پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همایش متمرکز توجیهی-آموزشی زائران حج تمتع 1402 استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

همایش متمرکز توجیهی-آموزشی زائران حج تمتع 1402 استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
همایش متمرکز توجیهی-آموزشی زائران حج تمتع 1402 استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز سه شنبه (26 اردیبهشت ماه) با حضور گسترده زائرین کاروانهای استان آذربایجان شرقی در محل سالن ژیمنازیوم دانشگاه تبریز برگزار شد.

همایش متمرکز توجیهی-آموزشی زائران حج تمتع 1402 استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز سه شنبه (26 اردیبهشت ماه) با حضور گسترده زائرین کاروانهای استان آذربایجان شرقی در محل سالن ژیمنازیوم دانشگاه تبریز برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در همایش متمرکز زائران حج تمتع آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در همایش متمرکز زائران حج تمتع آذربایجان‌شرقی، حج را از بزرگترین گردهمایی‌های مسلمانان دانست و اظهار داشت: فریضه حج تمتع، جزو واجبات مسلمین است و همه ساله مسلمانان از همه  نقاط جهان در سرزمین وحی جمع می‌شوند.

وی افزود: بار معنویت این فریضه، بسیار بالاتر و باارزشتر است و زائران محترم سعی کنند از فیوضات این سفر معنوی بهره‌مند گردند و با حج مقبول به وطن خود بازگردند.

امام جمعه مراغه، تاکید کرد: سفر حج قابل مقایسه با سفر به اروپا و ترکیه نیست، معنویت، وجهه مشترک فریضه حج است، سفر به حج یعنی سفر به مکانی که زمانی ائمه معصومین(ع) در آن پا گذاشتند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان یادآور شد: از نظر فکری و روحی خود را برای بهره‌مندی از این سفر معنوی آماده کنید، اگر دین یا حقی به گردن دارید حلالیت بطلبید، با مال مردم و حق‌الناس نمی‌توان از معنویات حج بهره‌مند شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایران‌نژاد مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت آذربایجان‌شرقی، در همایش متمرکز زائران حج تمتع آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام والمسلمین ایران‌نژاد مسئول بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت آذربایجان‌شرقی، در همایش متمرکز زائران حج تمتع آذربایجان‌شرقی در سال 1402 اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این همایش، افزایش معنویت و آگاهی های لازم از نحوه برگزاری حج تمتع است.

وی افزود: هرچه قدر زائران محترم، نسبت به اعمال و احکام حج آشنایی داشته باشند، معنویت این فریضه افزایش خواهد یافت، بنابراین سعی شده توصیه‌هایی  در این مورد، نسبت به زوار عزیز  ارائه شود.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان، شبیه سازی اعمال حج در این همایش را ضروری دانست و تاکید کرد: اعمال مناسک حج در این همایش به صورت میدانی شبیه سازی شد  تا زائران، به صورت کامل با مناسک این فریضه  الهی آشنا شوند تا در  صحنه واقعی حج  دچار مشکل نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایران‌نژاد، اتلاف وقت را بزرگترین آسیب فریضه حج دانست و تاکید کرد: بازارگردی و حضور مستمر در شبکه‌های مجازی،  از آسیب‌های است که زائران حج تمتع را تهدید می‌کند، بنابراین به همه زائران محترم سفارش می‌شود که از بازارگردی بپرهیزند و سوغات مورد نظر خود را می‌توانند از بازارهای داخلی تهیه کنند.

 

سرهنگ لریان، رئیس پلیس فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان

سرهنگ لریان، رئیس پلیس فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان در سال 1402 ضمن تاکید برخی نکاتی اظهار داشت: زائرانی که مبتلا به بلای خانمان سوز مواد مخدر هستند سعی کنند در این ایام باقیمانده، نسبت به درمان و بازپروری خود اقدام کنند

وی افزود: همراه داشتن مواد مخدر، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی جرم بوده و زائران محترم از حمل این مواد در سفر حج جدا بپرهیزند. درصورت کشف مواد مخدر در فرودگاه‌های ایران، علاوه بر ممانعت از خروج فرد حامل از کشور، پرونده قضایی تشکیل شده و مجازاتهای دیگری نیز شامل وی خواهد شد.

