پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

آمادگی سازمان جهت ارائه بسته های ارزان، باکیفیت و متنوع زیارت عتبات عالیات

آمادگی سازمان جهت ارائه بسته های ارزان، باکیفیت و متنوع زیارت عتبات عالیات
جذب حداکثری زائران، توجه به زیارت آسان، زیارت ارزان و در دسترس و ارائه خدمات مناسب و با کیفیت از جمله مهمترین اهداف در بازنگری فرآیندهای اجرایی سازمان حج و زیات در حوزه عتبات به شمار می رود.

طی یکسال اخیر بروز بحران جهانی کرونا، مشکلات متعددی برای تمامی کشورها بدنبال داشته که از آن جمله می توان به آسیب های اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.یکی ازهمین آسیب ها، تعطیلی سفرهای زیارتی طی ماههای گذشته بوده که بسیاری از مشتاقان این سفرهای معنوی(اعتاب مقدسه و حج) وهمچنین دست اندرکاران(کارگزاران) را با دغدغه های زیادی مواجه کرده است.

 

در این میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی کارهای اجرایی و فرهنگی زائران ، این بحران و تهدید را به فرصتی بی بدیل برای بهبود روند خدمت رسانی به جامعه هدف خود تبدیل کرده و با روحیه ای تازه نفس ،چشم انداز پیش رو برای از سرگیری اعزام های زائران را تبیین نموده اند.

 

در همین راستا اقدامات بسیار کاربردی در جهت ارتقا سطح خدمت رسانی به زائران و جامعه هدف یعنی کارگزاران و دست اندرکاران اجرایی، با نگاه بهبود وضعیت جاری و روند اجرایی سفرهای زیارتی انجام گرفته که بی شک منتهی به پویایی ،پیشرفت و استحکام برنامه های مدنظر خواهد شد.

 

به همین مناسبت بخشی از برنامه های معاونت ها و ادارات پرتلاش این سازمان که منجر به بهبود روند اجرایی با نگاه آسیب شناسی در سنوات گذشته و ارتقا خدمت در سنوات پیش رو خواهد شد، معرفی می شود.

 

معاونت عتبات سازمان حج و زیارت به عنوان متولی بحث عتبات در یکسال اخیر و با وجود تعطیلی سفرهای زیارتی اقدامات شایسته ای در راستای بازنگری فرآیندهای اجرایی، ارائه طرح جدید با تغییر استراتژی سازمان در حوزه ارائه خدمات در حوزه عتبات عالیات با هدف زیارت آسان و جذب حداکثری زائر، توجه به تنوع بسته های زیارتی مطابق با سلایق همه متقاضیان، توسعه کسب و کارهای دفاتر زیارتی، توسعه فرهنگ زیارت، تهیه و تنظیم نقشه راه اجرای عتبات در ایام کرونا و تهیه پروتکل های بهداشتی اعزام زائران انجام داده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات عالیات در گفت و گویی به تشریح و تبیین اقدامات انجام شده پرداخته است.

 

** اقدامات در راستای ارتقا کیفیت خدمات

 

بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان می گذرد و در این خصوص شاهد آسیب های متعدد در حوزه های مختلف بوده ایم که یکی از آنها تعطیلی سفرهای زیارتی بوده است و ما انتظار داشتیم که طبق شنیده های اولیه با شروع فصل گرما از گسترش و شیوع این بیماری کاسته شود اما عملا چنین اتفاقی به وقوع نپیوست و سفرهای اعتاب مقدسه از کشورمان همچنان تعطیل است.

 

اما در این مدت تعطیلی سفرهای زیارتی حوزه معاونت عتبات سازمان حج و زیارت اقدامات و برنامه های مهمی را در راستای ارتقا کیفیت خدمات به متقاضیان در دستور کار قرار داد که به محض از سرگیری سفرهای زیارتی مورد توجه قرار می گیرد.

 

**بازنگری فرآیندهای اجرایی معاونت عتبات

 

بازنگری در فرآیندهای اجرایی سازمان حج و زیارت یکی از مهمترین برنامه هایی بود که در راستای منویات ریاست محترم سازمان و براساس اهداف تبیین شده مبنی بر بهبود روند اجرایی و ارتقا کیفیت خدمات مورد توجه قرار گرفت و در معاونت عتبات عالیات توانستیم این بازنگری را در خصوص نحوه اعزام و جذب زائران مورد اهتمام قرار دهیم.

 

جذب حداکثری زائران، توجه به زیارت آسان، زیارت ارزان و در دسترس و ارائه خدمات مناسب از جمله دیگر اهداف در بازنگری فرآیندهای اجرایی به شمار می رود.

 

جلسات کارشناسی به همراه آسیب شناسی و توجه به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف درراستای بهبود کیفیت خدمات مورد توجه جدی قرار گرفت که این بازنگری ثمرات بسیاری را در پی داشت که نمود آن را در زمان از سرگیری سفرهای زیارتی شاهد خواهیم بود.

 

**توجه به سلامت زائران در سفر به اعتاب مقدسه

 

زیارت با کیفیت، معنویت، حفظ عزت، کرامت ، سلامتی و امنیت، سهل و متناسب با شرایط متقاضیان زیارت مهمترین اولویت ها در این حوزه قلمداد می شود که امیدواریم مسیر اعزام ها به عتبات عالیات با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، بازگشایی شود.

 

امیدواریم با اهتمام به رعایت شیوه نامه های تدوین شده، شاهد اعزام مجدد زائران به عراق باشیم که البته نظر نهایی برای اعزام ها به عتبات عالیات منوط به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

سلامت زائران کشورمان مهمترین اصل برای از سرگیری سفرهای عتبات عالیات محسوب می شود؛ اهتمام به موضوع سلامت زائران در ایام کنونی موجب شد تا پروتکل و شیوه نامه بهداشتی از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت و هیئت پزشکی تهیه شود که بعد از تدوین این شیوه نامه در اختیار وزارت بهداشت و وزارت خارجه کشورمان و کشور عراق قرار گرفته تا پس از توافقات دو طرف با رعایت بندهای مختلف آن، اعزام ها از سرگیری شود.

 

سازمان حج و زیارت آمادگی کامل از حیث امکانات و برنامه ریزی های اجرایی برای از سرگیری اعزام ها به عتبات عالیات را دارد اما این مهم منوط به نظر نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا و آمادگی طرف عراقی جهت پذیرش زائر است که امیدواریم با شیوه نامه های ارائه شده دو طرف موافقت نمایند و سفرها در زمان کاهش شرایط بحران اپیدمی کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت محدود انجام شود.

 

عدم اعزام از شهرهای قرمز و نارنجی، عدم اعزام متقاضیان دارای بیماری زمینه ای، توجه به میانگین سنی زائران، ارایه جوابیه منفی تست کرونا و ... برخی از مهمترین بندهای این دستورالعمل بهداشتی بوده است.

 

امیدواریم با توجه به عشق و اشتیاق وافر علاقمندان به سفرهای زیارتی عتبات عالیات و از طرفی رعایت دقیق دستورالعمل ها و پروتکل ها و همچنین توجیه بهداشتی زائران، جلوگیری از سواستفاده برخی افراد غیر مجاز، شاهد تشرف برنامه ریزی شده عاشقان و علاقمندان به عتبات عالیات در آینده ای نزدیک باشیم که البته این برنامه نیز مرهون بهبود شرایط جاری و همچنین عنایت وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله کرونا است.

 

ما این آمادگی را ایجاد کرده ایم که با روش جدید و با سامانه های جدید و نرم افزار جامع عتبات بتوانیم منویات ریاست محترم سازمان و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را در خصوص تسهیل امور زیارت اعتاب مقدسه پیاده کنیم؛ هر زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به بررسی شرایط و کاهش تعداد بیماران و فوتی ها اجازه از سرگیری سفر اعتاب مقدسه را بدهد، فورا آماده ایم که سفرها را از سربگیریم و اعزام ها را انجام دهیم.

 

** دیدار با معاون وزیرسیاحه عراق

 

از جمله دیگر اقداماتی که اخیرا در راستای برنامه های پیش رو برای اعزام زائران انجام گرفته دیدار با رئیس هیئت گردشگری دینی عراق«معاون وزیر سیاحه عراق»بوده است.

 

این نشست مشترک با حضور تنی چند از مسئولان عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور و نمایندگان وزارت سیاحه عراق در حاشیه کمیسیون مشترک دو کشور در تهران برگزار شد و در آن به موضوع زیارت عتبات عالیات و اعزام ها پرداخته شد.

 

در این نشست که میان معاون امور عتبات عالیات، دکتر باقری مسئول امور بین الملل و حمید رضا محمدی مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با معاون وزیر سیاحه عراق و مدیرکل امور بین الملل آن وزارتخانه برگزار شد، موضوع از سرگیری سفرهای زیارتی به صورت کاروانی تحت نظارت سازمان حج و زیارت و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی که مفاد آن قبلا با هماهنگی وزارت و بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت عراق ارسال شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

همچنین تفاهم نامه ای برای سفرهای عتبات عالیات به جهت نحوه اعزام زائران، کیفیت خدمات رسانی و .... پیش تر برای طرف عراقی ارسال شده بود که در این نشست نقطه نظرات و مفاد مورد توجه طرفین مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت مصوب شد که این تفاهم نامه در آینده ای نزدیک مورد بررسی و پیگیری طرفین قرار گیرد.

 

**خدمات بهتر و مطلوب تر در انتظار زائران اعتاب مقدسه

 

یکی دیگر از موضوعاتی که طی یکسال اخیر و با توجه به تعطیلی سفرهای زیارتی مورد لحاظ قرار گرفته بحث سفرهای اربعین حسینی بوده است که با توجه به وظایف سازمان یعنی کمیته ثبت نام و اعزام، موضوع سایر وظایف سازمان یعنی امداد و راهنمایی گمشدگان و بیمه ای نیز مورد لحاظ قرار گرفت که در همین رابطه آمادگی های خوبی ایجاد شد.

 

در حقیقت فرصت تعطیلی سفرهای زیارتی اگر چه بر ما و مردم عزیز بسیار سخت بود اما فرصتی مغتنم برای بازبینی و بازسازی سفرهای زیارتی به اعتاب مقدسه بوده است و انشاالله با بازگشایی سفرها، خدمات بهتر و مطلوب تری را ارائه خواهیم داد.

 

این آمادگی در کمیته های مربوط به سازمان حج و زیارت نیز وجود دارد تا در ایام اربعین خدمات مناسبی بنابر وظایف تعریف شده سازمان به زائران ارائه گردد.

 

**سامانه سماح آماده خدمت به زائران اربعین حسینی

 

در خصوص سامانه سماح که وظیفه ثبت نام زائران اربعین حسینی را داراست باید گفت که سماح سامانه ای جامع محسوب می شود که به غیر از نظم بخشی در ثبت نام، می تواند به سایر کمیته های ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز کمک کند و مورد بهره برداری برای ارتقا کیفیت خدمات قرار بگیرد.

 

سامانه سماح یک سامانه جامع است و به غیر از زیرساختی بودن، برای ثبت نام زائران اربعین حسینی مفید و ضروری خواهد بود. برخی ایرادات این سامانه که در گذشته وجود داشته و همچنین بخش های جدیدی به آن اضافه شده و بروزرسانی شده است که انشاالله در اربعین آتی مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد.

 

این سامانه می تواند به غیر از ثبت نام و موضوعات بیمه ای و پزشکی و راهنمایی گمشدگان، اطلاعات تردد مرزها و راهنمایی برای هدایت بهتر زائران در مسیر عزیمت به مرزها را انجام دهد و یاری رسان دیگر کمیته های ستاد مرکزی اربعین حسینی باشد.

 

**بروز رسانی سامانه جامع عتبات برای خدمات هر چه بهتر به زائران

 

سامانه جامع عتبات یکی از سامانه هایی بود که در گذشته برای زائران عتبات عالیات وجود داشته است اما با توجه به تاکیدات رییس سازمان مبنی بر تهیه سامانه ای جامع برای تسهیل امور خدمت رسانی به زائران این سامانه بروز رسانی شد و بخش هایی به آن اضافه گردید.

 

با توجه به این برنامه ریزی که متقاضیان سفر اعتاب مقدسه بتوانند با هر امکانات و هر سطح درآمدی و همچنین با هر نوع سلیقه ای بتوانند به این سفر معنوی اعزام شوند و از طرفی در دام شرکت های غیر مجاز گرفتار نشوند، سامانه جامع عتبات بروز رسانی شد تا متقاضیان بتوانند استفاده کنند.

 

این دسترسی به مردم داده شده تا با هر سلیقه و سطح درآمدی بتوانند به سفر عتبات عالیات عزیمت کنند و در همین رابطه بسته های مختلف سفر تدارک دیده شده تا عزیزان به بهترین نحو از آن بهره بگیرند.

 

در همین رابطه دفاتر حج و زیارت استانها و همچنین 2 هزار و 500 دفتر زیارتی وظایف مهمی را برعهده دارند چراکه ما به دنبال این هستیم در راستای برون سپاری، توجه به بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابت برای بهبود کیفیت خدمات و ارتقا آن گام برداریم.

 

بنابراین برای هر نوع سلیقه ای برنامه لازم تدارک دیده شده است؛ به عنوان نمونه شاید عده ای بخواهند به صورت هییت و در قالب یک جمعیت واحد اعزام شوند و یا اینکه برخی افراد خانوادگی عزیمت نمایند یا اینکه برخی تمایل دارند فقط یک شب جمعه را در کربلای معلی سپری کنند که برای همه افراد بسته های سفر تدارک دیده شده و هیچ کس در این خصوص دست خالی بازنمی گردد و رضایت حداکثری مدنظر ما خواهد بود.

 

بی شک افزایش رقابت برای بهبود کیفیت خدمات موجب کاهش قیمت اعزام ها خواهد شد که این مهم را نیز در کنار بسته های سفر و توجه به سلایق مختلف، دنبال خواهیم کرد.

 

سعی می کنیم ضمن عدم کاهش کیفیت و خدمات به راهکارها و همچنین ارائه بسته هایی توجه کنیم که کاهش قیمت ها را بدنبال داشته باشد و این موضوع را در سفرهای پیش رو دنبال خواهیم کرد و تدابیر و دستورالعمل های اندیشیده شده در این خصوص به محض از سرگیری سفرها لحاظ خواهد شد.

 

امیدواریم با توجه به تاکیدات ریاست محترم سازمان زیارت آسان، ارزان، مطلوب، با کیفیت همراه با سلامت، عزت و امنیت را برای زائران اعتاب مقدسه ارائه دهیم.

 

سازمان حج و زیارت همواره بر زیارت همراه با کیفیت، معنویت، حفظ عزت، کرامت، امنیت و به ویژه سلامت تاکید داشته و این مهم در برنامه ریزی های صورت گرفته هم لحاظ شده است که امیدواریم چشم انتظاری مشتاقان برای سفر زیارتی عتبات هرچه زودتر برطرف شود.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.