پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

منتظر اعلام رسمی عربستان در خصوص حج آینده هستیم/اعزام زائران به عمره منوط به برپایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان است/ واکسیناسیون حجاج

منتظر اعلام رسمی عربستان در خصوص حج آینده هستیم/اعزام زائران به عمره منوط به برپایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان است/ واکسیناسیون حجاج
همچنان منتظر اعلام رسمی عربستان در این خصوص هستیم اما تا این لحظه با وجود پیگیری ها، وزارت حج عربستان هنوز تصمیم خود را درباره برقراری حج آینده به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام نکرده است ، این در حالی است که مسئولان حج برخی از کش...

علی رضا رشیدیان در گفتگو با خبرگزاری رضوی در خصوص حضور زائران ایرانی در حج تمتع 1401 اظهار داشت : همچنان منتظر اعلام رسمی عربستان در این خصوص هستیم اما تا این لحظه با وجود پیگیری ها، وزارت حج عربستان هنوز تصمیم خود را درباره برقراری حج آینده به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام نکرده است ، این در حالی است که مسئولان حج برخی از کشورها که برای حج عمره به عربستان رفته اند مذاکراتی با مسئولان وزارت حج این کشور داشته اند اما هنوز خبری از پذیرش زائران خارجی در حج تمتع نیست .

 

وی ادامه داد : متاسفانه با توجه به شرایط نامناسب کرونا و تصمیم دولت عربستان در دو سال گذشته هیچ زائر خارجی نتوانست به این کشور برای برگزاری اعمال حج تمتع وارد شود و حج خود را به جای آورد و امیدواریم که امسال عربستان با توجه به بهتر شدن شرایط عمومی جهان و واکسیناسیون علیه کووید-19 اجازه حضور زائران خارجی را در مراسم حج تمتع بدهد .

 

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه 72 هزار نفر سال گذشته ثبت نام خود را برای بجای آوردن اعمال حج تمتع و حضور در سرزمین وحی قطعی کرده اند ، توضیح داد : در صورتی که عربستان با حضور زائران ایرانی در تمتع امسال موافقت کند و همه سهمیه ایران نیز اختصاص یابد ، زائران ثبت نام شده اعزام خواهند شد و چنانچه  امکان افزایش اعزام هم فراهم شود ، از دیگر زائران در نوبت نیز برای اعزام ثبت نام می کنیم اما در صورتی که به سبب جلوگیری از شیوع کرونا سهمیه ایران کاهش یابد مجبور به انتخاب از میان زائران ثبت نام شده بر اساس زمان ثبت نام و شرایط زائر داریم.

 

وی گفت : به هرحال حضور زائران ایرانی در موسم حج تمتع منوط به تصمیم نهایی عربستان درباره حضور حجاج سایر کشورهای مسلمان در این مراسم بزرگ است.

 

رشیدیان با بیان اینکه برنامه ریزی ها و اقدامات ابتدایی برای اعزام زائران به حج تمتع 1401 در سازمان حج و زیارت ادامه دارد ، بیان کرد   : به طور طبیعی از ماه ها قبل سازمان حج و زیارت براساس سنوات گذشته برنامه ریزی ها و زمان بندی را برای حج تمتع آغاز کرده است  و پیش بینی های مقدماتی لازم در حوزه های مختلف صورت گرفته است اما مهم ترین موضوع در حج ، برگزاری مذاکرات با طرف عربستانی ، امضا تفاهمنامه و تعیین سهمیه حج می باشد که هنوز در این زمینه عربستان هیچ اعلامی به کشورهای اسلامی نداشته است. 

 

 پیگیری اعزام زائران برای حج عمره 

رییس سازمان حج و زیارت  به برقراری حج عمره در عربستان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و کم شدن موانع حضور زائران اشاره و تصریح کرد : بر اساس اعلام عربستان  7 و نیم میلیون زائر در حج عمره امسال در این کشور حضور داشته اند که البته به نظر می رسد این رقم مربوط به مجموع زائران داخلی و خارجی عربستان باشد .

 

رشیدیان گفت : اگر مقدمات و شرایط لازم از جمله برپایی دفتر کنسولگری یا نمایندگی ایران در عربستان و بستن قراردادهای لازم در حوزه مسکن ، تغذیه ، پرواز ، حمل و نقل و ... فراهم شود تا قبل از حج تمتع سعی می کنیم تعدادی از 5 میلیون و 800 هزار زائری را که در نوبت حج عمره هستند ،به عربستان  اعزام کنیم البته تاکید می کنم که اعزام زائران به حج  عمره منوط به برپایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان است تا امنیت و شان و جایگاه زائران ایرانی حفظ گردد.

 

 واکسیناسیون حجاج تمتع و عمره

رییس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص واکسیناسیون زائران تمتع و عمره توضیح داد : از آنجا که از ماه ها قبل برنامه ریزی های حج تمتع آغاز شده است، متناسب با دستورالعمل های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در خصوص انجام واکسیناسیون حجاج، دستورالعملی صادر و توصیه شد تا افرادی که مشمول دریافت دوز سوم واکسن کرونا هستند واکسن مورد تایید عربستان را دریافت کنند.

 

رشیدیان افزود : هم اکنون براساس مذاکراتی که صورت گرفته است عربستان از میان واکسن هایی که در کشورمان تزریق می شود علاوه بر واکسن آسترازنکا  ،دریافت واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را هم بلامانع دانسته است  اما به شرط  قرنطینه 48 ساعته و تست  pcr منفی؛ به همین سبب زائران در نوبت حج نگران نباشند.

 

وی ادامه داد : پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن به افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد با توجه به این‌که هنوز وضعیت حج و همچنین تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده است، مدیران حج و زیارت استان ها و مدیران کاروان ها به افرادی که قبلا برای حج ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت تشرف هستند و از طرفی مشمول فراخوان وزارت بهداشت می‌شوند، برای دریافت دوز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.