پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

70 هتل در مکه و 20 هتل در مدینه/۲۱ ایستگاه پروازی/تمهیدات لازم برای حج عزتمندانه

70 هتل در مکه و 20 هتل در مدینه/۲۱ ایستگاه پروازی/تمهیدات لازم برای حج عزتمندانه
آقای غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، آخرین وضعیت کاروان‌ها، برنامه ریزی انجام شده برای اعزام زائران از استان های مختلف و امکانات فراهم‌شده برای اسکان و جابجایی حجاج در شهرهای مدینه و مکه را تشریح کرد.

آقای غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، تازه ترین اقدامات صورت گرفته در خصوص حج پیش رو را اعلام کرد:
وی آخرین وضعیت کاروان‌ها، برنامه ریزی انجام شده برای اعزام زائران از استان های مختلف و امکانات فراهم‌شده برای اسکان و جابجایی حجاج در شهرهای مدینه و مکه را تشریح کرد.
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت به تعداد ایستگاه‌‌های پروازی برای انتقال زائران از ایران به عربستان اشاره کرد و گفت: پروازهای حج تمتع 1402 از 21 ایستگاه پروازی انجام خواهد شد که امسال چابهار و قشم به ایستگاه های ما اضافه شده است.
رضایی به تاریخ اعزام زائران به حج اشاره و اعلام کرد: پروازه‌های رفت «مدینه قبل» از 3 خرداد انجام خواهد شد. پروازهای رفت «مدینه بعد» نیز از 13 خرداد تا اول تیر ماه انجام می‌شود.
وی همچنین به تعداد هتل‌هایی که در اختیار زائران ایرانی قرار خواهد گرفت اشاره کرد و گفت: با 90 هتل در مکه و مدینه قرارداد بسته شده است. 70 هتل در مکه و 20 هتل در مدینه است.
رضایی درباره وضعیت آشپزخانه های ایران نیز گزارشی ارائه کرد و افزود: از بین 4 اشپزخانه مرکزی که در اختیار ایران است یکی از آشپزخانه به نام افندیه ظرفیت پخت 70 هزار غذا در هر وعده را دارد که این اتفاق مورد توجه مسئولان کشور میزبان قرار گرفته است به گونه‌ای که در تلاشند تا مشابه این آشپزخانه را برای خودشان تاسیس کنند.
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت همچنین برخی توصیه های مهم در خصوص به همراه نبردن لپ تاپ و یا پاک کردن فایل های خصوصی در صورت به همراه داشتن آن مطرح کرد.
معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت در ادامه با بیان اینکه به اذعان دست اندرکاران حج کشور میزبان ، زائران ایران اسلامی به عنوان یکی از منظم ترین زائران در حج محسوب می شوند، گفت: باید تبیین اقدامات، برنامه ریزی ها و حتی محدودیت های خارج از اراده و توان ما (اسکان در مشاعر و ازدحام جمعیت و ترافیک در ایستگاههای اتوبوس پیرامون مسجدالحرام و ..... ) از سوی مدیران کاروان ها و روحانیون عزیز صورت گیرد .
وی افزود: رفع برخی محدودیت های خارج از توان ما است همانند مساحت چادرهای منا یا ازدحام جمعیت در حرم و ایستگاههای اطراف مسجدالحرام بخصوص در اوقات بعد از نمازهای جماعت یا توجه به برخی نکات در استفاده از امکانات هتل ها همانند آسانسورها باید شرح داده شود و می توان با برنامه ریزی و هماهنگی از امکانات پیش بینی شده بهره‌برداری نمود و محدودیت ها را مدیریت کرد ؛همچنین توجه به اطلاعیه ها و اطلاع رسانی از سوی واحد‌های اجرایی باید به طور جدی لحاظ شود و زائران عزیز به همه نکات مطرح شده دقت کافی داشته باشند تا این الگو بودن زائر عزیز ایرانی بیش از پیش نمایان شود.
رضایی بر هماهنگی و همکاری و همدلی مدیران کاروان و روحانیون در اجرای دستورالعمل ها و برنامه های پیش بینی شده و زمانبندی های مقرر توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری که بر مبنای دستورالعمل ها و با هماهنگی دست اندرکاران کشور میزبان تنظیم شده است تاکید کرد و گفت: این هماهنگی در تمام مراحل سفر و بویژه در مشاعر مقدسه همانند سنوات قبل مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.
معاون امور حج و عمره تصریح کرد: روحانیون عزیز و مدیران گرامی کاروان ها در جلسات آموزشی - توجیهی به زائران گرامی توصیه داشته باشند که فرصت حضور در سرزمین وحی را مغتنم شمرده و از بازارگردی اجتناب نمایند.
رضایی همچنین در تفاوت هزینه های حج سال‌جاری نیز توضیح داد: تفاوت قیمت ها به تفاوت سطح کیفیتی هتل وگروههای قیمتی اسکان برمی گردد و در سایر امور ، خدمات و هزینه ها یکسان می باشد سعی شده است هزینه ها مدیریت شود و شما استحضار دارید حدود نود درصد از هزینه های حج ارزی است .
وی ابراز امیدواری کرد که زائران عزیز با آگاهی نسبت به آموزش ها و اطلاع رسانی صادر شده ، حجی آرام و عزتمندانه داشته باشند و الگویی از یک‌ زائر ایرانی را به همگان نشان دهند.
وی در پایان تاکید کرد که برنامه ریزی های مناسبی از سوی کارشناسان سازمان حج وزیارت صورت گرفته تا حجی در کمال آسایش ،عزت ، کرامت و امنیت و سلامت صورت گیرد و تمامی تمهیدات لازم برای عزیزان اندیشیده شده است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.