یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

جزییات ثبت نام زائران پیاده روی اربعین سال جاری/متقاضیان هر چه سریعتر در سامانه اینترنتی «سماح» ثبت نام کنند

جزییات ثبت نام زائران پیاده روی اربعین سال جاری/متقاضیان هر چه سریعتر در سامانه اینترنتی «سماح» ثبت نام کنند
سازمان حج و زیارت با تشریح جزییات ثبت نام زائران پیاده روی اربعین سال جاری، از همه متقاضیان اعم از افراد و گروه ها خواست هر چه سریعتر در سامانه اینترنتی «سماح» ثبت نام کنند.

«حمیدرضا محمدی» معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت امروز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج با بیان اینکه ثبت نام از زائران اربعین از روز سه شنبه هفته جاری (سوم مرداد) آغاز شده است، اظهارداشت: متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین می توانند نسبت به ثبت نام از طریق سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir و یا مراجعه حضوری به دفاتر فعال زیارتی اقدام کنند.

 

وی افزود: اسامی و نشانی دفاتر فعال زیارتی در سراسر کشور از طریق سامانه جامع کارگزاران سازمان حج و زیارت به نشانی kargozaran.haj.ir در دسترس عموم مردم است.

 

محمدی توضیح داد: متقاضیان سفر به کربلای معلی و دیگر شهرهای زیارتی عراق در ایام اربعین می توانند نسبت به انتخاب تاریخ سفر خویش در بازه زمانی 27 مرداد تا 20 شهریور برابر با اول تا 25 صفر اقدام کنند.

 

به گفته محمدی، انتخاب تاریخ رفت و برگشت زائران در ایام اربعین با خود آنها است اما سازمان حج و زیارت به آنها توصیه می کند مدت سفر خود را حداکثر به مدت یک هفته تعیین کنند تا هموطنان بیشتری بتوانند از امکانات اقامتی در عتبات عالیات بهره بگیرند.

 

وی یادآور شد: در صورتی که شهروندان ایرانی بیش از مدت مجاز –حداکثر یک ماه- در عراق بمانند، اقامت شان در آن کشور غیرقانونی بوده و علاوه بر جریمه 300 دلاری، با خطر بازداشت و ممنوع الورود شدن به عراق نیز روبرو خواهند شد.

 

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: متقاضیان سفر اربعین باید حتما در سامانه سماح نسبت به انتخاب یکی از بسته های بیمه و پرداخت حق بیمه اربعین که در قالب سه گزینه ارائه شده است، اقدام کنند تا ثبت نام آنها تکمیل شود.

 

وی حق بیمه اربعین را شامل سه گزینه (بسته) 35 هزار تومانی، 45 هزار تومانی و 55 هزار تومانی بیان کرد که میزان تعهدات بیمه ای هر کدام از بسته ها در صورت فوت یا بروز حادثه برای زائران با یکدیگر تفاوت دارد.

 

محمدی گفت: متقاضیان سفر اربعین بایستی هنگام ثبت نام علاوه بر انتخاب تاریخ رفت و برگشت، مرزی که از آن خارج می شوند را هم تعیین کنند.

 

وی مرزهای یادشده را شامل مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در استان خوزستان، خسروی در استان کرمانشاه، باشماق در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی بیان کرد و گفت که زائرانی که با هواپیما به عراق می روند نیز مرز هوایی را به عنوان مرزهای خروجی خود انتخاب کنند.

 

معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس میزان تقاضای زائران و ظرفیت سرویس دهی هر یک از مرزهای یادشده، ثبت نام افراد در سامانه سماح صورت می گیرد و در صورتی که ظرفیت مرز موردنظر متقاضی در تاریخی که او برای خروج تعیین می کند، پر شده باشد، باید مرزهای جایگزین یا تاریخ های دیگری را انتخاب نماید.

 

محمدی افزود: هنگام ثبت نام سفر اربعین در سامانه سماح، نیازی به ثبت شماره گذرنامه نیست اما متقاضیان باید بدانند بدون داشتن گذرنامه امکان خروج از کشور را ندارند.

 

به گفته وی، زائران می توانند با گذرنامه های عادی یا گذرنامه ویژه اربعین که از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود و حداقل بایستی شش ماه اعتبار داشته باشد، نسبت به خروج از کشور اقدام کنند.

 

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هشدار داد در صورتی که زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت حق بیمه اقدام به سفر کنند، در صورت بروز حادثه برای آنان، از پوشش خدمات بیمه ای محروم خواهند بود.

 

وی گفت: پوشش بیمه ای زائران اربعین برای اعزام های هوایی به محض اینکه مهر خروج از کشور در گذرنامه آنها ثبت شود و برای اعزامهای زمینی از یکصد کیلومتری مرزهای هدف اربعین فعال می شود.

 

محمدی یادآور شد: زائران اربعین برای تهیه بلیت سفر نیز باید از طریق تصمیماتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می شود، اقدام کنند.

 

وی تاکید کرد: افرادی که قصد دارند به صورت گروهی اعزام شوند بایستی حتماً در سامانه سماح ثبت نام گروهی انجام دهند چراکه این امر در فعالیت امور گمشدگان بسیار راهگشا خواهد بود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :