یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تعامل مثبت عربستانی‌ها برای انجام حج آرام و ماندگار زائران ایرانی

تعامل مثبت عربستانی‌ها برای انجام حج آرام و ماندگار زائران ایرانی
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت و رئیس ستاد مکه به تعامل مثبت عربستانی‌ها برای انجام حج آرام و ماندگار زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: از تمام توان و ظرفیت مان استفاده می کنیم تا حجاج با خاطره ای خوب به ایران برگردند.  ...

غلامرضا رضایی به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد مکه و تعامل با مسئولان کشور میزبان برای انجام مناسک و اعمال حج زائران ایرانی به ویژه در ایام تشریق پرداخت. 

 

وی به افزایش حضور زائران ایرانی در مکه اشاره کرد و گفت: با حضور پرتعداد زائران در مکه مکرمه نیاز است برای هماهنگی و پیگیری امور آنها نشست هایی با دست اندرکاران ادارات، موسسات و شرکت های بخش خصوصی و دولتی کشور میزبان داشته باشیم. به همین خاطر روزانه جلساتی را با مسئولان شرکت های طرف قرارداد و مسئولان وزارت حج و عمره عربستان داریم که بنده و همکاران به طور مستقیم با نفرات اول این نهادها و معاونین وزیر هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.

 

وی با بیان این که جلساتی هم در سطح واحدهای تخصصی بعثه و سازمان حج برگزار می شود، ادامه داد: نقل و تردد حجاج در ایام تشریق موضوع مهم و پیچیده ای است که باید برای آن برنامه ریزی و زمانبندی دقیق داشته باشیم که الحمدلله باتجربه خوب سنوات گذشته این برنامه ریزی را داریم.

 

غلامرضا رضایی ادامه داد: انتقال حدود 90 هزار زائر در ایام تشریق کار سنگینی است که انجام درست و دقیق آن برای ما اهمیت بالایی دارد. ضمن این که طرح قربانی و سایر امور در عملیات حج هم کار بسیار مهمی است که باید در کنار رمی جمرات با زمانبندی و مقررات و دستورالعمل های ابلاغی  و مطابق با احکام شرع و فقه صورت گیرد.

 

رئیس ستاد مکه مکرمه با اشاره به اهمیت برنامه ریزی دقیق برای ورود و خروج زائران به مشاعر مقدس گفت: این اتفاق با انتقال براداران و خواهران اهل سنت عزیز آغاز می شود و بعد از آن انتقال حجاج به عرفات و سپس مشعر و در روز عید قربان به سرزمین منا و بازگشت به مکه به پایان می رسد. 

 

وی ادامه داد: از آنجایی که ما عهده دار تامین آرامش همه زائران هستیم، روزانه نظارت و پیگیری بر بخش های مختلف اعم از تردد، نقل درون شهری، تغذیه و پذیرایی در هتل ها را داریم تا حجاج ایرانی با کمترین دغدغه به عبادت و زیارت خود برسند. 

 

رئیس ستاد مکه با درخواست از زائران برای درک محدودیت های اعمال شده در مسجدالحرام گفت: کشور میزبان به دلیل شلوغی مکه و برای تامین سلامت زائران محدودیت هایی را برای حضور در صحن مسجدالحرام قرار داده و تنها زائرانی که در حالت احرام هستند می توانند در  محوطه طواف حضور پیدا کنند و سایر زائران می توانند بدون محدودیت در طبقات دیگر به عبادت بپردازند.

 

غلامرضا رضایی به برگزاری نشست با مسئولان عربستان برای تامین آرامش و امنیت زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: طبیعی است که برای ارائه خدمات شایسته به زائران و این که مانعی برای ایام تشریق وجود نداشته باشد نیاز به هماهنگی با مسئولان ادارات و موسسات عربستانی داریم که طی روزهای گذشته بخشی از این جلسات برگزار شده و در روزهای پیش رو هم ادامه خواهد داشت.

 

وی به نشست با مسئول راهنمایی و رانندگی منطقه منا اشاره کرد و گفت: نشست با برخی دستگاه ها که حاکمیتی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است که در همین راستا با مسئول راهنمایی و رانندگی و خدمات رسانی به حجاج در  مشاعر مقدسه نشستی را برگزار کردیم و بازدید میدانی هم داشتیم تا خدمات رسانی و تردد حجاج به مشاعر مقدس به ویژه منا بدون مشکل برگزار شود.

 

رئیس ستاد مکه از جابجایی زائران ایرانی در طول ایام تشریق با 620 دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: جابجایی قریب 90 هزار زائر ایرانی که باید اعمال شان را به درستی و کامل در ایام تشریق انجام دهند از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است به همین خاطر این نشست ها را برگزار می‌کنیم تا حجاج بتوانند از کوتاه‌ترین مسیر تردد کنند و به اعمالشان برسند.

 

رضایی ادامه داد: البته با توجه به این که حدود 2 میلیون و 500 هزار زائر در ایام تشریق حضور دارند طبیعی است محدودیت هایی در مساحت چادرها و تردد وجود داشته باشد که امیدواریم در هماهنگی کامل با مسئولان عربستانی زائران کشورمان بتوانند در حد امکان از شرایط و امکانات خوبی برخوردار شوند و همچون گذشته با رعایت نظم و انضباط بدرخشند و سرآمد حجاج باشند و با آرامش و کمترین وقت تلف شده به اهداف معنوی این سفر دست یابند.

 

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت از همکاری و تعامل مسئولان عربستانی به عنوان یک نقطه مثبت و قوت حج امسال یاد کرد و گفت: مسئولان کشور میزبان و دست اندرکاران خدمات رسانی به حجاج با سازمان حج و زیارت و ستاد عملیات حج ایران همکاری خوبی دارند. به خاطر شرایط روزهای پیش رو به طور 24 ساعته با مسئولان کشور میزبان در تماس و ارتباط هستیم که آنها نیز در همه ساعات پاسخگو هستند.

 

رضایی خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل کشور میزبان  بهتر از گذشته و برنامه های خوبی در دستور کار است که امیدواریم این روند با قوت و بهتر از گذشته عملیاتی شود و حجاج  عزیز کشورمان بتوانند در مدت اقامت در مدینه منوره و همچنین در مکه مکرمه آنطور که شایسته است از این سفر روحانی و معنوی استفاده ببرند. امیدواریم با همکاری و همراهی و هماهنگی بیشتر برادران دست اندرکار حج کشور میزبان بتوانیم با هماهنگی کامل حجی آرام و روان، توام با سلامت و رفاه نسبی برای حجاج ایرانی داشته باشیم که هم آرامش کامل داشته باشند و هم با خاطره ای خوب و ماندگار به جمهوری اسلامی ایران برگردند. 

 

وی در پایان گفت: این مهم هدف مسئولان دو کشور ایران و عربستان است و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت با دقت تمام امور را تحت نظر دارند و ما خدمتگزاران را راهبری می کنند تا زائران ایرانی با آرامش کامل اعمال حج تمتع را انجام داده و  با خاطره ای نیکو و رضایتمندی از خدمات ارائه شده به کشور برگردند.

برچسب ها : حج 1402، حج تمتع
مدیر سایت امتیاز به خبر :