شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تاکنون بیش از بیست هزار نفر برای اعزام به حج آینده اعلام آمادگی کرده اند.

تاکنون بیش از بیست هزار نفر برای اعزام به حج آینده اعلام آمادگی کرده اند.
درنشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد که تاکنون بیش از بیست هزار نفر برای اعزام به حج آینده اعلام آمادگی کرده اند.

دراین نشست که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد ، آقای غلامرضا رضایی معاون حج و عمره  سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب ، افزود: در خصوص حج 1403 از روش ابتدا ثبت نام و بعد کاروان بندی استفاده شده است که در این روش اگر استقبال در استانی بیشتر باشد می توان جابجایی ظرفیت در استان ها را بهتر مدیریت کرد.

 

وی از زائرانی که سند اولویت دار دراختیار دارند خواست که هرچه زودتر برای ثبت نام اقدام کنند تا کارهای زمانبندی در خصوص حج آینده بویژه خرید وانتقال ارز و تامین مسکن به موقع انجام شود.

 

سرپرست حجاج ایرانی نیز از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که با حضور در برنامه های گفتگو محور رسانه ملی درباره فعالیت های انجام شده درحوزه های عمره و حج آینده اطلاع رسانی لازم به مشتاقان اعزام به سرزمین وحی انجام و به سوالات مردم پاسخ داده شود.  

 

در ادامه این جلسه ، آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت از سفر اخیر خود به عربستان و مذاکرات انجام شده با وزیر و مسئولان حج و عمره این کشور که به امضای تفاهم نامه حج 1403 منجر شد ، گزارش داد.

 

وی افزود: دراین مذاکرات موضوعات افزایش سهمیه ، اختصاص سهمیه به ایرانیان مقیم خارج از کشور، سهمیه مورد نیاز عوامل و کارگزاران اجرایی کاروان های ایرانی و تسهیل در انتقال حواله های ارزی ، برگشت زائران پس از رمی جمرات به چادرهای منا و انتقال دارو و مواد غذایی مطرح شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حضور سفیر کشورمان در ریاض و سرکنسول ایران در جده دراین مذاکرات و طرح موضوع عدم پرداخت غرامت به تعدادی از زائران آسیب دیده در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و پرونده شهدای منا افزود:  قرار است که این موارد از طریق منابع دیپلماتیک دنبال شود.

 

این جلسه با گزارش آقای حمید رضا محمدی معاون عتبات سازمان حج و زیارت ادامه یافت و وی به افزایش 54 درصدی اعزام ها به اماکن متبرکه درعراق در نه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد.

 

وی گفت: در نه ماهه اول امسال 370 هزار نفر در قالب کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت به عراق رفتند و در دی ماه نیز تاکنون 32 هزار نفر ثبت نام کردند که بخش عمده ای اعزام شدند.

 

آقای محمدی با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای ماههای رجب و شعبان هم انجام شده است به ظرفیت سازی برای اعزام ها در حد فاصل 17 دی تا پایان بهمن اشاره کرد و گفت: 55 هزار ظرفیت تاکنون ایجاد شده است و این رقم افزایش خواهد یافت.

 

وی همچنین از اقدامات انجام شده در حوزه های اسکان، حمل و نقل و تغذیه و تدارکات برای افزایش رضایتمندی زائران حسینی گزارش داد و عوامل موثر در افزایش تعداد زائران نسبت به نه ماهه سال گذشته را برشمرد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با تقدیر از تلاش ها و اقدامات صورت گرفته لزوم فعال شدن هرچه بیشتر استان ها در موضوع جذب زائر را یادآور شد و تاکید کرد: باید از شیوه هایی که به جذب تعداد بیشتر زائران اعتاب مقدسه می انجامد استفاده گردد و ظرفیت مناسب برای ماههای رجب و شعبان و دوره های نوروزی هم با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان فراهم شود.      

مدیر سایت امتیاز به خبر :