پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

زیارت را برای همه آسان می‌کنیم و سفرهای کوتاه و ارزان‌‌قیمت برقرار خواهیم کرد.

زیارت را برای همه آسان می‌کنیم و سفرهای کوتاه و ارزان‌‌قیمت برقرار خواهیم کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه منشور بیانات رهبری در حوزه حج و زیارت نقشه راه ما است، گفت: زیارت را برای همه آسان می‌کنیم و سفرهای کوتاه و ارزان‌‌قیمت برقرار خواهیم کرد.

آقای سیدمحمدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و‌ جدید سازمان حج و زیارت که امروز در تالار اجتماعات این سازمان برگزار شد، وظیفه خدمتگزاری به ضیوف‌الرحمن‌ و اهل بیت (علیهم‌السلام) و زائران اعتاب مقدسه را آرزوی دیرینه خود عنوان کرد و گفت: من خدمت آقای نواب هم گفته ام که این خدمتگزاری را به پادشاهی ترجیح می‌دهم.

 

وی در ادامه درباره اهمیت قدرت نرم سخن گفت و با بیان اینکه نظریه‌پردازان در قرن بیستم ‌معتقد‌ بودند که جهان در حال حرکت به سمت خدادوری و بی‌دینی است و ‌به نقطه‌ای می‌رسد که مردم خدا را هم باور نخواهند داشت، ادامه داد: این نظریه‌ها وقتی که انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ به پیروزی رسید، متحول شد؛ به طوری که آنها هم‌ دیدگاه خود را پس گرفتند و معتقد شدند اسلام و خداباوری‌ احیا شده است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه دانشمندان و نظریه‌پردازان با قدرت صیانت از داخل و‌ تأثیرگذاری بر سایر کشورها توسط جمهوری اسلامی ایران متوجه تحولات و قدرت نرم شدند، گفت: اصلی‌ترین مولفه قدرت نرم تأثیرگذاری بر فرهنگ است؛ تا جایی که می‌توان گفت فرهنگ، مولفه اصلی در قدرت نرم به شمار می‌رود که بر اساس آن سه موضوع خداجویی، عدالت طلبی و‌ معنویت مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

وی سپس اهمیت اعتماد مردم به سازمان حج و زیارت را یادآور شد و بر لزوم صیانت از این سرمایه اجتماعی تاکید کرد.

 

حسینی با مهم خواندن ارتقای فرهنگ زیارت، افزود: ملت ما، ملتی مذهبی است و در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌های ظالمانه ارزش پول ملی بسیار کاهش یافته است، اما به محض برقراری سفر عتبات بسیاری ثبت‌نام کردند. این امر در حالی است که شرط کربلا استطاعت نیست و‌ عشق است. ما در گذشته، سالانه بیش از ۲ میلیون‌ زائر عتبات به غیر از ایام اربعین داشتیم که باید به آن توجه کنیم و در حفظ این سرمایه بکوشیم. ما هم وظیفه خود می‌دانیم که از این سرمایه صیانت کرده و ‌فرهنگ زیارت را توسعه دهیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زیارت بخشی از قدرت نرم به شمار می‌رود، تصریح کرد: بر اساس گزارش و آمارها، برخی استان ها که به معنویت توجه بیشتری دارند از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی دورترند. بر همین اساس، اگر به فرهنگ زیارت و ارتقای معنویت کمک کنیم، از قدرت نرم و تاثیرگذاری کشور در داخل ‌و خارج کشور هم  صیانت کرده‌ایم‌.

 

 

 

وی جایگاه فرهنگ حسینی برای رسیدن به معنویت بیشتر در جامعه را یادآور شد و با اشاره به اینکه در فرهنگ حسینی ایثار و شهادت طلبی وجود دارد، تصریح کرد: کشوری که فرهنگ اهل بیت (علیهم‌السلام) در آن نهادینه شود، شکست ناپذیر می‌شود. حس عدالت‌طلبی و خداجویی مردم و توجه رهبری به تعالی فرهنگ اسلامی و اهل بیت (علیهم‌السلام)، کار را برای ما آسان‌تر کرده است.

 

‌رئیس سازمان حج‌و زیارت با بیان اینکه نقشه راه ما بیانات رهبر معظم انقلاب در این عرصه است، گفت: ما منشوری به عنوان نقطه راه خود از بیانات رهبری در این عرصه تدوین و آن را دنبال می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه حج ما قدرت مانور نداریم؛ چرا که پذیرش دست طرف سعودی است، تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا با وجود اینکه طرف سعودی درباره وضعیت حج تمتع اطلاع‌رسانی نکرده است، سناریوهای مختلف را بررسی و آمادگی لازم را برای این سفر معنوی کسب کنیم.

 

وی با این حال افزود:  درعرصه عتبات دست ما بازتر است بنابراین سعی می‌کنیم تا زیارت را برای همه آسان کنیم.

