما این به معنی از دست دادن فضای اقامتی مورد نیاز زائران ایرانی در عمره نیست، به محض اینکه برنامه این سفر مشخص شود، متناسب با ظرفیت، هتل‌های مورد نیاز برای زائران ایرانی اجاره می‌شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان‌بندی قبلی سازمان حج و زیارت که قرار بود زائران ثبت‌نام‌شده برای عمره تا ۱۰ اسفندماه به عربستان اعزام شوند، در صورت صدور مجوز از سوی عربستان آیا امکان اعزام همه افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند به طور کامل وجود دارد و آیا ایرانی‌ها به عمره امسال می‌رسند؟ گفت: تعداد اعزامی‌ها بستگی به زمان صدور مجوز از سوی عربستان دارد. ما امیدواریم مسیر عمره باز شود. به هر حال سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد که به محض صدور مجوز، برنامه اعزام را بازبینی و سفر عمره را آغاز کند. علاوه‌بر این سعی می‌شود از ظرفیت ماه رمضان تا جایی که اجازه می‌دهد، استفاده کنیم.

 

رضایی درباره روند ثبت نام حج تمتع که از ۱۵ دی‌ماه اغاز شده است، گفت: تا کنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ تکمیل شده است و ثبت نام همچنان ادامه دارد. آخرین اولویتی که اعلام شده مربوط به دارندگان سند حج تا پایان شهریورماه ۱۳۸۶ بوده است.

 

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره تعیین تکلیف هزینه تمام‌شده حج تمتع که تا کنون مبلغ علی‌الحساب آن ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شده است، افزود: هزینه تمام‌شده حج به نرخ ارز و بلیت هواپیما بستگی دارد که امیدواریم مسئولان سازمان هواپیمایی و بانک مرکزی سریع‌تر این نرخ‌ها را تعیین کنند. هزینه تمام‌شده سفر معنوی حج تمتع هنوز اعلام نشده و زائرانی که ثبت‌نام می‌کنند فعلا علی‌الحساب مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان واریز می‌کنند. 

 

سهمیه حج ایران برای سال ۱۴۰۳ حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است که بنابر اعلام سازمان حج و زیارت،  عملیات اعزام کاروان‌های حج تمتع، از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز می‌شود و با پایان ماه ذی‌الحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۶ (نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۳) پایان خواهد یافت.

مدیر سایت امتیاز به خبر :