رئیس پلیس فرودگاه خاطرنشان کرد: اگر برخی از زائران از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، حتما نسخه پزشکی معتبر خود را به همراه داشته باشند تا از بروز مشکلات دیگری در آینده جلوگیری شود، همچنین برخی از داروهای خواب‌آور، آرامبخش‌ و گیاهی مانند شیرین بیان برای پلیس عربستان ناشناخته است و از حمل این داروها در سفر حج خودداری کنند چراکه طبق مقررات کشور عربستان، مجازات‌های سنگین و حبس‌های طویل المدت برای حاملان مواد مخدر در نظر گرفته می‌شود.

لریان یادآور شد: زائران گرامی حتما چندساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در فرودگاه، مراسم بدرقه و خداحافظی را در منازل خود برگزار کنند و از حضور متعدد در فرودگاه پرهیز کنند.

رئیس پلیس فرودگاه در پایان اظهار داشت: از آوردن مدارک شناسایی فردی به سفر حج خودداری کنند و فقط گذرنامه در این مورد کفایت می‌کند، از افراد ناشناس وسایلی با عنوان امانت تحویل نگیرند و موارد پلیسی را رعایت کنند.

 

روحی مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان

مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان با اشاره به بایدها و نبایدهای موجود در این سفر معنوی اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، هزینه سفر حج افزایش یافته بود ولی با درخواست بعثه مقام معظم رهبری، ارز اختصاص یافته به زوار حج، با نرخ ارز کالاهای اساسی در نظر گرفته شد تا هزینه حج برای زایران افزایش نیابد.

وی با اشاره به ارایه  امکانات بهتر به زوار  یادآور شد: برای بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به زوار، سعی شده است تا برخی کالاهای مورد نیاز برای حاجیان از داخل کشور تامین شود، از طرفی در حج امسال، تعداد برخی از روحانیون کاروان و عوامل ستادی اعزامی را کاهش دادیم تا شاهد حضور تعداد بیشتر زوار باشیم.

 رئیس سازمان حج و زیارت استان با بیان اینکه سهمیه زوار ایرانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته تاکید کرد: هرکشوری برای خود قوانین ومقررات خاصی دارد و عربستان سعودی نیز از این قائده مستثنی نیست، بنابراین زائران محترم در نظر داشته باشند مقررات اعلامی از طرف مسئولین را رعایت کرده تا شاهد بروز مشکلاتی در زمان ایام حج نباشیم.

وی افزود: با توجه به حضور افراد بالای 65 سال در حج امسال، زائران جوان در کمک و همراهی این عزیزان اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان یادآور شد: از بازار گردی و حضور مداوم در فروشگاهها پرهیزشود چراکه بعد از انتظار چند ساله از فیض عظیم حج بهره‌مند خواهید شد.

 روحی ضمن توصیه به زائران حج برای رعایت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی عربستان، در مراجعه به اماکن زیارتی حتما از ماسک استفاده کنید و بعد از بازگشت به محل های استراحت، بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنید.

رئیس سازمان حج و زیارت استان گفت: در سفرهای خارجی مخصوصا سفرهای زیارتی از آوردن مدارک شناساییی فردی اعم از شناسنامه و کارت ملی پرهیز شود، فقط گذرنامه برای سفر حج کافی است چراکه در صورت مفقود شدن این مدارک، مشکلات متعددی به وجود می آید. حین خروج از کشور نیز به مهر تایید شده در گذرنامه خود دقت لازم را داشته باشند.

 وی حضور در سرزمین وحی 40 روزه  اعلام کرد و گفت: زوار سرزمین خدا به نحوی عمل کنند که بتوانند این سفر 40 روزه را بدون بروز هرگونه مشکل به پایان برسانند. آغاز اعزام زائران حج از خرداد ماه شروع شده و زمان بازگشت به میهن عزیز نیز، اواخر مرداد ماه خواهد بود.

 

درپایان این همایش نیز آموزش مناسک حج توسط حجت الاسلام و المسلمین نوبری به صورت عملی و نمادین با حضور جمعی از زائران و کارگزاران حج  برگزار شد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :