جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

آغاز ثبت‌نام سفر سوریه از نیمه دوم آذرماه/ امکان سفر زمینی به سوریه فعلاً وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام سفر سوریه از نیمه دوم آذرماه/ امکان سفر زمینی به سوریه فعلاً وجود ندارد

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سفر هفته گذشته به سوریه و امضای تفاهم‌نامه برای برقراری سفرهای زیارتی به این کشور اظهار داشت: سفر به سوریه در سال‌های گذشته به دلیل جنگ‌های داخلی و حضور داعش متوقف شده بود. اما از آذرماه سال گذشته با برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد محدودی از زائران به سوریه مشرف شدند.

 

ازسرگیری سفر به سوریه با اعزام سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا همه سفرهای زیارتی به حالت تعلیق درآمد، افزود: وقتی ستاد کرونا مجوز داد تا با ملاحظاتی سفرهای زیارتی را آغاز کنیم، ما برای برقراری سفرهای زیارتی همزمان با مسؤولان عراق و سوریه مذاکره کردیم که در مرحله نخست با لغو ویزای عراق، ثبت‌نام سفر به عتبات را شروع و پس از آن به منظور ازسرگیری سفر به سوریه اقدام کردیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه پیش‌نویس سفرهای زیارتی به سوریه را پیش از این  از طریق سفیر کشورمان در اختیار مسؤولان سوری قرار داده بودیم، گفت: برنامه پیشنهادی ایران برای طرف سوری ارسال شد و پس از موافقت آنها، بنا بر دعوت رسمی وزیر سیاحه سوریه، به این کشور سفر کردیم تا روند اجرایی برای تشرف زائران ایرانی به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما را پیگیری کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت به امضای صورتجلسه برای برقراری سفر به سوریه با طرف سوری اشاره کرد و افزود: این صورتجلسه بر اساس تفاهم‌نامه‌ سال ۲۰۱۵ و متممی که دو سال قبل در سفری به سوریه داشتیم و امضا کرده بودیم، تدوین و آماده شده بود. بر اساس این صورتجلسه، موافقت شد تا سالانه ۱۰۰ هزار زائر به سوریه اعزام کنیم و دولت سوریه نیز مسؤولیت امنیت، کرامت، عزت و سلامت زوار ما را بر عهده گرفت.

 

راه‌اندازی درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت در سوریه

وی با بیان اینکه بر اساس صورتجلسه امضا شده با طرف سوری قراردادهای خدمات مورد نیاز زائران ایرانی در سوریه به صورت مستقیم با توسط سازمان حج و زیارت منعقد می‌شود، گفت: سفرهای زیارتی به سوریه عمدتا از طریق شرکت‌های مربوط به وزارت سیاحه این کشور صورت می‌گیرد. اما با توافق صورت گرفته، مقرر شد تا قرارداد خدمات از تغذیه، حمل و نقل و اسکان به صورت مستقیم از دفاتری که دولت سوریه به آنها مجوز داده است، منعقد شود تا از این طریق خدمات مناسب و با قیمت بهتری را به زائران ارائه دهیم.

رشیدیان از امکان راه‌اندازی درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در سوریه خبر داد و افزود: در صورتجلسه اخیر مقرر شد تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز زائران کشورمان را تأمین کنیم که برای این منظور درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت با همکاری جمعیت هلال احمر در شهر دمشق راه‌اندازی می‌شود. همچنین تست PCR زائران ایرانی هنگام بازگشت به کشور در سوریه نیز در این مراکز انجام می‌شود.

 

پیش‌بینی بسته زیارتی متنوع برای سوریه/ با هر سلیقه و توان مالی به سوریه سفر کنید

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در سفرهای سوریه نیز همچون عراق بسته‌های زیارتی پیش‌بینی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: پس از انعقاد قراردادها و نهایی شدن هزینه سفر به سوریه، بسته‌های زیارتی بر اساس توان مالی و سلایق زائران اعلام می‌کنیم تا عاشقان زیارت حضرت زینب سلام الله علیه بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

رشیدیان ادامه داد: ما در سفر اخیر به سوریه از چند هتل بازدید کردیم و مسؤولان اتاق بازرگانی دمشق نیز پیشنهادهایی برای ارائه خدمات مطلوب و به‌صرفه به زائران داشتند که در نهایت مقرر شد تا تیم اجرایی برای انعقادقراردادها اقدام کنند تا بتوانیم سالانه ۱۰۰ هزار زائر را به صورت پلکانی به سوریه اعزام کنیم.

 

آغاز ثبت‌نام سفر سوریه از نیمه دوم آذرماه/ امکان سفر زمینی به سوریه فعلاً وجود ندارد

وی با بیان اینکه ثبت‌نام و اعزام زائران برای سفر به سوریه از نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود، گفت: در مرحله نخست اعزام‌ زائران به سوریه با مرکزیت تهران و از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است. البته در صورتی که تعداد متقاضیان زائران استانی به میزان ظرفیت یک هواپیما باشند، امکان اعزام آنها از فرودگاه آن استان وجود دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تفاوت اصلی در سفر سوریه حمل و نقل است، تصریح کرد: در عراق زائر پس از ورود به این کشور، به شهرهای زیارتی سامرا، کاظمین، کربلا و نجف می‌رود که مسیر بین این شهرها هم بعضاً طولانی است. اما در سوریه، رفت و بازگشت صرفاً هوایی است و فقط اعزام به دمشق و زینبیه داریم که مسافت زیادی ندارند.

رشیدیان با بیان اینکه سفر زمینی به سوریه فعلا امکان‌پذیر نیست، گفت: با توجه به شرایط مرزی عراق و سوریه که فعلا آمادگی مناسب برای تردد زائرین را ندارد، بحث اعزام زمینی به سوریه مطرح نیست. البته اکنون در شهر دمشق و زینبه امنیت لازم وجود دارد و وزیر کشور سوریه نیز برقراری امنیت در آنجا را تضمین کرده است. بنابراین امیدواریم ماه آینده با برقراری سفر به سوریه، بتوانیم پس از مدت‌ها این سفرهای زیارتی را از سربگیریم.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.