 

حسینی با اشاره به تاکید رییس جمهور به سفر آسان خاطرنشان کرد: با آغاز سفر زمینی عتبات که البته اعلام شده از ابتدای ماه شعبان محقق می‌شود، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

 

رئیس سازمان حج و زیارت به توجه به تنوع در سفرهای زیارتی عتبات اشاره کرد و افزود: ما سفرکوتاه و ارزان را اجرایی خواهیم کرد تا هر کسی با هر سلیقه بتواند به این سفر مشرف شود. علاوه بر این، سفر سوریه را هم گسترش خواهیم داد. اکنون در هفته حدود سه کاروان با ظرفیت‌های ۲۵ و ۵۰ نفره اعزام می‌شوند که در مجموع ۱۰۰ نفر در هفته به سوریه سفر می‌کنند اما سعی می‌کنیم تا قبل ماه رمضان همه متقاضیان به این سفر که پیش‌ثبت‌نام‌کرده‌‌اند، به زیارت حرم حضرت زینب (س) مشرف شوند.

 

وی با بیان اینکه ۳۰ بهمن هم ثبت‌نام سفر نوروزی عتبات آغاز می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا به بهترین نحو این سفرها اجرایی شود وطبق برنامه‌ریزی سفرهای‌نور‌زی از ۲۴ اسفند آغاز ‌می‌شود‌ و تا ۱۵ فروردین 1401 ادامه خواهد داشت.

 

بر پایه این گزارش، آقای علی رضا رشیدیان نیز در این مراسم با اشاره به اولویت های سازمان حج و زیارت گفت: با استفاده از فرصت تعطیلی حج بدلیل شرایط کرونا، ۲۰ کارگروه در قالب ۲۰ هزار نفر ساعت به تلاش کارشناسی به منظور تدوین کتاب مرجع فرآیندهای سازمان حج و زیارت و نیز ارتقای خدمات و تنوع بسته های زیارتی و کاهش هزینه ها پرداختند.

 

رئیس سابق سازمان حج‌ و زیارت مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را یک امانت توصیف کرد و افزود: وقتی توفیق خدمت به مردم در سنگری را کسب می‌کنیم، باید قدردان باشیم که من هم در همه امور و تصمیم‌گیری ها به این امر توجه و سعی کردم با روحیه جهادی امور را پیش ببرم.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی این مسئولیت به دیگری هم سپرده می‌شود باید خدا را شاکر بود و برای ادامه فعالیت‌های مهم تلاش کرد، اضافه کرد: سازمان حج و زیارت در امور زیارت خارج از کشور در کنار نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تلاش کرده ‌با رویکرد ارائه خدمات خالصانه و‌ خاشعانه و پرهیز از گرایش جناحی و انتفاع شخصی فعالیت کند که امیدواریم این نگاه در برنامه‌های سازمان حج و زیارت ادامه یابد.

 

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه سازمان حج و زیارت اعتماد عمومی است، تصریح کرد: مردم به عنوان سازمان امین در امور حج و زیارت به ما اعتماد دارند که باید قدردان این اعتماد باشیم. البته در این سه سال فعالیتم در سازمان حج و زیارت، با بروز کرونا سفرهای زیارتی در دو سال تعطیل و سازمان برای تامین بودجه با مشکلات جدی مواجه بود که با همت همکاران و مساعدت نماینده رهبری توانستیم به خوبی این مسیر را طی کنیم.

 

رشیدیان با اشاره به اینکه نگاه تبدیل تهدید به فرصت را ما در ایام کرونا دنبال کرده و بحث اصلاح فرآیند اعزام‌ها را بررسی و عملیاتی کردیم، خاطر نشان کرد: این اصلاح ساختار در قالب یک کتاب در کنار سند تعالی حج برای ارائه آماده می شود. رویکرد اصلی اصلاح خدمات، ارتقای دقت و سرعت و کاهش هزینه‌‌ها بوده است که سازمان با تمرکز بر هدایت، هدف‌گذاری، نظارت و ‌کنترل در جهت واگذاری تصدی گری به دفاتر خدمات زیارتی حرکت کرده است.

 

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با وجود مشکلات مختلف در سال های اخیر،  سفرهای زیارتی درحال حاضر برقرار شده است، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت تلاش کرد بامذاکرات مختلف با کشورهای هدف، مسیر زیارت را باز کند و بتواند زیارت را در ایام کرونا برقرار سازد.

 

رشیدیان در پایان برای کمک به مجموعه حج و زیارت اعلام آمادگی‌ کرد و گفت: ما خود را عضوی از این سازمان می‌دانیم و امیدواریم که در مسیر رضایت الهی برای زیارت گام برداشته باشیم.

 

وی همچنین با تبریک اعیاد میلاد امام جواد (ع) و امیرالمومنین (ع) ، یاد و خاطره مسئولان، کارکنان و دست اندرکاران مجموعه حج و زیارت را که در دوران شیوع کرونا جان خود را از دست داده‌اند، گرامی داشت.

مدیر سایت امتیاز به خبر :