پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

معاون امور حج و عمره : جزییات آخرین برنامه ریزی های حج ۱۴۰۲

معاون امور حج و عمره : جزییات آخرین برنامه ریزی های حج ۱۴۰۲
معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت با بیان جزییات آخرین برنامه ریزی های حج ۱۴۰۲ تاکید کرد که زایران عزیز به توصیه های مدیران کاروان ها و روحانیون توجه داشته باشند.

معاون امور حج و عمره با بیان اینکه امسال در موسم حج تمتع 1402 ، 87 هزارو 550 نفر از زایران کشورمان راهی سرزمین وحی می شوند ، گفت: این تعداد عزیزان از نقاط مختلف کشور و از 21 ایستگاه پروازی به عربستان منتقل می شوند.


وی ادامه داد: زایران عزیز کشورمان در قالب 580 کاروان عازم کشورعربستان می شوند که برنامه ریزی برای این کاروان ها براساس ظرفیت هر استان در نظر گرفته شده است ؛ کاروان های برنامه ریزی شده ۹۰نفره تا ۲۳۰ نفره می باشد .


رضایی با اشاره به اینکه تمامی مقدمات برای پذیرایی و خدمت رسانی به زایران فراهم است گفت: اولین تیم عوامل ستاد و عوامل اجرایی روز 31 اردیبهشت ماه تهران را به مقصد مدینه منوره ترک کردند و تمامی اقدامات لازم مهیا می باشد ؛

تیم عوامل اجرایی شامل نیروهای ستادی، تغذیه و تدارکات، مسکن ، آشپزخانه ، پزشکی و درمانی،حمل و نقل و ... حضور دارند .


وی در خصوص اعزام به فرودگاههای مدینه و جده گفت: مقصد زایران مدینه قبل فرودگاه مدینه و زایران مدینه بعد فرودگاه جده می باشدکه زایران مدینه بعد به محض پیاده شدن از هواپیما با وسایط نقلیه تدارک دیده شده به جحفه انتقال داده می شوند که پس از محرم شدن وارد شهر مکه مکرمه خواهند شد .


رضایی تصریح کرد: نخستین پروازهای زایران ایرانی که آغاز شد به فرودگاه مدینه بوده است و از 13 خرداد ماه پروازهای جده نیز آغاز می شود .


تمامی پروازهای رفت تا یکم تیرماه درنظر گرفته شده و پروازهای بازگشت نیز از سیزدهم تیرماه لغایت سوم مرداد ماه می باشد.


وی افزود : از تمامی دستگاههای همکار به ویژه سازمان هواپیمایی که تلاش شبانه روزی در این رابطه داشته اند تشکر می کنیم چراکه یکی از مهمترین برنامه های عملیات اجرایی این سازمان، حج تمتع می باشد که همیشه به خوبی آن را انجام داده اند و امیدواریم در برنامه ریزی های پیش رو نیز موفق باشند .


معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت اظهار کرد : در خصوص حمل و نقل درون شهری و برون شهری در مدینه و مکه تمهیدات اندیشیده شده و براساس قرارداد با شرکتهای اتوبوسرانی ، خدمات مطلوب و در خور شان زایران ایرانی در نظر گرفته شده است


وی درباره تعداد زایران مدینه قبل و مدینه بعد گفت:
حدود 58 درصد زایران ما مدینه قبل و 42 درصد مدینه بعد می باشند. زایران مدینه قبل در عملیات رفت به فرودگاه مدینه عزیمت می کنند و برگشت آنها از فرودگاه جده می باشد اما زایران مدینه بعد ابتدا به فرودگاه جده و سپس در برگشت از فرودگاه مدینه به میهن اسلامی بازمی گردند.


وی در خصوص اینکه چه تعداد از زایران کشورمان را بانوان و چه تعداد آقایان تشکیل می دهند گفت: در موسم امسال 46 درصد زایران ما آقایان و 54 درصد بانوان می باشند.

رضایی همچنین در باره مدت اقامت در مدینه منوره و مکه مکرمه گفت: مدت اقامت در مدینه منوره حدود 5 شب و ۶ روز و در مکه مکرمه نیز بسته به زمان حضور زایران در سرزمین وحی می باشد.


وی افزود:
کم بودن مدت اقامت مدینه نیز به دلیل ظرفیت محدود در کمبود هتل های موجود می باشد زیرا در سالهای اخیر جایگزینی برای هتل های تخریب شده صورت نگرفته است که امیدواریم در سالهای آتی با افزایش هتل در شهر مدینه، بتوانیم مدت زمان حضور را افزایش دهیم .


معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت درباره تعداد هتل برای حج تمتع امسال گفت: برای موسم حج تمتع حدود 90 هتل در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه تدارک دیده شده است ؛20 هتل در مدینه منوره و 70 هتل در مکه مکرمه برای خدمت رسانی به زایران ایرانی مهیا شده است .

 

وی همچنین اظهار کرد: تمامی تمهیدات لازم برای تغذیه زایران اندیشیده شده و 4 آشپزخانه مرکزی در شهرهای مدینه و مکه کار طبخ و توزیع غذای زایران را به صورت متمرکز انجام میدهند ؛ اشپزخانه های تدارک دیده شده با تجهیزات بسیار عالی و نیروهای کارآمد آشپزی که از کشورمان اعزام شده اند کار طبخ را انجام می دهند. دراین راستا به ذائقه مردم کشورمان توجه ویژه ای شده است.


رضایی همچنین درباره مدت زمان سفر نیز توضیح داد: مدت سفر امسال حدود 30 تا 42 روز بسته به زمان تشرف حجاج است و تمامی تمهیدات لازم برای خدمت رسانی مطلوب در این بازه زمانی اندیشیده شده است.

معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت درباره کاروانهای حج ایرانیان خارج از کشور و نحوه اعزام و حضورشان در سرزمین وحی و اینکه آیا امسال نیز کاروانی بدین شکل خواهید داشت یا خیر و نحوه خدمات دهی سازمان به آنها اظهار کرد: خدمات به ایرانیان خارج از کشور به دو شکل تعریف می شود؛ عده ای از این عزیزان در گذشته ثبت نام کرده و دارای فیش حج می باشند و مقیم کشورهای خارجی هستند که می توانند در کاروانها نام نویسی کرده و همانند سایرین زایران خدمات بگیرند اما عده ای دیگر از این هموطنان بزرگوار هستند که فیش حج در اختیار ندارند که برنامه ریزی برای این عزیزان در گذشته وجود داشته است اما این مهم در سالهای اخیر عملیاتی نشده است .


وی افزود: در دهه ۸۰ و ابتدای ۹۰ ،کشور میزبان مجوز لازم را به این عزیزان می داد تا از محلی که زندگی می کنند مشرف شوند و ما نیز مدیران باتجربه در خارج از کشور داشتیم که کاروان این عزیزان را شکل می دادند و این افراد نیز خدمات لازم را دریافت می کردند اما این مهم از سال ۹۴ اجرایی نشد .


رضایی با بیان اینکه هموطنان خارج از کشور نیز تمایل دارند که به دلیل احکام فقهی از خدمات سازمان حج وزیارت بهر ه ببرند ، تصریح کرد: از سال ۹۴ رویکرد ذکر شده متوقف شده است که تلاش می کنیم تا برای این عزیزان شرایط لازم را فراهم کنیم و سهمیه ای را از کشور میزبان دریافت نماییم.


وی افزود: ما از کشور میزبان تقاضای این مهم را مطرح کرده ایم تا سهمیه ای برای ایرانیان خارج از کشور تخصیص یابد و در این خصوص مکاتباتی داشته ایم که امیدواریم این موضوع مورد توجه طرف عربستانی قرار گیرد و در گفتگوهای فی مابین نیز آن را دنبال خواهیم کرد .

معاون امور حج وزیارت در ادامه گفت: به زایران توصیه می کنیم که بهترین وبیشترین بهره معنوی را دنبال کنند و ما نیز شبانه روزی در خدمت عزیزان هستیم و تمامی تمهیدات و تدارکات لازم را مورد توجه قرار داده ایم.


وی تصریح کرد:زایران عزیز تمامی نکات ضروری مطرح شده را حفظ نمایند و به توصیه های مدیران کاروان ها و توصیه های مطرح شده از سوی سازمان حج و زیارت توجه جدی داشته باشند.


معاون امور حج وعمره سازمان حج وزیارت تاکید کرده: رعایت آیین نامه ها و قوانین در زمان تشرف و حضور درکشور میزبان به طور جد مورد توجه عزیزان قرارگیرد تا سفری توام با ارامش و عزت و سلامت همانند همیشه رقم بخورد.


ما نیز خادم حجاج و زایران بیت الله الحرام هستیم و در این راستا از هیچ خدمت و تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

 

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.