پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

آغاز حركت سپيدپوشان براي انجام مناسك(یوم الترویه)

آغاز حركت سپيدپوشان براي انجام مناسك(یوم الترویه)
مسافران حج امسال در قالب كاروان‌هاي خود، امروز يكشنبه هشتم ذي‌الحجه (به تقويم عربستان) براي وقوف به‌موقع در عرفات و انجام مناسك حج تمتع از مقابل يا نزديكي اقامتگاه‌هاي خود در مكه مكرمه، به طرف صحراي عرفات حركت ...
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، طبق برنامه‌ريزي‌ها، كاروان‌هاي ايراني بعدازظهر امروز از مكه به سمت عرفات حركت مي‌كنند تا بتوانند از ظهر فردا (عرفه) تا غروب شرعي آن روز، وقوف در سرزمين عرفات را درك كنند بخشي از حجاج اهل تسنن نيز صبح امروز هشتم ذي‌الحجه ابتدا به منا رفته و فردا صبح از منا خود را به عرفات مي‌رسانند. تمام حجاج بايد از ظهر شرعي فردا تا غروب در سرزمين عرفات وقوف داشته باشند و سپس منطقه را به سمت مزدلفه يا همان مشعرالحرام ترك كنند.

بنا بر اعلام مسئولان مربوط، زائران ايراني فردا شب هنگام خروج از عرفات به دو گروه تقسيم مي‌شوند؛ ابتدا زنان و افراد كم‌توان طبق فهرست كاروان با عنوان وقوف اضطراري با عبور از مزدلفه و توقف كوتاه اتوبوس در نقطهٔ مشخصي در مشعرالحرام براي اداي نيت وقوف، مستقيما به محل خيمه‌هاي حاجيان ايراني در منا منتقل مي‌شوند و سپس شبانه براي رمي جمره عقبه حركت مي‌كنند. در ادامه، بقيهٔ افراد كاروان‌ها با عنوان وقوف اختياري به نوبت از عرفات به مزدلفه منتقل مي‌شوند تا بتوانند وقوف را از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عيد قربان درك كنند.

اين گزارش مي‌افزايد: تمهيدات لازم از سوي گروه پزشكي حج براي ايام وقوف زائران در مشاعر فراهم شده و براي اين منظور از سوي گروه پزشكي حج كشورمان يك درمانگاه در منا ايجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ما از مكه، هم اكنون هزاران زائر سپيد پوش از طريق شارع مسجدالحرام و ديگر خيابان‌هاي اطراف پياده و سواره براي استقرار در مشاعر در حركتند. روبروي هتل‌ها اتوبوس‌هاي غير مسقف براي آقايان و اتوبوس‌هاي مسقف براي بانوان در انتظار سوار شدن زائران هستند.

زائران به ترتيب كاروان هم اينك بار ديگر لباس احرام پوشيده و در داخل شهر مكه «لبيك اللهم لبيك» گويان به طرف مشاعر حركت مي‌كنند. هرچند، مستحب است افراد در مسجدالحرام احرام ببندند ولي به علت ازدحام و طولاني بودن مسير هتل تا حرم و نبودن وسايل حمل و نقل معمولا در جلوي هتل‌ها احرام بسته مي‌شود.

گفتني است، امروز هشتم ذيحجه روز ترويه است، ترويه به معناي ذخيره كردن آب است و چون در قديم، اين روز حجاج بايد براي توقف در عرفات و بيتوته در مشعرالحرام، به فكر ذخيره آب مي‌بودند، به آن (يوم الترويه) گفته مي‌شود.

در گذشته در صحراي عرفات آب نبوده و در اين روز براي آب دادن به حجاج از مكه آب مي‌بردند، از اين رو به اين روز روز «آب رساني» مي‌گويند.

اين نام از حج ابراهيم (ع) و اسماعيل (ع) به يادگار مانده است، چرا كه جبرئيل به آنها توصيه كرد براي عرفات، مشعر و منا با خود آب بردارند. همچنين در اين روز كاروان پيامبر اكرم (ص) در حجة الوداع از مكه خارج و از راه منا به سوي عرفات رهسپار شدند.

اين روز، از روزهاي مهم ذيحجه است و بر اساس روايتي از امام جعفر صادق (ع)، روزه گرفتن در آن، كفاره شصت سال آدمي است.

شرح تقويم اعمال زائران بيت الله الحرام از امروز تا پنجشنبه به شرح ذيل است:

امروز يكشنبه ۲۱ مهرماه - حركت به سوي عرفات.

فردا دوشنبه ۲۲ مهرماه - (روز عرفه) - مراسم برائت از مشركين در صبح و وقوف در عرفات از ظهر تا غروب.

سه شنبه ۲۳ مهرماه - (روز عيد قربان) - وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب / حركت به منا و انجام رمي، قرباني و تراشيدن سر/ بيتوته در منا.

چهارشنبه ۲۴ مهرماه - بيتوته در منا / رمي جمرات (پرتاب سنگ به شيطان سه گانه).

پنجشنبه ۲۵ مهرماه - بيتوته در منا / رمي جمرات (پرتاب سنگ به شيطان سه گانه) / حركت به طرف مكه پس از اذان ظهر.

شايان ذكر است، اعمال مكه كه عبارتند از طواف و نماز زيارت، سعي بين صفا و مروه و طواف نساء و نماز پس از روز عيد قربان تا حداكثر پايان ماه ذي الحجه انجام مي‌پذيرد.

گفتني است، ۶۴ ‬هزار زائر از جمهوري اسلامي ايران در مناسك معنوي حج تمتع امسال حضور دارند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :